המינהל: נאות בית וגן עושה שימוש שלא כדין במגרשי בית"ר י-ם

המינהל: "בית"ר ירושלים קיבלה מהמדינה, בפטור ממכרז, מגרשי אימונים בתשלום דמי חכירה מופחתים, ו'מספסרת' מגרשים אלה לידי יזם פרטי - נאות בית וגן"

‏"קבוצת הכדורגל בית"ר ירושלים קיבלה מהמדינה, בפטור ממכרז, מגרשי אימונים לכדורגל, ללא תשלום דמי חכירה ראשוניים, אלא בתשלום דמי חכירה שנתיים מופחתים, ו'מספסרת' מגרשים אלה לידי יזם פרטי (חברת נאות בית וגן), ללא קבלת אישור המדינה ובניגוד לחוזי החכירה שנחתמו איתה".

כך נכתב בתביעה שהגיש היום (ד') מינהל מקרקעי ישראל לבית המשפט המחוזי ירושלים, בבקשה לחייב את חברת נאות בית וגן, בבעלות מאיר פניג'ל, המשכירה את המגרש לבית"ר ירושלים, לשלם למדינה 23.5 מיליון שקל, לצורך "השבת העושר שעשתה שלא כדין מן המקרקעין".

‏בפרשה רבת-שנים, מבקש היום המינהל מבית המשפט לבטל את חוזי החכירה עם בית"ר ירושלים לקרקע המשמשת למגרש האימונים בשכונת בית וגן בירושלים בעקבות הפרתם, ולבטל את הסכם מכירת הקרקע בין בית"ר ירושלים וחברת נאות בית וגן, היות שמעולם לא התקבלה לגביו הסכמת המינהל.

עוד נטען כי "אם לא די בכך שבית"ר העבירה את המגרשים לידיים פרטיות (חברת נאות בית וגן) ללא קבלת אישור המדינה, לאחר מספר שנים ולאחר החלפת בעלים מוצאים אנו את קבוצת הכדורגל שוכרת את המגרשים מהיזם בדמי שכירות במחירים גבוהים מאוד, שבתקופה מסויימת הגיעו לכדי 140 אלף דולר לחודש".

‏המינהל חתם בראשית שנות ה-60 ולאחר מכן בשנות ה-80 חוזי חכירה עם אגודת בית"ר ירושלים (בפירוק) בנוגע לקרקע, לצורך שימוש למטרה ציבורית למגרש ספורט ואיצטדיון כדורגל. לפי חוזים אלה בית"ר ירושלים לא חוייבה בדמי חכירה ראשוניים בגין הקרקע, ונקבע כי היא תשלם דמי חכירה שנתיים מופחתים בשיעור 2% מערך הקרקע בייעודה הציבורי.

‏אולם, ביולי 1999 חתמה חברת בית וגן על הסכם מכר עם אגודת הספורט בית"ר ירושלים, במסגרתו היא רכשה את המקרקעין המשמש למגרש הכדורגל. במבוא להסכם המכר צוין במפורש כי ההסכם מותנה בקבלת הסכמתו של המינהל, אולם לטענת המינהל, הסכמה ממנו להעברת הזכויות מעולם לא ניתנה.

‏הקרקע משמשת היום כמגרשי אימונים של קבוצת הכדורגל בית"ר ירושלים, אותם שוכר מועדון הכדורגל מחברת נאות בית וגן מכוח הסכמי שכירות.

המינהל טוען כי בינו לבין חברת נאות בית וגן מעולם לא נחתם כל חוזה חכירה או חוזה אחר בקשר לקרקע, וכך גם לא מול מועדון הכדורגל (הסכמי החכירה המקוריים היו מול אגודת הספורט בית"ר ירושלים).

‏בתביעה טוען המיהנל כי דמי השכירות ששילם מועדון הכדורגל לחברת נאות בית וגן עולים בעשרות מונים, אם לא במאות אחוזים, על דמי החכירה השנתיים בהם חויבה אגודת הספורט בית"ר בחוזי החכירה עליה חתמה עם המינהל.

‏המינהל מבקש מבית המשפט, כאמור, להכריז על בטלות חוזי החכירה בינו לבין אגודת הספורט בית"ר, בעקבות הפרתם ובעקבות כניסתה של אגודת הספורט לפירוק. הוא גם מבקש מבית המשפט להכריז על בטלות הסכם המכר בין נאות בית וגן ואגודת הספורט, היות שלא קיבל את הסכמת המינהל.

‏הסכום שמבקש המינהל לקבל מחברת נאות בית וגן, 23.5 מיליון שקל, מייצג לטענת המינהל את סך דמי השכירות ששילם מועדון בית"ר ירושלים לנאות בית וגן במשך השנים, וכן את השבת העושר שעשתה נאות בית וגן שלא כדין מהקרקע של המדינה.

‏המינהל טוען בתביעתו כי "מטרתה העיקרית של התביעה היא להביא לכך שקרקעות המדינה שהוקצו לגופים ציבוריים, שלא בתנאי שוק, לא ימצאו דרכן לידי גופים מסחריים, ולצרכים כלכליים, בניגוד להחלטת מועצת מקרקעי ישראל... לאורך השנים החלה זליגה של נכסים אלה שהוקצו לגופים ציבוריים למגזר הפרטי ולצרכים עסקיים. באופן זה העביר הגוף הציבורי קרקע יקרה שניתנה לו לצורך קונקרטי, ליזם פרטי שעשה שימוש מסחרי בקרקע. כך הגוף הציבורי והיזם הפרטי התחלקו ברווח שנוצר, שהינו ברובו תוצר של אותה הנחה או הטבה ראשונית שהעניק המינהל".

‏עוד נטען בתביעה שבמקביל להליכי המשא-ומתן בין נאות בית וגן ואגודת הספורט בית"ר, ועוד לפני שנחתם חוזה המכר, פנתה אגודת הספורט בית"ר למנהל מחוז ירושלים במינהל והודיעה לו כי בכוונתה לשנות את ייעוד הקרקע. מנהל המחוז במינהל השיב כי הנושא טעון אישור מועצת מקרקעי ישראל. חוזה המכר עם נאות בית וגן נחתם 3 חודשים מאוחר יותר. בשלב זה ובכל שלב אחר לא נחתם עם האגודה הסכם הרשאה מטעם המינהל לתכנון הקרקע לצורך שינוי ייעודה.

‏למרות שלא ניתנה הרשאה החלה נאות בית וגן, לטענת המינהל, ליזום הליכים תכנוניים לשינוי ייעוד הקרקע והגישה לוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה בקשה לשנות את הייעוד למגורים, להקמת 462 דירות, כשהיקף שטחי הבנייה למגורים הוא 118,520 מ"ר. אולם לפני כשנתיים בית המשפט העליון דחה את עתירת נאות בית וגן נגד החלטת המינהל שלא להסכים לשינוי הייעוד ולהעברת הזכויות בקרקע לידיה. בעקבות פסק דין זה, לא ניתן היה לממש את התוכנית ל-462 דירות בקרקע.

‏תביעת המינהל הוגשה בידי עו"ד רועי כהן מפרקליטות מחוז ירושלים (אזרחי), בשיתוף היחידה לתביעות ומיקור חוץ בפרקליטות המדינה.

במינהל מסרו כי התביעה מוגשת במסגרת מהלך שמבוצע בימים אלה במינהל ובפרקליטות המדינה, "להגברת האכיפה במטרה לשמור על מקרקעי הציבור המהווים משאב ציבורי מוגבל, וכדי למנוע הפקת רווחים שלא כדין על חשבון הקופה הציבורית".

‏מאיר פניג'ל, הבעלים של חברת נאות בית וגן, מסר בתגובה: "עדיין לא קיבלתי את התביעה. כשאראה אותה אוכל להגיב".

‏מבית"ר ירושלים נמסר בתגובה: "מדובר במחלוקת בין המינהל לחברת נאות בית וגן‏‎ ‎לגבי הזכויות במתחם האימונים של בית‎"‎ר ירושלים, ובכלל זה לגבי חוקיות מכירת הזכויות במתחם על-ידי העמותה שבראשה עמד בזמנו משה דדש, עוד בשנת 1999. יובהר כי התביעה הכספית שהוגשה אינה מופנית כנגד מועדון הכדורגל בית‎"‎ר ירושלים, אלא אך ורק כנגד חברת נאות בית וגן, שכן לטענת המינהל, זו גבתה מהמועדון במשך שנים דמי שכירות שלא כדין. מועדון הכדורגל בית‎"‎ר ירושלים מעוניין כי המחלוקת רבת השנים תוכרע על-ידי בית המשפט ובטוח כי תהא תוצאת ההליכים אשר תהא, עיריית ירושלים והמינהל ידאגו להמשך פעילות המועדון במתחם. אין לשכוח כי המתחם משמש את כל קבוצות בית‏‎"‎ר ירושלים, ילדים נוער ובוגרים, וכי המועדון משתמש במתחם האימונים כדין, בהתאם לייעוד המתחם כפי שנקבע על-ידי המינהל".