יוון: נכשל נסיון לכונן ממשלת אחדות; ייתכנו בחירות חדשות

שר האוצר לשעבר לא הצליח להרכיב ממשלה ■ גם נסיון להרכבת ממשלת אחדות נכשל לאחר שאלכסיי ציפרס התנגד למהלך ■ כעת האפשרויות שעומדות מול יוון - ממשלת אחדות או בחירות

שר האוצר היווני לשעבר איוונגילוס ווניזילוס הודיע אתמול (ו') על כישלונו בהרכבת ממשלה והוא צפוי להיפגש היום עם נשיא יוון קארולוס פאפוליאס על מנת להחזיר לו את המנדט שניתן לו. אולם הנושא המרכזי אתמול היה סירובו של אלכסיי ציפרס, מנהיג מפלגת ה"סריצה" שמתנגדת לתוכניות הצנע, להצטרף לממשלת אחדות.

על פי הדיווחים שמגיעים מיוון, ציפרס קיבל מספר פניות ממנהיגים פוליטיים להצטרף לממשלת אחדות שתכלול שתי מפלגות שתוכמות בתוכניות צנע יחד עם המפלגה של ציפרס ועוד מפלגה שמתנגדת לתוכניות הצנע. אולם, כאמור, ציפרס סירב להצעה הזאת מה שמגביר את הסיכויים שאזרחי יוון יצטרכו ללכת לבחירות חדשות כבר במהלך החודש הבא על מנת לפתור את הפלונטר הפוליטי שנקלעה אליו המדינה.

"אני רוצה להדגיש, שהסירוב להצטרף לממשלת אחדות לא בא ממפלגת סריצה אלא מהרצון של העם", אמר ציפרס, שעל פי ההערכות יהפוך למנהיג המפלגה הגדולה ביותר ביוון במידה ויתקיימו בחירות חוזרות, בראיון לטליוויזיה הממלכתית ביוון. "העם כבר דחה את תוכנית החילוץ, לכן לממשלה שתקום אין זכות ליישם אותה".

כאמור הכישלון של ווניזילוס בהרכבת ממשלה יחד עם הכישלון בכינון ממשלת אחדות, מגבירים את הסיכויים לבחירות חדשות שיתקיימו בחודש הבא ככל המוקדם, שכן על פי החוקה הנשיא יכול להעניק עד 3 מנדטים להרכבת הממשלה. המנדט שקיבל ווניזילוס היה המנדט השלישי והאחרון לאחר כישלון 2 המנדטים הקודמים במהלך השבוע. לכן הסיכוי האחרון כעת להימנע מבחירות נמצא את נשיא יוון שינסה להרכיב בעצמו ממשלת אחדות לאומית.

הפלונטר שקיים כעת ביוון הצית מחדש את החששות מכך שיוון לא תצליח לעמוד ביעדים של תוכנית החילוץ האירופית מה שהעלה מחדש את האפשרות שיוון תצטרך לעזוב את גוש האירו בסופו של דבר.