מארק פאבר: "צפו לקריסה גדולה הדומה לזו של 1987"

גורו ההשקעות ומי שכונה "ד"ר אבדון" שוב יוצא בתחזית פאסימית וטוען כי החולשה הטכנית של מדדי המניות יובילו לקריסה במחצית השניה של 2012 ■ בהתייחסו למצב באירופה, פאבר אמר כי התגובות לגבי יוון היו מוגזמות מדי

ד"ר מארק פאבר, גורו ההשקעות השוויצרי ומי שכונה "ד"ר אבדון", יוצא היום (ה') בתחזית פסימית חדשה לגבי כיוון השווקים וטוען כי מדדי המניות ימשיכו לצנוח ורק תוכנית הקלות נוספת (QE3) תעניק להם רוח גבית שתדחוף אותם מעלה.

פאבר, שאמר את הדברים במסגרת ראיון שנערך עימו ב"בלומברג", טען כי במידה וה-S&P 500 יתקרב לרמה של 1,422 נקודות, אז במחצית השנייה של 2012 אנו נהיה עדים לנפילה חדה הדומה במהותה לזו שקרתה ביום שני השחור של הקריסה ב-1987.

"רק הדפסות כספים נוספות או פעולות מאסיביות אחרות שיינקוט הפדרל ריזרב, יכולים להציל את מדדי המניות" אומר פאבר. " במחצית השניה של השנה אנו נראה קריסה, בדומה לזו של 1987, משום שהשווקים יהיו חלשים מאוד מבחינה טכנית", מסביר פאבר.

ד"ר דום אמר גם כי רק מספר מניות בסקטורים מסוימים, כגון סקטור המזון והתרופות, ימשיכו לרשום תשואות עודפות גם במחצית השניה של השנה, אך הכיוון הכללי של מרבית המניות הוא כלפי מטה.

בהתייחסו למצב באירופה, פאבר אמר כי התגובות לגבי יוון היו מוגזמות מדי לטעמו וכי יוון כלל לא רלוונטית לגבי הכלכלה הגלובלית. "יוון תהיה חייבת לפרוש מגוש האירו ולהתשמש במטבע משלה כדי לשרוד", מסביר פאבר. "קובעי המדיניות עשו לכולם שטיפת שכל וטענו שאם יוון תפרוש מגוש האירו אז מדינות נוספות עלולות לקרוס בעקבותיה, אך אני אומר שפרישתה של יוון זהו דווקא הפתרון".

במהלך הראיון פאבר ליגלג על "הביורקרטים מבריסל" וטען כי הם חסרי חוליות וחסרי תועלת לחלוטין משום שלא מצליחים לשמור על מדיניות אחידה. כך למשל, פאבר נתן כדוגמא את יעד הגרעון הממשלתי האחיד שעמד על 3% ואותו מנהיגי אירופה ניסו להנחיל. "גרמניה הייתה הראשונה לשבור את יעד הגרעון הזה", מאשים פאבר.

פאבר טען כי מה שבאמת חשוב זו לא יוון וגם לא אירופה, אלא סין והודו, שם הכלכלות הראו סימני האטה בחודשים האחרונים, עניין שלטענתו עלול להשפיע על הכלכלה הגלובלית יותר מאשר יוון או ספרד.