הסיבוב הקצר של אשטרום בקיקה: הפסד של 50 מיליון שקל

מלבד הלוואות בעלים וערבויות שהעמידה אשטרום לרשת הרהיטים, היא חשופה לנטישת המבנה בנתניה ולעצירת בנייתו של הסניף השני בצפון הארץ

יום לאחר שבית המשפט המחוזי בפתח-תקווה החליט על הקפאת ההליכים לרשת הרהיטים קיקה, בחברת אשטרום נכסים מלקקים את הפצעים - הפסד כבד ולא אופייני של כ-50 מיליון שקל ברשת הרהיטים שהחלה לפעול לפני פחות משנה, שעשוי אף לתפוח בעקבות נטישתה הצפויה של קיקה את החנות שבנתה עבורה אשטרום - בעלת הנכס.

אשטרום נכסים נסחרת בבורסה בתל-אביב לפי שווי שוק של כ-480 מיליון שקל, לאחר שמניית החברה ירדה מתחילת השנה ב-20%. אשטרום נכסים היא חברה-בת של קבוצת הבנייה הוותיקה והסולידית אשטרום, שנשלטת בידי משפחות גירון, נוסבאום, רובין ומשורר.

קבוצת אשטרום היא תשלובת בנייה מובילה במשק העוסקת במגוון רחב של מיזמי בנייה ופעילויות נלוות בארץ ובחו"ל. פעילות הקבוצה מתפרסת על פני מגזרים שונים, הכוללים הקמת פרויקטים לאומיים בתחום התשתיות (כגון גשרים, מחלפים, כבישים ונמלי ים), הקמת פרויקטים למגורים ולהשכרה, והקמת מפעלי תעשיות ובנייה מגוונים.

באוגוסט 2010 חתמה אשטרום נכסים על הסכם עם זכיין קיקה בישראל, סלומון בטיטו, לרכישת 15% ממניות קיקה ישראל כנגד העמדת הלוואות בעלים, שמגיעות נכון להיום ל-32 מיליון שקל. בנוסף העמידה אשטרום נכסים ערבויות לבנקים בגין הרשת בהיקף של 15 מיליון שקל.

עוד קודם לכן נחתם בין הצדדים הסכם, לפיו תבנה אשטרום נכסים את המבנה שיושכר לחנות קיקה באזור התעשייה הדרומי של נתניה. הנכס רשום כיום בדוחות אשטרום לפי שווי של 150 מיליון שקל, והוא משועבד במלואו לבנק דיסקונט.

"עודף מתעניינים בנכס"

מנכ"ל אשטרום נכסים, מוטי סלע, הבהיר היום (ב') כי לא מדובר בנזק משמעותי לחברה: "יש לנו תוכניות מגירה. אפשר למכור את הנכס, להשכיר למרכז ריהוט או משהו דומה. בכל מקרה, יש עודף מתעניינים בנכס, ובסוף נראה תשואות יותר טובות מאשר מקיקה".

בשנת 2007 זכתה אשטרום נכסים במכרז של מינהל מקרקעי ישראל לרכישת קרקע של 14 דונם בנתניה תמורת 22 מיליון שקל. שנתיים לאחר מכן חתמה על ההסכם עם קיקה, והקימה עבורה מבנה של 4 קומות בשטח של 15 אלף מ"ר (18 אלף מ"ר כולל קומת מרתף, מחסן וחניון).

חוזה השכירות בין הצדדים נחתם ל-15 שנה תמורת דמי שכירות של 13 מיליון שקל לשנה. לבעל הזיכיון, בטיטו, אף ניתנה אופציה לרכוש את המבנה בעתיד. בפועל שולמו דמי שכירות מאז ספטמבר 2011, מועד פתיחת החנות, ועד חודש מארס, ערב קריסתה.

עתה, מלבד כאב הראש של השכרת הנכס הקיים והתאמתו לצורכי שוכר חדש (עניין הכרוך בעלויות של מיליוני שקלים), נדרשת אשטרום להתמודד גם עם שינוי בתוכנית להקמת סניף שני של קיקה על קרקע שבבעלותה באזור חוצות המפרץ.

התוכנית הייתה להקים מבנה של 3 קומות על שטח של 17 דונם, שיאוכלס בשנת 2014. גם כאן נחתם חוזה ארוך-טווח ל-10 שנים, ואשטרום העריכה הכנסות משכירות בגובה של 5 מיליון שקל בשנה.

אשטרום כבר השקיעה בתכנון החנות השנייה של קיקה כ-2 מיליון שקל, ותכננה להשקיע כ-91 מיליון שקל נוספים בבנייה (ללא עלויות מימון). מינהל מקרקעי ישראל העביר לחברה דרישת תשלום בהיקף של 2.5 מיליון שקל על רקע שינוי הייעוד מתעשייה למסחר.

אתמול (א') מונו עו"ד רון בר-ניר ואלון כהן לתפקיד נאמני קיקה בתקופת הקפאת ההליכים, והם פועלים בימים אלו למציאת משקיע חדש לרשת.

במסגרת תקופת הביניים עד לגיבוש הסדר נושים נדרשה אשטרום להזרים מימון של 750 אלף שקל לקופת המפרקים ועוד 600 אלף שקל לצורך תשלום משכורות לעובדים עבור חודש אפריל. מדובר בכספים בדין קדימה שיוחזרו לחברה מכספי משקיע חדש, אם יימצא כזה.