דנקנר ל"גלובס": "לא מוטרד מקרדיט סוויס; אנו שומרים על נזילות גבוהה כדי לתת ביטחון לשוק"

נוחי דנקנר על מכירת כלל תעשיות: "התפשרתי על המחיר כי חשוב לי שאי.די.בי פיתוח תהיה נזילה מאוד" ■ מסביר כיצד יעמוד בהתחייבויות אי.די.בי: יביא את הקבוצה ליתרות מזומנים של 3.35 מיליארד שקל

אחרי תקופה לא פשוטה של ירידות שערים חדות בני"ע של קבוצת אי.די.בי, בעל השליטה נוחי דנקנר יכול לחייך היום. הדיווח על מתווה העסקה למכירת השליטה בכלל תעשיות מקפיץ את המניות ואגרות החוב של אי.די.בי בבורסה, בשיעורים חדים של עד 17%; התשואות יורדות בהתאם. בשיחה ראשונה עם "גלובס" לאחר ההודעה על העסקה אומר דנקנר כי יש לקבוצה מספיק נזילות לעמוד בהחזר החובות עד סוף שנת 2014, ומפרט את תוכניותיו לעתיד.

דנקנר מסביר כי אחרי התמורה שתקבל אי.די.בי מעסקת כלל תעשיות תעמוד הקבוצה על יתרות מזומנים של 2.66 מיליארד שקל. מיזוג כור ודסק"ש יגדיל היתרות ב-400 מיליון שקל ודיבידנדים שיתקבלו מכלל ביטוח יזרימו עוד כ-300 מיליון שקל. בשורה התחתונה, הקבוצה תעמוד עם יתרות מזומנים של כ-3.35 מיליארד שקל, כאשר היא צריכה לפרוע אג"ח בכמיליארד שקל השנה, 1.3 מיליארד שקל בשנה הבאה ו-1.2 מיליארד שקל ב-2014. היקף חוב האג"ח המצרפי של אי.די.בי אחזקות והחברה הבת אי.די.בי פתוח עומד על כ-6 מיליארד שקל.

"כבר בזמן הקרוב יהיה לנו בקופה מזומן נזיל פנוי לכל הצרכים עד סוף 2014", אומר דנקנר. "הקבוצה עובדת ויהיו עוד דיבידנדים ועוד מימושים, כמו מכירת כלל ביטוח שצריכה להתבצע תוך 4 שנים, וכל זה בלי למחזר אג"ח".

מנית אי.די.בי אחזקות מזנקת היום בבורסה, כמו גם אג"ח ד' ואג"ח ג' שקופצות והתשואות עליהן יורדות משמעותית. גם אג"ח ז' של אי.די.בי פתוח רושמת עליות חדות.

- מה אתה רואה כנכס העיקרי שלך בקבוצה אחרי שלל המכירות?

"הנכס העיקרי שלי הוא מכתשים אגן. זה הדבר העיקרי והפוטנציאל הגדול ביותר שיש לקבוצת IDB כולה. אני צופה שהשווי של מכתשים ינסוק תוך שנה עד 3 שנים".

דנקנר לא נשמע מוטרד במיוחד מהירידה במניית קרדיט סוויס , שהסתכמה ביותר מ-30% מאז סוף מארס לשפל של כ-5 שנים. "שר האוצר הגרמני אמר שכלכלת אירופה תצא מהמשבר תוך שנה שנתיים. אני לא יודע מתי כלכלת אירופה תצא מהמשבר, אבל זה ברור שמניות הפיננסים יוצאות מהמשבר הרבה לפני שהכלכלה הריאלית יוצאת ממנו. אני צופה שתהיה התאוששות גדולה", אומר דנקנר.

- לא תגיעו למרג'ין קול (margin call) ב-14 פרנק שווייצרי למניה?

"לא. צריך לזכור גם שבניגוד למצב שהיה לפני עסקת מכתשים אגן, ברבעון השלישי של 2011 היינו במשבר עם ההחזקה שלנו בקרדיט סוויס כי הייתה לנו בעיית נזילות בכור. היום יש לכור 2.5 מיליארד שקל מזומן בקופה. אם היינו במצב שהמניה יורדת משמעותית יותר, אין בעיה להזרים הון. אבל לא נגיע לשם".

הפרמיה בעסקת כלל תעשיות עומדת על 42% מעל מחיר השוק; מדוע לדעתך המניה עולה רק בכ-10% בבורסה?

"הפרמיה לא מדהימה בעיניי ואני לא מתרשם מה-42% האלה כי יש שפל בשווי ההחזקות והערכים בבורסה לא משקפים את השווי האמיתי של החברות בקבוצת אי.די.בי. עם כל זה, בלווטניק עשה כאן עסקה מדהימה. התפשרתי על המחיר בגלל הסיטואציה שחשוב לי מאוד שאי.די.בי פיתוח תהיה נזילה מאוד. סגרנו את נושא חששות מחזיקי האג"ח. אני לא זוכר מתי שמרנו יתרות נזילות כה גבוהות כדי לתת ביטחון לשוק. אני נפרד מכלל תעשיות וזה לטובת בעלי המניות ומחזיקי האג"ח של אי.די.בי. אני לא חושב שאחרי עסקה כזו יש סגירת פער של 40%. מניסיוני, מניות לא עולות בשיעורים כאלה. אני רואה שהאג"חים עולים בחדות וזה מה שחשוב".