מחלוקת בין שטייניץ לתמ"ת על מענק לאינטל

בעוד המשרד התנה מתן מענק לחברה בהקמת מפעל בצפון, שר האוצר הציע בסתר תנאים מקלים ■ גורם בכיר: "לא יעלה על הדעת שהשר מנהל מו"מ סודי עם החברה"

משבר חריף בין לשכת שר האוצר יובל שטייניץ לצמרת משרד התמ"ת סביב שאלת מתן מענק לענקית השבבים האמריקנית אינטל בהקמת המפעל המתקדם ביותר שלה בקרית גת. מדובר במענק של כ-600 מיליון דולר מממשלת ישראל על השקעה של כ-4 מיליארד דולר של אינטל.

גורמים ממשלתיים בכירים מאשימים את שטייניץ כי הוא מנהל ערוץ הידברות סודי עם אינטל כדי לשכנע את החברה לבצע את השקעה בישראל, בניגוד לעמדת הגורמים המקצועיים, שבחנו את הנושא בעבר, ובחרו להתנות העברת מענק מצומצם יותר לחברת הענק בפיתוח פעילות ייצור מצדה דווקא בצפון הארץ - בבית שאן.

"זאת פשוט חבלה במו"מ", זעם גורם בכיר בשיחה עם "גלובס". "דווקא בתקופה שבה הפקידים של שטייניץ מאריכים את רשימת המסים והקיצוצים במשרדי הממשלה, שטייניץ בעצמו מנהל מו"מ שבסופו של דבר, המדינה תוציא המון כסף שאין לה".

גורם בכיר אחר הגדיר את ההתנהלות של שטייניץ כ"תמוהה". "זאת חבלה קשה במו"מ עם אינטל. קל להם יותר לקיים מו"מ עם שטייניץ שזוהה מבחינת אנשיה כחוליה רכה. זה מזיק לכל התוכנית לפיתוח תעסוקה בצפון", אמר.

צוות מיוחד בראשות מנכ"ל משרד התמ"ת, שרון קדמי שבחן את הבקשה לקבלת מענק מסר בעבר לאינטל רשימה של תנאים, והציע מענק מופחת: החברה תקבל מענק של כמיליארד שקל כש-300 מיליון יופנו להרחבת המפעל בקרית גת ועוד 700 מיליון להקמת מפעל בבית שאן. מאז מסירת ההצעה, אינטל לא הגישה את תשובתה, ובעבר עלו הערכות, שלפיהן היא תבצע את השקעת המיליארדים באירלנד.

"בכל מקרה, אינטל החליטה לדבר בשני קולות וזאת למרות שנמסר לה בעבר שהכתובת היחידה שלה בעניין זה, הוא מנכ"ל משרד התמ"ת שמתואם בנושא עם רשות המסים, מרכז ההשקעות ואגף התקציבים", אמר גורם בכיר.

"השר מחויב לאינטל"

בלשכת שטייניץ סירבו להתייחס היום לביקורת החריפה, ואמרו כי "מדובר בסוגיה רגישה מאוד". עם זאת, גורמים מקורבים לשר אמרו ל"גלובס" כי שטייניץ רואה את עצמו מחויב להמשך השקעה מצד אינטל בישראל וכי הוא אכן נפגש מספר פעמים בעבר עם ראשי החברה.

מאינטל נמסר כי החברה "מקפידה לעבוד עם משרד התמ"ת והאוצר ולעדכן את כל הגורמים הרלוונטיים. רק שיתוף פעולה בין משרדי הממשלה ימצב את ישראל כאטרקטיבית להשקעות זרות משמעותיות לנוכח התחרות מול מדינות אחרות".

משרד התמ"ת מסר כי "לאחר עבודה של צוות מקצועי משותף למשרד התמ"ת, לאגף התקציבים באוצר, רשות המסים ומנהל הכנסות המדינה, שבחנו את תרומת אינטל לכלכלת ישראל ואת היקף המענקים המבוקשים, גובשה הצעה נדיבה למענק שכולל התניה לפתיחת מפעל נוסף בבית שאן. נכון להיום טרם קיבלנו תשובה מאינטל.

"מאז ומתמיד נוהגת ממשלת ישראל לדבר בקול אחד מול גורמים שמבקשים להשקיע במדינת ישראל. איננו מעלים על הדעת שבמקביל להצעתה הרשמית שהוגשה על בסיס עבודה ובחינה מעמיקה יש מי שמנהל מגעים ישירים מול אינטל, בלי לערב וליידע את הגורמים המוסמכים האחראים והבקיאים בנושא".