S&P מעלות חותכת דירוג IDB: "רמת נזילות חלשה"

במעלות מבהירים: "יכולת הפרעון של IDB החל מיוני 2013 - מותנית בהבשלת מהלכים ייזומים" ■ מורידה גם דירוג אי.די.בי פתוח ■ נוחי דנקנר: "אי.די.בי היא קבוצה איתנה בעלת נזילות גבוהה שפועלת למען בעלי המניות ומחזיקי האג"ח"

מהלך דרמטי של חברת הדירוג S&P מעלות, שמגיבה הערב לצניחה באיגרות החוב של קונצרן אי.די.בי אשר בשליטתו של נוחי דנקנר: בחברת הדירוג מורידים הערב (א') את דירוג האשראי של אי.די.בי ל-"BBB-" מדירוג קודם של "A", וכן את הדירוג של החברה הבת אי.די.בי פתוח ל-"BBB+" מדירוג קודם של "A" - עם תחזית "שלילית" לשתי החברות.

כמו כן, מאשררת הערב סוכנת הדירוג את הדירוג "A" של החברות הבנות דיסקונט השקעות , כלל תעשיות וכור - ומצמידה לכלל הדירוגים תחזית שלילית, עם צפי להורדתם בהמשך.

נציין כי מדובר במהלך ראשון של סוכנות דירוג כלשהי לאחר הנפילה באיגרות החוב של אי.די.בי אחזקות ואי.די.בי פתוח בתקופה האחרונה - למרות המינוף הגבוה ותשואות האג"ח הגבוהות של הקבוצה.

ניתוח "גלובס": האם נוצרה הזדמנות למשקיעים באי.די.בי?

נזכיר כי קונצרון ההשקעות של דנקנר סיכם היום את מהלך רכישת איגרות חוב של אי.די.בי אחזקות ואי.די.בי פיתוח - לפיו, נרכשו בסך-הכל איגרות בהיקף של 63 מיליון שקל. זאת, על רקע נסיקת תשואות האיגרות - אשר הגיעו לשיא של 70% (באג"ח ג' של אי.די.בי אחזקות) - אשר שיקפו חוסר האמון שרוחש השוק ליכולתו של הקונצרן לשרת את חובותיו.

עלייה במינוף אי.די.בי פתוח

במעלות מסבירים כי הורדת הדירוג של קונצרן אי.די.בי מתבססת על רמת נזילות שמוערכת כ"חלשה", כאשר יכולת הפרעון של החברה את חובותיה החל מיוני 2013 מותנת באופן מעשי "בהבשלה של מהלכים משמעותיים שהחברה או בעלי המניות עשויים ליזום", דוגמת הזרמת הון על ידי בעלי השליטה, כניסת שותפים חדשים, או מכירת מניות אי.די.בי פתוח.

באשר להורדת הדירוג לאי.די.בי פתוח, מציינים במעלות כי זו מתבססת "על עלייה ברמת המינוף לכ-84% (LTV) ורמת נזילות פחות ממספקת", אשר להערכת מעלות חשופה לסיכון בו לא תתממש עסקת מכירת משאב למשפחת לבנת.

מנגד, מבהירים כלכלני מעלות כי הם סבורים "שרמת הגמישות הפיננסית של אי.די.בי פתוח גבוהה מזו של אי.די.בי אחזקות, שכן היא מחזיקה מגוון רחב של נכסים נזילים", ועם זאת - "החברה עדיין תידרש לפעול בנמרצות כדי להיערך לפירעון חלויות החוב הכבדות במחצית השנייה של 2013".

החברה הממוזגת כור-דסק"ש - גמישה פיננסית

באשר לכור ודסק"ש, מעריכים במעלות כי עסקת המיזוג בין שתי החברות תושלם "לפי המתווה המסתמן, במזומן", וכן כי אישרור דירוגי האשראי של שתי החברות נסמך על "נזילות מספקת" וכן "הפורטפוליו המפוזר של החברה הממוזגת, המורכב בעיקר מנכסים סחירים אשר מעניקים גמישות פיננסית ומניבים דיבידנדים יחסית גבוהים".

באשר לכלל תעשיות, מציינים במעלות כי אישרור הדירוג מתבסס על "מינוף נמוך יחסית ופרופיל מזילות מספק", בעוד תחזית הדירוג השלילית לכל חמשת החברות משקפת את "האיומים המוחשיים שאנו רואים בטווח הקצר על רמת הנזילות של אי.די.בי אחזקות, שתהיה תלויה תוך שנה בבעלי המניות שלה או במהלכים אחרים לגיוס הון".

לסיום, במעלות ציינו כי בכוונתם לשוב לבחון את דירוג חברות אי.די.בי לכל המאוחר בספטמבר 2013. "הידרדרות נוספת ברמת הנזילות, לרבות הפרת התניות פיננסיות ללא פיתרון מיידי או השתהות בעייתית בעסקות המכר העומדות על הפרק - עלולות להוביל להורדות דירוג נוספות".

אי.די.בי בתגובה: "ממשיכים במהלכים העסקיים"

"אי.די.בי היא קבוצה איתנה וחזקה בעלת נזילות גבוהה וכפי שפעלנו בעבר נמשיך לפעול בהתמדה למען בעלי המניות שלנו ובעלי האג"ח", אמר נוחי דנקנר יו"ר אי.די.בי, במסגרת אירוע הפרידה של גליה מאור מבנק לאומי.

מהחברה נמסר בתגובה: "במסגרת עדכון שפרסמה היום חברת הדירוג S&P מעלות על חברות המטה בקבוצת IDB החליטה מעלות להותיר ללא שינוי את הדירוג של החברות כור, דסק"ש וכת"ש ברמה של A מינוס; IDB פתוח הורדה בדרגה אחת לרמה של BBB פלוס ו-IDB אחזקות הורדה לרמה של BBB מינוס - שתיהן נותרו בדרגת ההשקעה (קבוצת BBB)".

"לאור עליית התשואות באג"ח של החברה בשבוע האחרון הודיעה IDB אחזקות על תכנית לרכישה עצמית של אג"ח בהיקף של עד 100 מיליון שקל והחלה מיידית במימושה. ל-IDB פתוח תכנית קיימת לרכישה עצמית של אג"ח, שהוכרזה בסוף 2011. רכישות האג"ח העצמיות של IDB אחזקות ושל IDB פתוח מבטאות את הערכת החברות כי מדובר בהזדמנות עסקית.

"בכוונת קבוצת IDB לקדם ולהביא להשלמה מיטבית של המהלכים העסקיים המרכזיים עליהם דיווחה לאחרונה (מיזוג כור-דסק"ש, עסקת משאב ומכירת חברת הביטוח גארד שבבעלות כלל אחזקות עסקי ביטוח), ובכך להביא לגידול משמעותי ביתרות הנזילות במהלך החודשים הקרובים. בכוונת IDB לבחון מהלכים נוספים שיביאו לגידול בנזילות של חברות המטה במהלך החודשים הקרובים ולהמשיך לפעול בנחישות לחיזוק הקבוצה ולהבטחת שירות החוב שלה".