מניות הסלולר קרסו בכ-70% מ-2011 - והמנהלים גרפו הון

הכתובת הייתה על הקיר, אך גיל שרון משך כ-6 מיליון שקל מפלאפון ■ עמוס שפירא גרף 6.5 מיליון שקל בסלקום (51 מיליון שקל ב-8 שנים במצטבר)

שוק ההון מעניש בחומרה את מניות חברות הסלולר הוותיקות - סלקום , פרטנר ופלאפון (שאמנם לא נסחרת בבורסה באופן ישיר, אלא מוחזקת בידי בזק הבורסאית). מתחילת שנת 2011, כשענני הרגולציה התעבו באופק, נפלו מניית סלקום ופרטנר בכ-67% כל אחת, כאשר מניית בזק איבדה 54% מערכה.

לכל אורך 2011 הזהירו חברות הסלולר בדוחות הכספיים שלהן מפני השלכות הרפורמות של משרד התקשורת - מרפורמת דמי הקישוריות ועד כניסתם של מפעילי סלולר חדשים. כעת, האזהרות הופכות למציאות עם מלחמת מחירים אגרסיבית שהוצתה בענף, והחברות הוותיקות מתכוננות לגל פיטורים גדול נוסף ולהורדות מחירים, מה שיפגע ברווחיות שלהן. (לסיפור המלא)

ניצני התחרות בענף החלו כבר בשנה שעברה, עם שחיקה ברווחי החברות וירידה בהכנסות משירותים, אולם סלקום, פרטנר ופלאפון לא השכילו לחתוך בהוצאותיהן באופן מהותי ולמרות שנקטו בפיטורי עובדים, המנהלים הבכירים המשיכו לגרוף שכר-עתק, ולהתעלם מהעתיד הקודר שיבוא.

בסלקום, למשל, ירדו ההכנסות ב-2.3% אשתקד, והרווח נחתך ב-36%. עם זאת, ההוצאות עלו ב-6.8%. כל זה לא הפריע למנכ"ל היוצא עמוס שפירא למשוך 6.5 מיליון שקל בעלות שכר ב-2011 בלבד, תוך שהוא גורף לכיסו הון מצטבר של 51 מיליון שקל ב-8 שנות כהונתו.

בפלאפון, המנכ"ל גיל שרון השתכר 5.9 מיליון שקל אשתקד, וזאת על אף שהכנסות החברה ירדו ב-3.2% והרווח קפא.

יעקב גלברד, אותו הושיב אילן בן-דב על כס המנכ"ל בפרטנר, משך שכר של 4.3 מיליון שקל, למרות שסיים את תפקידו בחודש ספטמבר 2011. עלות השכר של מחליפו, חיים רומנו, עמדה על 3.6 מיליון שקל ברבעון האחרון של 2011 (מדובר בעלות שכר הכוללת אופציות בשווי כחצי מיליון שקל וכן הוצאות בגין דמי פרישה שנזקפו בדוחות 2011 אך ישולמו לרומנו כשיפרוש). גם סמנכ"ל השיווק יעקב קדמי לא נותר מקופח, עם תגמולים של כ-6 מיליון שקל. והתוצאות? צלילה של 64% ברווח הנקי ב-2011.