"הניסיון להציג את חברות הסלולר כאויב העם ראוי לגינוי"

רם בלינקוב, לשעבר הממונה על התקציבים באוצר ומי שהחל את התהליך לקידום והרחבת התחרות בשוק, מגבה היום דווקא את חברות הסלולר הוותיקות: "התעריפים לא יישארו ככה" ■ על מחירי הסלולר בעבר: "עושק זו מילה מוגזמת"

"תחרות היא דבר מבורך, אבל אסור לשכוח שיש גם מחיר" - כך אומר ל"גלובס" רם בלינקוב, לשעבר הממונה על אגף התקציבים במשרד האוצר, מנכ"ל הוט ומנכ"ל 012 סמייל, ומי שהחל חלק מהתהליכים לקידום והרחבת התחרות בשוק הסלולרי.

לאחר הקריסה הגדולה במניות חברות התקשורת ועל רקע התרחבות התחרות בענף, מביע בלינקוב בשיחה עם "גלובס" חשש מפני ההתלהמות והביקורת הציבורית כלפי חברות הסלולר.

- אתה סבור כי התחרות שנוצרה בשוק מוגזמת?

"לא. תחרות זה דבר מבורך וטוב מאוד לצרכן, אבל אסור לשכוח שיש לה גם מחיר. יהיו מי שישלמו את המחיר הזה, לא רק בדרג בעלי המניות אלא גם בדרג העובדים, ואני חושש שהיא לא בהכרח תוביל לשירות יותר טוב או למוצר יותר איכותי".

- אפשר היה לעשות את זה אחרת לדעתך?

"אני לא בטוח שזה נעשה בצורה לא טובה, אבל אני חושב שמבחינת תרבות ההתנהגות אפשר היה להתלהם פחות ולא לחגוג על דמן של חברות הסלולר. אני חושב שהניסיון להציג את החברות ואת בעלי המניות שלהן כאויבי העם ראוי לכל גינוי".

- אתה מאשים את משרד התקשורת, אגף התקציבים?

"אני לא מאשים אף אחד. אני חושב שבחברה הישראלית התרבות של התבטאויות דמגוגיות היא מגונה, וראוי לבטל אותה".

"עושק זו מילה מוגזמת"

- אתה לא מבין את הציבור שחש שעשקו אותו לאחר ששילם חשבונות מטורפים כל-כך הרבה שנים? פתאום מוכיחים לו בצורה פשוטה שאפשר לשלם גם שליש ורבע ממה שהוא שילם בעבר. הוא מרגיש פגוע.

"עוד לא הוכח שום דבר. זאת רק ההתחלה, יהיה לה המשך. אני מעדיף שידברו על הדברים הללו בעוד שנה כשהשוק יתייצב. כרגע הוא לא מיוצב. מאחר שאני כבר לא צעיר, אני זוכר חברות רבות שיצאו במחיר נמוך, ואחר-כך המחיר הזה הגיע למה שאתה קורא לו היום 'מחיר עושק'. אני לא חושב שהוא מחיר של עושק".

- חשבונות טלפון של לקוח ממוצע לפני שנתיים ושלוש היו גבוהים בעשרות אחוזים ממה שהם היום. גם אתה נאבקת על כך שתהיה תחרות בסלולר והמחירים ירדו.

"אני עד עכשיו חושב שהיו שם מחירים גבוהים מדי. בין מחירים גבוהים מדי לבין עושק - המרחק רב. היו תנאי שוק שונים. אגב, גם דברים נלווים לזה, כמו דמי קישוריות מופרכים שהיו נהוגים בכל העולם, תרמו לכך, והשוק באמת הולך ומשתנה. זו אבולוציה של שוק, ולהציג את זה כעושק זו מילה עם הרבה מאוד כוונות שליליות. זה לא נראה לי נכון. זו התבטאות מוגזמת".

- אתה חושב שהיה מקום להרחיב את התחרות בצורה יותר מדורגת, ולא להכניס גם מפעילי MVNO וגם שחקנים חדשים ביחד?

"לא, אני לא רואה עם זה בעיה. אם היום הייתי מנהל בענף, אני לא בטוח שהייתי מגיב באופן שחלק מהשחקנים מגיבים. אני חושב שלא צריך להיכנס לפאניקה. אני גם בספק אם בעתיד נישאר עם אותה כמות שחקנים, בספק רב".

- אתה מתכוון גם ל-MVNO וגם לשחקנים החדשים?

"באופן כללי, כאמור, אני בספק אם נישאר עם אותו מספר שחקנים. לצערי, משרד התקשורת בעבר תרם תרומה פרו-אקטיבית לצמצום מספר השחקנים בשוק התקשורת. אני רוצה להזכיר לך שבטלפון הקווי היו עד לפני שנתיים 7 שחקנים, והם צומצמו לארבעה בעידודו הלא מבורך של משרד התקשורת. לא לשכוח את זה".

- מה לגבי המחירים?

"אני צופה שהמחירים יתייצבו וחלק מהתעריפים לא יישארו ככה".