שמועות: מיט רומני יגיע לביקור בישראל לפני הבחירות

המועמד הרפובליקני מקווה להניע בוחרים יהודיים להצביע לו, ועל הדרך להביך את ברק אובמה, שלא ביקר בישראל מאז נבחר ב-2008

בוושינגטון רוחשות שמועות עקשניות שהמועמד הרפובליקני הצפוי, מיט רומני, מתכנן ביקור בזק בישראל בחודשים הקרובים במטרה להביך את יריבו הדמוקרטי, ברק אובמה, שלא ביקר בישראל אף פעם במהלך כהונתו כנשיא. לפי שמועות אלה, מקווה מטה רומני, שביקור כזה, שיזכה בסיקור אינטנסיבי, יניע בוחרים יהודיים לנטוש, ולו רק בבחירות הקרבות בנובמבר, את המפלגה הדמוקרטית, ביתם הפוליטי המסורתי, ולהצביע בעד רומני.

השמועות החלו להתפשט כבר לפני כמה שבועות, אך הן קיבלו תאוצה, ונופך של אמינות, ממאמר בעיתון "דה היל", שמסקר את בתי המחוקקים על גבעת הקפיטול. המאמר פורסם שלשום (ב').

פעיל רפובליקני יהודי, שתמך ברומני זמן רב לפני שהמועמד החל להוביל בפריימריז של הרפובליקנים, ושסבור שרומני יהיה נשיא מצוין מבחינת ישראל, אמר ל"גלובס", כי "כולם מדברים על ביקור אפשרי של רומני בישראל בחודשים הקרובים". אך המקור הדגיש, שהוא ממודר מדרג מקבלי ההחלטות במטה הבחירות של רומני ולכן הוא אינו יכול לאשר שמדובר ביותר משמועה. הוא הוסיף: "מבחינת רומני זה יהיה מהלך גאוני".

הקואליציה היהודית הרפובליקנית, ארגון שמאגד תורמים ופעילים יהודיים במפלגה, נמנעה אתמול (ג') מתגובה על שאלת "גלובס" האם ביקור כזה אכן נמצא על הפרק. גורמים רפובליקניים אחרים אומרים, שגיחה לישראל, שתגרע לפחות ארבעה ימים מלוח הזמנים הצפוף מאוד של רומני, היא אתגר קשה ביותר.

אך "דה היל" מצטט מחוקקים רפובליקניים,שלדבריהם ביקור של רומני בישראל יבליט את העובדה שאובמה לא ביקר במדינה למן כניסתו לבית הלבן. הם טוענים שרומני יפיק תועלת פוליטית רבה מצעד כזה. בה בעת, להערכתם, הביקור יקדם את היחסים בין ישראל לארה"ב.

"זה יהיה ביקור טוב מבחינת רומני", אמר יו"ר הוועדה הארצית של מחוקקים רפובליקניים, הציר פיט סשנס, מטקסאס.

הביקור האפשרי יקבל משמעות מיוחדת לאור הידידות רבת השנים בין רומני לבין ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שנרקמה כאשר השניים עבדו יחדיו בבוסטון קונסאלטינג גרופ, באמצע שנות ה-70. בקמפיין הנוכחי, התחייב רומני שאם ייבחר, ביקורו הראשון כנשיא במדינה זרה יהיה בישראל. המועמד הרפובליקני האשים את אובמה לא פעם שהוא משליך את ישראל לכלבים. כאשר אביו של נתניהו נפטר, לפני כשבועיים, הזדרז רומני לתת פומבי למכתב התנחומים שהוא שלח לידידו ראש הממשלה.

אובמה ביקר בישראל ב-2008, כאשר התמודד על הנשיאות, אך מאז לא שב. "דה היל" מציין, שמאז שנכנס לבית הלבן ביקר אובמה ב-30 מדינות, לרבות גאנה, אירלנד ואל-סאלוואדור. כזכור, הוא ביקר גם במצרים, שם השמיע את נאומו המפורסם באוניברסיטת קהיר.

"דה היל" מציין, שמטה הבחירות של רומני "נמנע מלעסוק בספקולציות" האם המועמד יבקר בישראל לפני יום הבחירות, אך המטה ציין שרומני ביקר בישראל כבר שלוש פעמים.

פעיל דמוקרטי, המעורה ביחסי ישראל - ארה"ב, אמר ל"גלובס", כי לכאורה ביקור בישראל עשוי לתת לרומני הזדמנות להשמיע הצהרות פרו-ישראליות על רקע של ירושלים או תל-אביב, אך התועלת האלקטורלית של מחווה כזו מוטלת בספק. "הביקור, אם אכן הוא יתבצע, יכוון רק לבוחרים יהודיים", אמר המקור. "שום פלח אחר באוכלוסיית הבוחרים לא ישתית את הצבעתו על יחסי ישראל - ארה"ב. בעייתו של רומני היא, שהגורם הישראלי אינו משמעותי גם אצל רוב הבוחרים היהודיים, למעט אורתודוכסיים וחלק מהחרדים".

לדבריו, רוב יהודי ארה"ב ממוקדים בכלכלה, כמו כל המצביעים האחרים. נוסף לכך, הם נוטים להיות ליברלים, והם לא יצביעו בעד מועמד שמתנגד להפלות ולאמצעי מניעה ושמנסה לפורר את החיץ בין דת למדינה, כמו רומני.

סקר מ-30 באפריל השנה של הוועד היהודי האמריקני (American Jewish Committee) מראה, שרוב גדול של יהודי ארה"ב תומך בנשיא המכהן: 61% מהיהודים יצביעו בעד אובמה, 28% יצביעו בעד מיט רומני, ו-11% טרם החליטו. נתונים אלה מצביעים על עליה חדה בתמיכת היהודים באובמה בהשוואה ל-2011: אז זכה הנשיא ב-50% מקולות היהודים ורומני ב-32%.

בבחירות לנשיאות בנובמבר 2008, מול המועמד הרפובליקני ג'ון מקיין, זכה אובמה ב-78% מקולות היהודים. מכל מקום, חצי שנה לפני אותן בחירות, באפריל 2008, היה שיעור התמיכה במועמד אובמה 57%, מעט פחות מהתמיכה בו עתה.

כפי שמצאו סקרים קודמים, גם סקר זה מראה, שיחסי ישראל - ארה"ב נמצאים בתחתית מידרג העדיפויות של יהודי ארה"ב. בתשובה לשאלה, 'מה הנושאים החשובים ביותר שיכריעו במי תבחר', התפלגו הנשאלים כך: 80% אמרו שהכלכלה היא הנושא החשוב ביותר בעיניהם; 57% ציינו ביטוח רפואי; 26% בחרו בביטחון לאומי; ורק 22% אמרו, שהיחסים בין ישראל לארה"ב הם הנושא החשוב ביותר.

העובדה שאובמה פסח על ישראל בתקופת נשיאותו גורמת אי נוחות למחוקקים דמוקרטיים. כך, למשל, אמר הציר גארי אקרמן, שבאזור הבחירות שלו מתגוריים יהודים רבים: "אמרתי לאובמה לבקר בישראל; כתבתי לו זאת. אני חושב שזה תמיד רעיון טוב שכל נשיא אמריקני יבקר בישראל". אך אקרמן ציין, שהנשיא הקודם, ג'ורג' בוש, ביקר בישראל רק בתקופת כהונתו השניה, בשנתו האחרונה בתפקיד. הנשיאים רונלד רייגן וג'ורג' בוש האב מעולם אל ביקרו בישראל כנשיאים. ג'ימי קארטר וביל קלינטון ביקרו.

תומכי אובמה בציבור היהודי אומרים שממשלו עשה למען ביטחון ישראל יותר מכל ממשל אחר לפניו. כפי שמציין "דה היל": ממשל הנשיא אובמה הסכים למכור לישראל 55 פצצות חודרות בונקרים, עסקה שקודמו, בוש, היסס להוציא אל הפועל.