מדינול של הריכטרים קיבלה אישור FDA לסטנט חדש

הסטנט משווק היום על-ידי ג'ונסון אנד ג'ונסון ברחבי העולם, אך עדיין לא ידוע מי ישווקו בארצות הברית

מדינול קיבלה אישור לשיווק הסטנט PioNIR Plus. זאת, על בסיס תוצאות ניסוי קליני מקיף במוצר, שהסתיים לפני כשנה. סטנט PioNIR Plus, המשווק בעולם גם תחת השם Presillion Plus, הוא סטנט לעורקי הלב שפיתחה מדינול. הוא שייך למשפחת ה"סטנטים העירומים", שאינם מצופים תרופה.

בניסוי נמצא כי הסטנט הצליח להתחרות בביצועים של סטנטים מצופים וגם של סטנטים עירומים, בעיקר מבחינת היצרויות מחודשות לאחר הניתוח, שיעור אירועי הלב אחרי הניתוח והיווצרות קרישי דם.

כיום משווק הסטנט כבר באירופה וברחבי העולם על-ידי חברת ג'ונסון אנד ג'ונסון, אשר אין לה זיכיון למוצר בארצות הברית.

לג'ונסון אנד ג'ונסון יש גם סטנט מצופה בשם Cypher, אולם בשנה האחרונה הודיעה החברה כי היא תצמצם משמעותית את כל פעילותה בתחום הקרדיולוגיה, ובכלל זה גם את פעילות הסטנטים - מצב שאינו משפיע לטובה על מכירות הסטנט של מדינול.

בגלל מצב הפעילות הקרדיולוגית של ג'ונסון, גם לא ברור כרגע מי ישווק עבור מדינול את הסטנט בארצות הברית. ייתכן שזו תהיה ג'ונסון אד ג'ונסון, וייתכן שזה יהיה גורם אחר - ואולי אפילו מדינול בעצמה.

השוק האמריקני הוא שוק הקרדיולוגיה הגדול בעולם, והוא מהווה כ-50% מהשוק העולמי, ולכן - למרות שהסטנטים העירומים מהווים רק 25%-30% ממנו - עדיין הוא מושך מאוד עבור מדינול ושותפה פוטנציאלית.

כמו-כן, בגלל דרישות הרגולציה הגבוהות, מספר המתחרים בתחום הסטנטים העירומים בארצות הברית קטן יחסית, עוד סיבה לאטרקטיביות של השוק עבור החברה. בארצות הברית פועלות בתחום זה בעיקר החברות הגדולות - מדטרוניק, אבוט ובוסטון סיינטיפיק.

מדינול, בבעלות בני הזוג יהודית וקובי ריכטר, היא אחת מחברות המכשור הרפואי הגדולות בישראל, אך גם אחת החשאיות ביניהן. החברה רושמת מכירות של לפחות עשרות מיליוני דולרים, אולי מאות.

ל"גלובס" נודע כי מדינול הרחיבה באחרונה את משרדיה ואת מפעל הייצור שלה, כך שנראה כי היא נמצאת במגמת צמיחה.

סטנט ה-PioNIR (שנקרא כך על שמו של ניר פורז ז"ל, אשר נהרג בניסיון לחלץ את החייל החטוף נחשון וקסמן ז"ל), הוא המוצר המוביל של החברה. כמו-כן, יש לה בפיתוח, בשלבים שונים, מוצרים שהינם סטנטים או תומכי סטנטים, אך ככל הידוע היא אינה פעילה בתחום הסטנטים מצופי התרופה.

מדינול כבשה את כותרות העיתונים באמצע העשור הקודם בעקבות משפט מתוקשר שניהלה מול חברת בוסטון סיינטיפיק, שהייתה שותפתה לשיווק סטנט קודם שלה, אך החליטה על דעת עצמה להתחיל לייצר ולשווק סטנטים משל עצמה, תוך הפרת הסכם עם מדינול, כך טענה אז החברה הישראלית. שתי החברות הגיעו לאחר חמש שנות התדיינות משפטית, לפשרה שבמסגרתה קיבלה מדינול 750 מיליון דולר מבוסטון, סכום גבוה פי-2 מחלק מן האקזיטים הגדולים של חברות מכשור רפואי ישראליות בעשור האחרון.