עיריית ירושלים תפחית את אגרת התיעול ב-60%

זאת, בעקבות תביעה ייצוגית בהיקף של כ-9 מיליון שקל שהוגשה לפני כמה חודשים

הישג לתושבי ירושלים: העירייה תפסיק לגבות אגרת תיעול לכאורה שלא כחוק וכתנאי לקבלת היתר בניה. זאת, בעקבות תביעה ייצוגית בהיקף של כ-9 מיליון שקל שהוגשה לפני כמה חודשים. כך על-פי מכתב מהעירייה, שהוגש לאחרונה לביהמ"ש המחוזי בי"ם, והגיע לידי "גלובס".

יצוין כי התביעה, שהוגשה באמצעות עוה"ד יצחק מיוחס ויעל דיין, עדיין מתבררת בבית המשפט, אך העירייה כבר הודיעה כי תחדל מהמנהג. משמעות ההודעה של עיריית ירושלים היא כי כל חוב בהיטל תיעול שהושת עד 26 במארס השנה, יחויב בשיעור של כ-40% בלבד.

החלטת העירייה תקיפה לגבי כל מי שהחל לבנות בית או ביקש היתר בנייה לצרכי תוספות בנייה. "כשיש תוספת בניה, ההיטלים שולמו כתנאי להיתר, ולכן המשמעות של ההודעה על חדילת גביה היא שכל מי ששילם יכול לתבוע את העירייה בתביעה פרטנית להחזירם", מסבירה דיין. "בנוסף, מי שחויב בהיטל תיעול וטרם שילם את החוב, זכאי לדרוש הפחתה בעקבות ההודעה של העירייה על חדילת גביה".

בבקשה לתביעה הייצוגית נטען כי העירייה גובה היטל תיעול תוך חישוב שגוי, בניגוד לחוקי העזר ותוך התעלמות מפסיקת בג"צ שניתנה בעבר בנושא. התובע טען כי הוא בעל זכויות החכירה בבית מגורים, וכי כתנאי לקבלת היתר בניה להוספת 71 מ"ר בביתו, הוא נדרש לשלם לעירייה אגרת תיעול בסך 1,700 שקל, שחושבה לפי תעריף של 24 שקל למ"ר.

התובע טען כי העירייה שגתה פעמיים: ראשית, היא שיערכה את התעריפים החל משנת 1981, למרות שהיה עליה להצמידם למדד המחירים לצרכן משנת 1983. שנית, היא התעלמה מהוראות חוקי ההקפאה, שהקפיאו את העלאת התעריפים. התובע טען כי העירייה פעלה כאמור ביודעין ובניגוד לפסקי דין של בית המשפט המחוזי ובית המשפט העליון שניתנו כנגדה בסוגיה זו.

בתגובה, נמסר מעיריית ירושלים כי "התביעה הייצוגית התבססה על הטענה לפיה בהצמדת תעריפי אגרת התיעול שנקבעו בתוספת לחוק העזר תיעול, קיימת בעיה. גביית ההצמדה לאגרת התיעול נעשתה כדין ובהתאם לתחשיב חדש, שאושר על-ידי חברת ג'יגה (החברה האמונה על תחשיבים מטעם משרד הפנים), ופורסם ברשומות בתאריך 03.04.12. לאור שינוי החוק, ומאחר ופורסמו תעריפים חדשים, בעיית ההצמדה אינה רלוונטית עוד, ועל כן החליטה העירייה לבקש את דחיית התביעה הייצוגית".

הדיון הבא בתביעה הייצוגית יתקיים בבית המשפט בחודש ספטמבר.