מצוקת מזומנים קשה בבנקים בספרד; מודי'ס: תיזהרו

הבנקים בספרד במצוקה: יותר מהכפילו את היקף ההלוואות שנטלו מה-ECB באפריל, לעומת מארס השנה ■ מודי'ס מזהירה: "הם פגיעים" ■ ברקע, תשואות האג"ח האיטלקיות והספרדיות עולות

מתיחות רבה היום (ב') באירופה ומסחר שלילי בבורסות היבשת, על רקע החשש המתגבר כי יוון תפרוש מגוש האירו, לאור אי-הצלחתה האפשרית בכינון ממשלת אחדות; זאת, בנוסף לדיווחים בספרד על הגדלת ההלוואות שנטלו הבנקים המקומיים מה-ECB. חוסר אמון המשקיעים ביכולתן של כלכלות אירופה לספוג תרחישי דרדור אפשריים אלה, בא לידי ביטוי גם בשוק האג"ח - בעוד התשואות על האג"ח הממשלתיות של ספרד ואיטליה עולות היום.

איגרות החוב הספרדיות ל-10 שנים נסחרות היום בתשואה ממוצעת של 6.22%, בעוד תשואות האג"ח האיטלקיות נסחרות בממוצע סביב 5.75%. מנגד, המשקיעים מבכרים "להתבצר" בנכסים בטוחים יותר - ונוהרים לעבר האג"ח הגרמניות, שם התשואות ל-10 שנים יורדות ל-1.45%.

ברקע, דווח כי הבנקים בספרד הגדילו את ההלוואות שנטלו מהבנק המרכזי האירופי (ECB) במהלך חודש אפריל. לפי נתונים שפרסם הבנק, הגדילו הבנקים את היקף ההלוואות שנטלו מהבנק לכ-263.53 מיליארד אירו באפריל, לעומת הלוואו תבהיקף 227.6 מיליארד אירו בחודס מארס ו-42.23 מיליארד אירו בלבד באפריל 2011.

מדובר בנתונים שמגבירים את דאגת המשקיעים באשר למערכת הפיננסית בספרד ו"תורמים" גם כן בתורם לעליית תשואות האיגרות הספרדיות. בנוסף, היום הצטרפה סוכנות מודי'ס גם לסנטימנט השלילי, וציינה כי הבנקים בספרדים "פגיעים" ולא יציבים בכל הקשור למאזני האשראי שלהם.

"ידרשו הזרמות של כסף ציבורי כדי לייצב את המערכת הבנקאית בספרדית", נמסר בהודעה מחברת הדירוג, שם מחזיקים בתחזית שלילית לבנקים הספרדיים - עם אפשרית להורדת הדירוג בתקופה הקרובה.