נגזרת משמיים

מה שקרה ל-JP מורגן מחייב את הרשויות להגביל את המסחר בנגזרים

סוכני המוסד, סליחה ה'פד', החלו בסוף השבוע לאסוף מידע לאחר שנתגלו מימדי ההפסד המפלצתיים שספג הבנק הגדול ביותר בארה"ב - JP מורגן. שני מיליארד דולר הפסד כתוצאה מפוזיציות בנגזרים זה מספר מפחיד המעלה סימני שאלה רבים סביב מדיניות ניהול הסיכונים של הבנק. יתרה מכך, מעלה האירוע תהיות לאן פנתה לה מערכת הבנקאות ומעל לכל שוב נשאלת השאלה היכן מנגנוני הפיקוח שכושלים פעם אחר פעם בהגנה על המשקיעים.

הכישלון של קברניטי הכלכלה והשלטונות להגיע לידי הסכמה כלל עולמית בדבר הידוק הרגולציה מביא אנליסטים כמארק פאבר וחובבי ברבורים שחורים מבית מדרשו של נאסים טאלב לצפות קריסות טוטאליות של בורסות העולם. לא לחינם מיהרו הבורסות להגיב ומניותיהן של ענקיות הפיננסים סיטי, גולדמן זאקס ומורגן סטנלי ירדו בחדות תוך שהן גוררות את הוול סטריט לשבוע שני של ירידות שערים.

אל תבינו אותי לא נכון. אני לא ממהר להצטרף לרואי השחורות וחוזי סוף העולם למיניהם. אולם כאחד שמכיר היטב את עולם הנגזרים, אני פשוט לא מבין כמה סטירות צריכות לחטוף מערכות הבנקאות, הביטוח והפיננסים עד שקברניטי העולם יבינו סוף סוף שהליכה יד ביד עם הבנקים הגדולים שמעדיפים פעילות זו על פני פעילות כלכלית ריאלית מהווה סכנה מוחשית למערכת הפיננסית העולמית וזו עלולה לגרור איתה לביצה הטובענית גם את הכלכלה הריאלית.

שתי בעיות מרכזיות יש לנו כאן. האחת הינה שהכסף שמזרימים הבנקים המרכזיים בכל העולם אינו מגיע ליעדיו כפי שהם היו רוצים לראות. ברננקי יכול לספר לנו עד מחרתיים על שיפור מצב הנזילות בבנקים אולם במקום להעניק אשראי לפעילות עסקית מעדיפים מקבלי הכסף לפעול בעולם הנגזרים תוך שהם ממנפים את עצמם לדעת. כמובן שמדובר בחרב פיפיות כפי שיוכלו להסביר לכם היטב ראשי JP מורגן. הרווחיות מפעילות ממונפת עשויה להניב רווחים הרבה יותר משמעותיים מסתם מתן אשראי לפעילות ריאלית של חברות תעשיתיות, אבל מה קורה כשאתה טועה?

השנייה היא שלמעשה אין כמעט פיקוח ומגבלות על רמות המינוף של הבנקים ושל הרובוטים למסחר וזה מביא למצב שהיקפי הפעילות בנגזרים עלו למספרים מדהימים כפי שציינתי באחד מטורי הקודמים ואיבוד שליטה במצב כזה הינו רק עניין של זמן. למי שכבר הספיק לשכוח, טעות של מערכת מסחר אחת הפילה את הדאו ג'ונס ב-6% תוך דקות באחד מימי המסחר לפני שלוש שנים! מה יקרה כאשר מספר מערכות ירצו למכור במקביל ולא בטעות? אתם לא רוצים לדעת.

לטובת מי שאינו בקיא ברזי המסחר הממונף אשמח להעניק הסבר קצר. אם לקוח רוצה להמר על עליית שער הדולר למשל הוא יכול לרכוש דולרים או לעשות פיקדון צמוד דולר בבנק. כתחליף הוא יכול לעבוד באמצעות נגזרים על הדולר ואז ידרוש ממנו הבנק בטחונות בגובה 10% מסכום העסקה אותה ירצה לבצע. כלומר על עסקה בגובה 1 מיליון דולר יידרש הלקוח להמציא ביטחונות בגובה 100 אלף דולר בלבד. אם הוא לקוח טוב הוא יידרש ל-5% בלבד ואם מדובר בגוף גדול כמו בנק (ליהמן ברדרס למשל), הוא יידרש לרמת בטחונות נמוכה אף יותר.

מערכת הבנקאות בישראל נהנית עדיין מיציבות למרות תחזית הורדת הדירוג בשבוע שעבר אולם גם בישראל יש חשיפה לא מעטה לפעילות ממונפת ומעבר לבנקים קיימות עשרות חברות ופלטפורמות למסחר במט"ח (הקליקו בגוגל מסחר ממונף ותתפלאו לגלות כמה). גם בישראל רמת הפיקוח והרגולציה עדיין נמוכים למרות מספר צעדים שננקטו בשנים האחרונות. חברות הפורקס למיניהן מציפות אותנו בפיתויים למנף פי 100 את ההשקעה ובתרגום לעברית אם אתם רוצים להמר על מיליון דולר, הביאו רק 10 אלף דולר ושחקו! ברור לכם ששינוי של 1% בשער הדולר מוחק את "השקעתכם" אולם זו אינה הנקודה. השאלה אם מערכת הבקרה והפיקוח בישראל ערוכים למצב קיצון בו יתרחש למשל פיחות חד ומיידי כתוצאה מאירוע מיוחד (תקיפה באיראן למשל) בעקבותיו עלולות לקרוס מערכות מסחר רבות. אני מאוד מסופק.

איך פותרים את הבעיה? פשוט יחסית. צמצום היקף הפעילות בנגזרים בכל התחומים ואת זה ניתן לעשות על ידי העלאת דרישת הביטחונות מכל הגופים הפעילים בנגזרים. לאיזה שיעור תשאלו? בדיוק לאותו שיעור בו יהיה כדאי לבנקים להפסיק לעסוק בהימורים ולחזור ולעסוק במה שהיה ייעודם המקורי - מתן הלוואות לגופים עסקיים.

בסופו של דבר כל עוד קברניטי העולם לא יאזרו אומץ ולא יפעלו על מנת למנוע קריסות כאלו מבעוד מועד נמשיך, במקרה הטוב, לשמוע על מקרים כמו זה שקרה ל-JP מורגן ובמקרה הרע? אתם לא באמת רוצים לדעת.

יוסי פרנק הוא יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס

yf@energyfinance.co.il

אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע. בטור דעות תחת הכותרת "המדוברות ביותר" תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עימי

החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד