הזוגות הצעירים רכשו 42% מהדירות ברבעון הראשון

לעומת זאת, משקל המשקיעים בשוק הנדל"ן - אלה הרוכשים דירות על מנת להשכירן - עמד על 23.5%, השיעור הנמוך ביותר מאז שנת 2003

מינהל הכנסות המדינה במשרד האוצר מפרסם היום (ד') סקירת נדל"ן, ולפיה ברבעון הראשון נרשם זינוק של 12% ברכישת דירות על-ידי זוגות צעירים בהשוואה לרבעון הקודם. בסך הכל, רכשו הצעירים כ-9,300 דירות, 42% מסך העסקאות ברבעון הראשון, בהשוואה ל-38.6% ברבעון המקביל אשתקד.

לעומת זאת, משקל המשקיעים בשוק הנדל"ן - אלה הרוכשים דירות על מנת להשכירן - עמד על 23.5%, השיעור הנמוך ביותר מאז שנת 2003.

מהסקירה עולה עוד, כי ברבעון הראשון של 2012 נבלמה הירידה ברכישת דירות, לאחר ארבעה רבעונים רצופים של ירידות. 22,213 דירות, ישנות וחדשות, נרכשו בסך הכל ברבעון הראשון - עדיין מספר הנמוך ב-15% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.

בהשוואה לרמות השפל שנרשמו ברבעון האחרון של 2011, נרשמה עלייה של 19% במספר העסקאות, אולם שיעור זה מוטה כלפי מעלה בשל חגי תשרי שחלו במהלך הרבעון הקודם. באוצר מסבירים, כי בניכוי חודש החגים, אוקטובר, היה מספר העסקאות החודשי הממוצע ברבעון הראשון של 2012 גבוה באחוז בלבד בהשוואה לממוצע המכירות החודשי בחודשים נובמבר-דצמבר.

מפילוח לפי אזורים של סך כל עסקאות הנדל"ן (דירות חדשות וישנות) שבוצעו ברבעון הראשון, עולה כי נרשמו עליות חדות ברכישת דירות, כאשר טבריה (54%) ורחובות (36%) מובילות. זאת, בהשוואה לרבעון האחרון ב-2011 (במהלכו חלו חגי תשרי).

בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, חלה ירידה ברכישת דירות בכל חלקי הארץ, למעט בטבריה, שרשמה עלייה של 31%. באוצר מסבירים זאת בכך שמשקיעים רבים מימשו את נכסיהם בטבריה. לעומת טבריה, בבאר שבע נרשמה צניחה של 26% בכמות העסקאות בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.

רחובות מובילה

ברבעון הראשון של 2012 המספר הגדול ביותר של דירות, 3,829, נרכש באזור רחובות. אחרי רחובות, ממוקמת חיפה, עם 3,368 עסקאות. באזור המרכז נרכשו 3,043 יחידות דיור חדשות וישנות - 19% יותר מהרבעון הקודם, אך 9.5% פחות מהתקופה המקבילה אשתקד.

כלכלני האוצר מציינים כי בתל אביב ניכר גידול בפעילות תושבי החוץ בפלח השוק של הדירות החדשות; תושבי החוץ היוו 24% ממכירות הקבלנים באזור ברבעון הראשון.

בכמה ירד המחיר? תלוי את מי שואלים

מחיריהן של דירות חדשות - נתון שפרסם האוצר כבר בשבוע שעבר במסגרת סקירת "אורות אדומים" - ירדו ב-3% בהשוואה לרבעון האחרון של 2011 וב-13% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. מחירה הממוצע של דירה חדשה עומד כיום על 866 אלף שקל.

דוח האוצר מגיע פחות מיממה לאחר שהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה דיווחה כי ברבעון הראשון של 2012 עמד מחירה הממוצע של דירה (בבעלות הדיירים) בישראל על 1.09 מיליון שקל, ללא שינוי מהרבעון האחרון של 2011.

בהשוואה לרבעון הראשון של 2011, ירדו מחירי הדירות ב-3%, על-פי הלמ"ס. נכון שבלמ"ס סוקרים מחירי דירות מיד שנייה, ובאוצר מדווחים על מחירי דירות חדשות, אך הפער בין ירידת מחיר של 3% בשנה לצניחה של 13% הוא אדיר.

"הצעירים מאסו בשכירות"

בתגובה לנתוני האוצר, מסר אופיר גרינברג, מנכ"ל יזמית הנדל"ן אזורים, כי "רוכשי הדירות מבינים היום כי צעדי הממשלה בעקבות המחאה החברתית לא יביאו לירידת מחירים חדה ולא יצליחו לסגור את הפערים בין ביקוש להיצע בטווח הקצר. ההתפכחות של הרוכשים בנושא המחירים, פוגשת סביבה נוחה לנטילת משכנתאות בריבית נמוכה שספק אם תחזור".

לדברי רוני כהן, מנכ"ל חברת אלדר שיווק, המשווקת פרויקטים למגורים, "האוצר מנסה להוכיח שבכל הקשור למשקיעים, המדיניות שלו לעידוד מכירת הדירות שנרכשו להשקעה הצליח, אך לצערי בפועל הוא בעצם פוגע בזוגות והמשפחות הצעירות".

הוא הוסיף כי בעקבות עליית מחירי השכירות, "ירד היצע הדירות להשכרה, והזוגות הצעירים הבינו כי הדרך היחידה שלהם לחיות תחת קורת גג היא להפסיק להמתין להבטחות השווא של המדינה בדבר ירידת מחירים ולרכוש דירה. מזה 5 חודשים אנו עדים לעלייה עקבית ברכישת דירות על ידי רווקים, זוגות ומשפחות צעירות, שמאסו בתשלום דמי שכירות גבוהים ומחפשים דירות קטנות ודירות באזורים כמו מצליח, אור עקיבא ונתניה. הבעיה היא שעדיין אין מספיק היצע בשוק, ולצערי הרב לאור כל זאת מחירי הדירות עשויים לעלות כבר בחודשים הקרובים".