מניית פייסבוק - להשקיע או לא?

הג'ינג'י הלך לוול סטריט והזמין את כולכם להיות בעלי הבית. כדאי להשקיע?

הנפקה אחת, שיצאה לפועל ביום ח"י לחודש מאי, היא היא ההנפקה לה חיכו בעמק הסיליקון בשנים האחרונות - פייסבוק יורדת אל העם.

בעיתונים, בתוכניות הטלוויזיה וגם בזירה הכלכלית האינטרנטית נסובו השבוע אינספור דיונים סביב שאלת מיליארד הדולר - להשקיע או לא להשקיע?

פתאום היה לי דה ז'ה-וו: הזמן - לפני כשנתיים. השאלה - האם פייסבוק תשרוד או שמדובר בטרנד רגעי שישוב חזרה עם האביב? ממש כמו אז, גם היום נקודת המבט שלי ביחס לכחול הגדול אופטימית.

ונתחיל בגילוי נאות - הכותבת אינה רופאה. היא גם לא כלכלנית, ברוקרית או מתורגמנית לעמודי המניות בעלי הפונט הקטן והצפוף. מה היא כן? היא כן חיה כבר 6 שנים בין חלונות כחולים לבנים, רואה את היוזרים הולכים ונערמים, את המותגים נכנסים בתחילה בהיסוס ואחר-כך בנחישות, רואה את חולות הפייסבוק הופכים לשכונות יוקרה עם בריכות לייקים.

900 מיליון איש ברחבי העולם כבר נרשמו למעצמת הרשת החברתית, חצי מהם פעילים ברמה כמעט יומית. מדובר במספרים מרשימים בכל קנה-מידה. בשביל הפרופורציה, כשקנו את מייספייס היו שם כמעט 80 מיליון יוזרים, פחות מעשירית. אלה כמובן התכווצו מאוד מאז הרכישה ההיא.

בניגוד למייספייס שכללה בעיקר טראפיק, כאן מקור ההכנסה קיים וגדל מיום ליום - פרסום מפולח, שיודע בדיוק מי קהל היעד שלו, גילאית, מגדרית או גיאוגרפית.

אבל פייסבוק כבר מזמן לא לבד בפרסום הפרסונלי - לינקדאין, יו-טיוב ואחרים אימצו גם הם את המודל ולאט אבל בטוח מוציאים להורג את עולם הדיספליי הכללי, בו סופרים צפיות כלליות ולא הקלקות של קהל מפולח וברור.

נכון, קצב הגידול נרגע מעט, ויש אפילו תחושה של סטגנציה, אבל עדיין, הצצה עדכנית בסטטיסטיקות נתח השוק של הרשת במדינות השונות מראה ברובן המשך יציב של הצמיחה. כמו בשוק הסלולרי, אנחנו מתקרבים לרגע בו לא יהיה יותר לאן לצמוח מבחינת אחוזי החדירה, וזה מה שמטריד את המשקיעים הפוטנציאליים.

העניין הוא שכמי שראתה מקרוב את אותה הנקודה בשוק הסלולר לפני כעשור, עיקר ההכנסות נמצא בדיוק ברגע רוויה זה - הרגע בו תתחיל פייסבוק לצמוח לרוחב ולהרחיב את כמות הדולרים שמייצר עבורה כל גולש.

מי שישקיע היום בפייסבוק ירצה לראות את האופק הסטיב ג'ובסי שלה, את מקורות הגידול הכלכלי העתידיים שלה, אלה שעדיין לא נראים לעין. אז איפה מקורות הרווח העתידיים מסתתרים?

* סלולר, סלולר, סלולר. בפייסבוק מסמנים עם ההנפקה את המכשירים הסלולריים בתור מוקד הרווח העיקרי (הפורמלי) עליו הם בונים. תחום הפרסום בסלולר נמצא היום בידיים של חברות קטנות יחסית, וכשבפייסבוק מסמנים לעצמם מטרה - יש סיכוי גבוה שהם גם יפגעו.

* מנוע חיפוש - יש את מה שפייסבוק אומרים באופן רשמי, ויש את מה שאפשר להבין לבד - זו רק שאלה של זמן עד שמנוע החיפוש של פייסבוק ייתן בוסט ופייט אמיתי לזה של גוגל. ההבנה שמי שאני משמעותית לתוצאות שארצה לצרוך היא היא המהפכה האמיתית שעובר תחום החיפוש בימים אלה.

בגוגל משנים אלגוריתם חדשות לבקרים ומנסים להכניס את האפקט החברתי פנימה בעיקר דרך גוגל פלוס הכושלת משהו. אבל לפייסבוק אין צורך לבנות רשת שתגבה את החיפוש - רשת חברתית ענפה ועובדת שיודעת על העדפות היוזרים שלה כמעט הכל כבר יש להם - עכשיו רק צריך מנוע חיפוש חדש שיודע לקחת בחשבון את כל המידע המסועף הזה.

* יותר כסף מהעמודים המסחריים - בהמשך לתהליך שעוברת פייסבוק בשנתיים האחרונות, כמעט כל אפשרות לצרף עוקבים לדפי מותגים באופן חינמי ובלי השקעה כספית בפרסום דרך צינורות פייסבוק המקובלים - נחסמה. רוצים לעבוד טוב בפלטפורמה שלנו? מלאו כיסינו באגוזים.

הדוגמה האחרונה היא מוצר שנקרא facebook offers ובא להחליף אפילו את הדפסת קופוני ההטבות שמציעים עמודי מותג באופן עצמאי. רוצים לתת קופון? אין בעיה, אבל רק דרך המערכת שלנו, כדי שבכל זאת, גם אנחנו נגזור קופון.