דלק רכב מנסה לגייס 500 מיליון שקל מהבנקים

מדובר במשימה לא פשוטה לאגמון, בעקבות השנה הקשה שעברה על יבואנית מכוניות מאזדה ופורד ■ בנק אגוד הפחית היום את מחיר היעד של מניית דלק רכב ל-26.5 שקל - 6% מתחת למחיר השוק, ושינה המלצתו ל"מכירה"

גיל אגמון, בעל השליטה בחברת דלק רכב , פועל להשגת מימון בהיקף של יותר מחצי מיליארד שקל לחברה, כך נודע ל"גלובס". מדובר במשימה לא פשוטה בעקבות השנה הקשה שעברה על יבואנית מכוניות מאזדה ופורד, והשחיקה הדרמתית במעמדו של המותג מאזדה.

האשראי הגדול נועד להגדיל את קופת המזומנים שהצטמקה בעקבות רכישת חברת קמור מוטורס (יבואנית ב.מ.וו) אשתקד, מימון פעילות שוטפת כגון רכישת רכבים וגלגול חובות. ל"גלובס" נודע, כי אגמון נפגש בשבועות האחרונים עם בכירי המערכת הבנקאית כדי לדון בהעמדת המימון.

מצבה הפיננסי של דלק רכב השתנה בחודשים האחרונים לרעה בעקבות רכישת קמור מוטורס וההרעה בתוצאותיה. לאחר שנים בהן נהנתה מתזרים מזומנים חיובי יציב של מאות מיליוני שקלים, הציגה דלק רכב ברבעון הראשון השנה תזרים שלילי של 406 מיליון שקל והיקף חובות מאוחד, כולל קמור מוטורס שאוחדה לראשונה, של 2.1 מיליארד שקל.

היום פרסם בנק אגוד המלצת "מכירה" נדירה למניית דלק רכב. האנליסט דורון דגול מסביר כי עלויות רכישת קמור מוטורס בשלהי 2011, ההתמודדות עם חובות החברה, והסטת הלוואות מספקים לבנקים, יצרו בשני הרבעונים האחרונים גידול בחוב הפיננסי של דלק רכב לכ-1.3 מיליארד שקל.

דגול מפחית את מחיר היעד של מניית דלק רכב ל-26.5 שקל (6% מתחת למחיר השוק), ומשנה את המלצתו מ"תשואת שוק" ל"מכירה" כאמור.

אתגרים נוספים עליהם מצביע האנליסט דגול הן: המלצות ועדת זליכה לרפורמה בשוק הרכב המקומי, הקלות מס לרכבים ירוקים, וכן "דגמים מיושנים, שער ין גבוה, שינוי מבני בטעמי הצרכנים בעקבות השינויים הרגולטוריים, וחדירה של ג'יפים לשוק המקומי על חשבון רכבי מנהלים".

מפרת מזומנים לחברה חבוטה

דלק רכב נחשבה במשך שנים רבות לפרת המזומנים של קבוצת דלק, שבשליטת יצחק תשובה. אלא שאשתקד, זמן קצר לאחר שאגמון רכש את השליטה בחברה, אירע מהפך בשוק הרכב המקומי, ומאזדה ששלטה בו ללא עוררין יותר מ-15 שנה איבדה את הבכורה ליונדאי. דלק רכב ובעל השליטה בה מקרינים אופטימיות, ומעריכים שהדגמים של מאזדה ישתנו בשנה הקרובה וישנו את התמונה, כולל צפי למכירות טובות לג'יפ החדש של המותג (5CX).

אם כך, ין יפני חזק ושינוי טעמים בשוק הרכב המקומי גרמו להרעה ניכרת בתוצאות דלק רכב בסיכום שנת 2011. גם בתחילת השנה הנוכחית מגמת ההיחלשות של המותג מאזדה נמשכה, ובאה לידי ביטוי בצניחה של כ-60% במכירת רכבי המותג ברבעון הראשון, כשנתח השוק של מאזדה ירד לפחות מ-6%. למרות זאת המכירות הרבעוניות השתפרו ב-4%, הודות לזינוק חד של 137% במכירות פורד. בשורה התחתונה הרווח הנקי זינק ב-59% ל-182 מיליון שקל, הודות להיחלשות הין ורישום הכנסות מימון גבוהות.

הצרות של דלק רכב הן גם הצרה של גיל אגמון עצמו. בסוף 2010 רכש אגמון 22% ממניות דלק רכב מידי קבוצת דלק תמורת כמיליארד שקל, וקיבל את השליטה בחברה (מחזיק 37.5% מהמניות). את כספי הרכישה לווה אגמון מקונסורציום מלווים בראשות בנק הפועלים.

מומנטום שלילי במניה

מאז הושלמה העסקה, סבלה מניית דלק רכב בדרך כלל ממומנטום שלילי. המניה אמנם עלתה בכ-30% מתחילת 2012, אך מאז רכישת המניות מקבוצת דלק השלימה ירידה של יותר מ-40%. אגמון רכש את המניות לפי שווי חברה של כ-4.5 מיליארד שקל, והיום החברה שווה כ-2.6 מיליארד שקל. בחישוב דיבידנדים שקיבל מאז, ההפסד של אגמון על המניות שרכש מוערך בכ-300 מיליון שקל.

ההפסד של אגמון הוא גם הבעיה של הבנקים המלווים. עם זאת, ל"גלובס" נודע כי בסוף החודש שעבר, לאחר פרסום תוצאות הרבעון הראשון, הסכימו המלווים לתת לאגמון "וויבר" (כתב ויתור זמני) למספר חודשים, למרות שהוא אינו עומד במספר קובננטים של האשראי שנטל. הבעיה העיקרית של אגמון הייתה היחס בין יתרת החוב לבין ה-EBITDA (רווח לפני הוצאות מימון, מסים, פחת והפחתות). כמו כן, נודע שבשבוע שעבר שילם אגמון כ-230 מיליון שקל בגין החוב, תשלומי קרן וריבית.

מצבה הפיננסי
 מצבה הפיננסי