הישג לארגון העיתונאים: הקים ועד עובדים יציג ב-ynet

מערכות התקשורת ב"ידיעות אחרונות" נחשבו עד כה לבלתי חדירות לארגוני עובדים ■ הוועד ב-ynet הוא הוועד ה-12 שהקים הארגון בחודשים האחרונים

ארגון העיתונאים הצליח להבקיע את החומות הבצורות של "ידיעות אחרונות" ולהקים ועד עובדים יציג ב-ynet. זאת לאחר מאבק משפטי בין ynet לבין הארגון, שבו נטען כי הנהלת האתר פיטרה את ראשי ההתארגנות במטרה לחסל את ההתאגדות שקמה במקום.

ועד העובדים היציג ב-ynet הוא הוועד ה-12 שהקים הארגון במהלך החודשים האחרונים. "אנו תקווה שנוכל להשאיר מאחורינו את אירועי העבר ולכונן במערכת יחסים בריאים של שיתוף-פעולה בין הוועד לבין ההנהלה", נמסר מארגון העיתונאים.

ההודעה שהועברה בשעה האחרונה להנהלת ynet מאת ארגון העיתונאים, המודיעה על הצטרפותם של למעלה משליש מהעיתונאים באתר החדשות, מביאה לסיומו את המאבק על הקמת ועד במקום. זאת לאחר שבחודשים האחרונים התנהל מאבק משפטי בין הארגון לבין הנהלת האתר, אחרי שנודע על פיטורים של מספר עובדים באתר שהיו ממארגני התאגדות.

כזכור, בסופו של דבר הורה בית הדין להנהלת האתר להחזיר לעבודה את הכתב תני גולדשטיין. "שוכנענו כי השארת הפיטורים על כנם תביא לפגיעה חמורה בהתארגנות העיתונאים ב-ynet", קבע בית הדין ב-23 באפריל, "יש להורות על חזרתו של גולדשטיין לעבודה. על המשיבה לכבד את זכות העובדים לחירות ההתארגנות, על כל המשתמע מכך".

יש לציין כי כבר מהרגע הראשון הודיעה הנהלת ynet לעובדים כי הפיטורים של שלושה ממארגני ההתאגדות - עורכת עמוד הבית של האתר, אראלה גניסלב; עורך ערוץ המחשבים, יהונתן זילבר; וכתב הכלכלה, תני גולדשטיין - הם על רקע צמצומים ו"התייעלות".

עורך האתר, יון פדר, אף אמר בבית הדין כי זכות ההתארגנות היא קדושה, והוסיף כי "אולי אני אפילו צריך להצטרף לארגון החדש". ואולם, רבים מבין עובדי האתר וחברי ועד הפעולה של ארגון העיתונאים סברו אחרת והעריכו כי סמיכות הזימונים לשימוע לפני פיטורים.

עד כה הוקמו 11 וועדים במערכות התקשורת: בחדשות 10, חדשות 2, "גלובס", "מעריב" וב-4 מתוך 5 החברות המפיקות את מהדורות החדשות המקומיות בכבלים, "טיים אאוט", רדיו "קול חי" ומגזיני "מוטו תקשורת".

מערכות התקשורת של "ידיעות אחרונות" נחשבו עד כה לבלתי חדירות לארגוני עובדים. בימים אלה נעשים מאמצים לאגד את עובדי "כלכליסט" מבית "ידיעות אחרונות" תחת הארגון החדש, ונראה כי כבר בתקופה הקרובה יכריזו העיתונאים בעיתון הכלכלי על הקמת ועד יציג.

מארגון העיתונאים נמסר היום (א') כי "לאחר תהליך לא פשוט, בו נאלצנו להתמודד מול ההנהלה אפילו בבית המשפט, אנו גאים להכריז על הקמתו של ועד ב-ynet".

הארגון איחל לוועד החדש הצלחה והביע תקווה כי "ההקמה תהווה אפשרות לביסוס מעמדם של העיתונאים במערכת. עיתונות עצמאית וחזקה לא יכולה להתקיים עם עיתונאים חלשים ומוחלשים. עיתונאים חזקים, מוגנים ומיוצגים הם בסיס של עיתונות חופשית ואמיצה".

מ-ynet לא התקבלה תגובה רשמית למסמך, אך גורם בחברה הביע תמיהה על כך שההצהרה בדבר הקמת ועד לא גובתה בשום מסמך המעיד על כך שבאמת הוחתמו שליש מעובדי האתר. לכן, על פניו, לא ברור על סמך מה מתבססת הצהרת ארגון העיתונאים.