הנפקת פייסבוק: הכירו את החברות והאנשים שיגזרו קופונים

תכירו את האנשים המוכרים והמוכרים פחות שזיהו את הפוטינציאל של פייסבוק וכעת הרוויחו מאות מיליונים ■ תכירו את האיש שהשקיע 500 אלף דולר וכעת ההשקעה שלו שווה 1.2 מיליארד דולר ■ איזה זמר ידוע הרוויח בגדול מההנפקה?

אין זה סוד שההנפקה של פייסבוק הפכה מספר לא קטן של אנשים לעשירים - עשירים מאוד. חוץ מהעובדים והמייסדים של החברה - בהובלת מארק צוקרברג, שהפך לאדם ה-26 העשיר ביותר בעולם עם הון מוערך של כ-19.5 מיליארד דולר בעקבות ההנפקה, דסטין מוסקוביץ', שהפך למיליארדר הצעיר ביותר בעולם עם הון מוערך של קצת מעל ל-5 מיליארד דולר, ואדווארדו סאברין, שעלה השבוע לכותרות בעקבות כוונתו לוותר על אזרחותו האמריקאית על מנת לקבל הפחתה בתשלום המסים לאחר הנפקת פייסבוק - קיימים אנשים וחברות שהולכים להרוויח "לא רע" מההנפקה, ואתם עומדים להכיר חלק מהם.

פיטר ת'יל - היה המשקיע החיצוני הראשון של פייסבוק עם השקעה של 500 אלף דולר שהיוו עשירית משווי החברה באותה תקופה. כיום, לאחר ההנפקה, ההשקעה שלו שווה לא פחות מ-1.2 מיליארד דולר. ת'יל היה בין המייסדים של שירות התשלומים המקוונים פייפאל (PayPal) והיה מנכ"ל החברה עד שנרכשה ב-2002 על ידי איביי (Ebay).

פיטר ת'יל, תרם לרון פול / צילום: רויטרס
 פיטר ת'יל, תרם לרון פול / צילום: רויטרס

ריד הופמן - הופמן הוא מה שמכונה "משקיע מלאך" (Angel Investor) והשקיע בחברות שונות כמו, ענקית המשחקים החברתיים זינגה ופליקר. הופמן, שמכהן כיושב ראש הרשת החברתי העסקית Linkedin ושנמנה על מייסדיה, השקיע 40 אלף דולר בסבב גיוס ההון הראשון של פייסבוק - כעת ההשקעה שלו שווה 425 מיליון דולר.

ריד הופמן, גריילוק, לינקדאין / צלם בלומברג
 ריד הופמן, גריילוק, לינקדאין / צלם בלומברג

ג'ים ברייר - מייסד חברת ההשקעות Accel Partners, שבחודש מאי 2005 השקיעה 12.5 מיליון דולר בפייסבוק, מה שהופך אותה למחזיקת המניות החיצונית הגדולה ביותר של פייסבוק עם 10.5% - שווי ההשקעה שלה מוערך כעת ב-6.6 מיליארד דולר. ברייר השקיע מהונו הפרטי מיליון דולר בפייסבוק שכעת הופכים ל-400 מיליון דולר.

מארק פינקס - מייסד ומנכ"ל ענקית המשחקים החברתיים זינגה, שלאחרונה הונפקה בבורסה. בשנת 2005 הפך פינקס ל"משקיע מלאך" בפייסבוק כשקנה 5.3 מיליון מניות של פייסבוק ובשל כך הרווח על הנייר שלו מההנפקה של פייסבוק עומדת כעת על 186 מיליון דולר.

מארק פינקוס / צלם רויטרס
 מארק פינקוס / צלם רויטרס

חברת "מיקרוסופט" - ענקית הטכנולוגיה מרדמונד השקיעה בחודש אוקטובר 240 מיליון דולר בחברת פייסבוק כשהשווי שלה היה מוערך ב-15 מיליארד דולר, מה שהקנה לה נתח של 1.6%. כיום השווי של ה-1.6% של מיקרוסופט עומד על קצת יותר ממיליארד דולר. היום פייסבוק נמצאת בתהליך של רכישת פטנטים ממיקרוסופט, פטנטים שמייקרוסופט רכשה מ-AOL תמורת 550 מיליון דולר.

לי-קה שינג - מיליארדר סיני מהונג קונג שהשקיע 60 מיליון דולר בחברת פייסבוק בחודש נובמבר 2007 והוסיף עוד 60 מיליון דולר במהלך שנת 2008 בזמן ששווי המוערך של החברה עמד על 15 מיליארד דולר, מה שהקנה לו 0.8% אחזקה בפייסבוק. עם ההנפקה של פייסבוק שווי ההשקעה שלו בחברה צמח לקרוב ל-500 מיליון דולר.

לי קה שינג, יו
 לי קה שינג, יו

יורי מילנר - חברת ההשקעות של יורי מילנר DST Global השקיעה 200 מיליון דולר תמורת 2% מחברת פייסבוק בשנת 2009. מילנר לא הסתפק בהשקעה של החברה שלו והוא השקיע עוד 50 מיליון דולר מכספו האישי דרך ההשקעה של גולדמן זאקס בפייסבוק בשנת 2011. מאז ועד היום חברת DST Global רכשה מניות נוספות ממשקיעים ועובדים של פייסבוק וכרגע אחוז האחזקה שלה בחברה עומד על 5.5% ששווים כיום כ-4.6 מיליארד דולר. מילנר עצמו מושקע בחברות אחרות כמו זינגה, טוויטר וגרופון.

יורי מילנר, משקיע רוסי בפייסבוק / צלם בלומברג
 יורי מילנר, משקיע רוסי בפייסבוק / צלם בלומברג

הסולן של להקת U2 בונו - חברת ההשקעות Elevation Partners שבין מייסדיה נמצאים, בונו, סולן להקת U2 ומנכ"ל הכספים לשעבר של אפל פרד אנדרסון, רכשה בשנת 2010 מניות של פייסבוק ממשקיע פרטי בהיקף של 120 מיליון דולר. ההשקעה של החברה, שמתרכזת בהשקעות בתחום המדיה והבידור, מתווספת להשקעה קטנה שנעשתה בשנת 2009 בפייסבוק וביחד הקנו לה החזקות של 2.2% מפייסבוק. לאחר ההנפקה ההשקעה של החברה תהיה שווה קרוב ל-1.5 מיליארד דולר.

בונו u2 יו 2 / צלם: רויטרס
 בונו u2 יו 2 / צלם: רויטרס

גולדמן זאקס - בנק ההשקעות קנה מניות א' של פייסבוק בהיקף של מיליארד דולר ב-21 בינואר השנה. ההשקעה הזאת מצטרפת להשקעה משותפת של הבנק יחד עם חברת DST של מילנר בדצמבר 2010 במניות א' בהיקף של 500 מיליון דולר. שתי ההשקעות הללו הקנו לגולדמן זאקס 66 מיליון מניות בפייסבוק, כשהבנק מתכוון למכור 30 מיליון מהם בקרוב.

גולדמן זאקס / צלם רויטרס
 גולדמן זאקס / צלם רויטרס

המתעשרים החדשים של פייסבוק
 המתעשרים החדשים של פייסבוק