האם הנהלת חברת החשמל בדרך לחוזים אישיים?

ללא קשר לרפורמה, דירקטוריון החברה דן בהעברת 60 המנהלים הבכירים בחברה לחוזים אישיים ■ משרד האוצר יסכים להנפקת מניות החברה במסגרת הרפורמה

דירקטוריון חברת החשמל דן לראשונה בהעברת הצמרת הניהולית של החברה לחוזים אישיים. ל"גלובס" נודע כי דיון ראשון בנושא נערך בשבוע שעבר במסגרת ועדת כוח אדם של הדירקטוריון. מדובר במהלך נפיץ מאוד ביחסים בין הנהלת החברה לוועד העובדים, שכוחו עשוי להיחלש במידה רבה אם מהלך כזה יצא אל הפועל. כמעט כל חברי הנהלת חברת החשמל שייכים כיום להסכם הקיבוצי ומיוצגים למעשה על ידי הוועד. הבודדים שחתומים על חוזים אישיים הם המנכ"ל אלי גליקמן, היועץ המשפטי דוד יהב, סמנכ"ל הכספים הראל בלינדה וסמנכ"ל הרגולציה אורן הלמן. לפי ההצעה שנדונה בדירקטוריון יחויבו כל המנהלים מדרגת סגן מנהל אגף ומעלה לעבור לחוזים אישיים, כ-60 איש בסך הכול.

ממשל תאגידי

מאחורי היוזמה עומדת רשות החברות הממשלתיות שרואה בכך חלק ממדיניות הממשל התאגידי שהיא מבקשת ליישם בחברות הממשלתיות. היוזמה אינה קשורה כשלעצמה לרפורמה, אך בחברת החשמל מעריכים כי לא ניתן יהיה ליישם אותה אלא במסגרת הרפורמה. גורמים בחברה אמרו ל"גלובס" כי "ברור שההנהלה לא תרצה להיכנס לפיצוץ עם הוועד בנושא כזה לפני שתושג הסכמה כוללת על הרפורמה בחברה".

נכונות לאשר הנפקה

בתוך כך עולה כי באוצר יש נכונות עקרונית לקבל את הצעת ועד העובדים בראשות מיקו צרפתי ולאשר לחברת החשמל להנפיק מניות מיעוט בבורסה, כחלק מהרפורמה המתוכננת בחברה. כיום מסרב האוצר לחברה לאשר גיוס הון באמצעות הנפקת מניות למרות מצבה הפיננסי הקשה, בנימוק שהנפקה כזו תנציח את המבנה הנוכחי שלה ותמנע רפורמה. אולם, אם תושג הסכמה על כל חלקי הרפורמה יאפשר האוצר את ההנפקה. הגורם המעוניין ביותר בהנפקת מניות החברה הוא ועד העובדים, שמתכוון להבטיח שהעובדים יקבלו מניות במסגרת ההנפקה, כפי שנעשה בהליכי רפורמה והפרטה קודמים בחברות ממשלתיות.

באוצר התחדשו לאחרונה הדיונים בנושא הרפורמה, לאחר שסגן השר יצחק כהן מונה למרכז המו"מ מול ההסתדרות וועד העובדים. יעדי הרפורמה על פי הגדרת האוצר הם שיפור האיתנות הפיננסית של החברה והתייעלותה, באמצעות פרישת עובדים. השגת היעד תיבדק על ידי שלושה פרמטרים: שיפור ברווחיות, שיפור בנזילות ושיפור ביחס חוב הון עצמי.

לפחות 2,000 עובדים יפרשו

ל"גלובס" נודע כי מספר העובדים הצפויים לפרוש מהחברה עלה ל-2,000 לפחות. הפער בין עמדות משרד האוצר לוועד בנושא היקף הפיצויים ומענקי פרישה מוערך בכ-3 מיליארד שקל.

במרכז השינוי המבני בחברה תעמוד הוצאת יחידת מנהל המערכת מחברת החשמל והפיכתה לחברה ממשלתית עצמאית. צעד זה נועד למנוע את ניגוד העניינים שבו מצויה חברת החשמל כיום, כשהיא מחליטה אם לרכוש חשמל מעצמה או מהיצרנים הפרטיים המתחרים בה. לפי התכנון, יהיה גוף חיצוני שינהל את המערכת הן מבחינת הייצור והן מבחינת ההולכה, כאשר הגוף החיצוני גם יהיה אחראי על הממשק שבין ייצור להולכה. מנגד, הוחלט שלא לאמץ את מודל הרפורמה המקורית שלפיו יש לפרק את ההולכה, הייצור והחלוקה.

במשרד אוצר מתכוונים גם להמשיך ולעודד הקמת תחנות על ידי גופים פרטיים, אחרי שהשתכנעו כי התחרות הזו עובדת. הנפקת המניות, סבורים באוצר, לא תכלול את מכירת גרעין השליטה בחברת החשמל. הנפקת החברה מהווה צעד הרבה פחות מסובך היום, שכן כבר קיים תשקיף.

נזכיר כי החשבת הכללית באוצר, מיכל עבדאי, חייבה את חברת החשמל לבצע תשקיף מלא לצורך הנפקת אג''ח סחירה. חברת החשמל יצאה מהבורסה עוד ב-2002 ומאז הנפקות שביצעה היו של אג''ח לא סחירה שאינה דורשת תשקיף.