המעבדים החדשים של אינטל: קפיצת דור טכנולוגית

המעבדים חזקים יותר, אך משיקולים שיווקיים, רוב הצרכנים ימשיכו לקנות מחשבים עם מעבדים מהדור הקודם

דמיינו לעצמכם תעשיית רכב, שבה יש הרבה יצרני רכב אבל רק ספק מנועים אחד. יצרני הרכב יכולים להשקיע הון בעיצוב, מיתוג, בידול ושיווק, אבל, בשורה התחתונה, בתחום הביצועים, הם תלויים כמעט לגמרי בלוח הזמנים הטכנולוגי של יצרן המנועים.

זה, פחות או יותר, המעמד של אינטל בתעשיית המחשבים. מעבדי הנתונים שלה הם המנועים של שוק המחשבים העולמי, ולקצב הפיתוח שלהם יש השפעה מכרעת על פעילות השיווק של יצרני המחשבים בכל העולם ועל קצב התיישנות המלאי. השקת מעבד חדש יכולה להפוך בן-לילה מלאי קיים למיושן, ולהביא גל של מבצעים וירידת מחירים בכל העולם. לפיכך את השקת המעבדים מבית אינטל לפני כשבועיים אפשר לכנות 'ראש השנה למחשבים'.

מעבד Ivy Bridge: קטן ועוצמתי

בימים האחרונים יצא הגל הראשון של מחשבים אישיים וניידים עם המעבד Ivy Bridge. מה החידושים? מבחינה טכנולוגית, הדור החדש הוא קפיצת דור לא קטנה, בזכות טכנולוגיית ייצור מעגלים של 22 נאנומטר - הישג שנחשב לפני חמש שנים למדע בדיוני. עוצמת כוח המחשוב שלהם מייצגת קפיצת מדרגה.

המעבד קטן בכמחצית מזה של המעבד האישי המתקדם ביותר של החברה עד כה, אבל מכיל 61% יותר טרנזיסטורים.

מנקודת מבט צרכנית, הביצועים גרפיים משופרים משמעותית. הם מובנים לתוך המעבד המרכזי ומספקים לו יכולות מולטימדיה ותלת-ממד, שבעבר דרשו כרטיס גרפי ייעודי. הביצועים אולי עדיין לא יספקו את הדרישות האולטימטיביות של גיימרים מכורים, אבל הוא מספק את רוב הדרישות לשימושי מולטימדיה מקובלים. בנוסף, למעבדים החדשים כוח עיבוד רציני יותר בתוכנות עסקיות כבדות, כמו הרצה של גיליונות נתונים גדולים במקביל.

הממדים הקומפקטיים וצריכת החשמל המופחתת של המעבד אמורים לסייע לו למצוא בית חם (תרתי משמע) במחשבים ניידים, בעיקר בפלח היקר והגבוה של השוק.

כך מבלבלים את הצרכן

השקת הדור החדש של המעבד - שנה אחת בלבד לאחר השקת הדור השני ועוד לפני שהדור הראשון של סדרת CORE-I נעלם מהשוק - הייתה אמורה ליצור חסימה שיווקית לא קטנה בשוק המחשבים, במיוחד בקרב צרכנים שמחפשים את המילה האחרונה.

אבל, למזלם של השחקנים בענף אינטל למדה בעשורים האחרונים דבר אחד או שניים בתחום פסיכולוגיית הצרכנים ומכירה בצורך לתמוך בפעילות השיווק של יצרני המחשבים, ולכן משיקה את מעבדי ה-IVY בצורה מחוכמת.

בשלב הראשון היא אינה משנה את השם המסחרי וממשיכה עם השם I7 CORE, כאשר רק קוד הדגם יכול ללמד אם מדובר בדור החדש או הקודם.

הצרכן הקטן, שאינו בקיא בפרטים, יקנה את המחשבים מהדור הקודם שתקועים במלאי מבלי לדעת אם מדובר בדור השלישי, השני או אפילו הראשון של אותו מעבד.

בנוסף, יש שלוש תת-משפחות, שלכל אחת מהן מדרג ביצועים ותמחור שונה. הצרכן יתקשה לדעת אם מחשב עם מעבד I5 מדור שלישי עדיף על מעבד I7 מדור שני, ולפיכך יסמוך על המלצת המוכר. בשוק שבו בורות טכנולוגית של לקוחות היא תופעה נפוצה, זה יתרון גדול.

פונים למשתמשי הפרימיום

אז מה כבר אפשר למצוא בשוק? כאמור, בשלב הראשון מתמקדות ההשקות במחשבי HIGH-END עתירי ביצועים גרפיים, שאמורים לשמש בתור תחליף למחשב משרדי נייח. דוגמה טיפוסית הוא X875 של טושיבה, שייצא בחודש יוני לשוק האמריקני. במחיר שמגיע עד 2500 דולר מקבלים מסך 17.3 אינץ' תלת-ממד, שיכול לנצל כהלכה את ביצועי המעבד החדש בתחום; כרטיס גרפי קטלני מבית NVIDIA עם זיכרון וידאו נפרד של 3 ג'יגה; גוף אלומיניום אלגנטי; תמיכה בשני דיסקים קשיחים עם קיבלת מצטברת של 3 טרה; 16 גיגה זיכרון פנימי ועוד כהכנה וכהנה.

אלינו מתחילים להגיע בימים אלה לוחות אם עם המעבדים החדשים, שמיועדים בעיקר למרכיבי מחשבים מקצועיים. המעבד הבכיר בסדרה עולה קצת מעל אלף דולר.