עו"ד דליה רבין: "למדינה אין אינטרס לקדם את תחום הבוררויות"

נשיאת המשכן לבוררות בכנס לשכת עוה"ד: "המדינה מוכנה לשלם שכר הוגן לבוררים רק כשהיא התובעת. במקרים הפוכים היא מעדיפה שהדיון יימשך שנים"

"למדינה אין שום אינטרס כלכלי לקדם את תחום הבוררויות". כך אמרה הערב עו"ד דליה רבין, נשיאת המשכן לבוררות ופתרון סכסוכים. במושב בנושא בוררויות שהתקיים הערב (ג') בכנס לשכת עורכי הדין באילת ציינה עו"ד רבין כי המדינה היא המתדיינת הגדולה ביותר במשק בכל הנוגע לסכסוכים בכלל וסכסוכים עסקיים בפרט.

"המדינה ממילא מפעילה מערך משפטי עצום, באמצעות הפרקליטות, כך שאין לה כל עניין לקצר את ההליך" אמרה עו"ד רבין. לדבריה, כדי שהבוררות תתפוס את המקום הנכון והראוי בסכסוכים עסקיים, המדינה חייבת לתמוך בו בעיקר על-ידי מתן דוגמה אישית.

לדברי עו"ד רבין, למעלה מ-70% מההתדיינויות בבתי המשפט קשורות למדינה או למוסדות הקשורים בה, אולם בניגוד להצהרות, על פיהן יש להוריד את העומס ממערכת המשפט בין היתר על ידי שימוש בבוררויות המדינה חוסמת למעשה את האפשרות להעביר את פתרון הסכסוכים לבוררות. לדבריה, תיקים בהיקפים גדולים, כולל ערעורים, נידונים בבתי המשפט במשך 8-9 שנים בממוצע, בעוד הליך בוררות מקביל יימשך בין 8 חודשים, לשנה, בממוצע בלבד, ולעיתים אף פחות.

לדברי רבין, כל עוד המדינה תתעקש על עלות מוגבלת שלבוררות, שאינה מכירה בשעות אותן מקדיש הבורר לקריאת החומר הרב ולכתיבת הפסק, וכל ההוצאות המשרדיות והאדמיניסטרטיביות הנלוות והשעות הלא פרונטאליות של הבוררים מוטלות על הבורר, בלתי אפשרי יהיה לקיים בוררויות ברמה נאותה ובהשתתפות בוררים בכירים, ובכללם שופטים בכירים בדימוס. לדבריה, גם אם המדינה אינה מעוניינת לשלם למעלה מ-475 שקל לשעת בורר, עליה לאפשר לצד שכנגד, באם ירצה בכך, להשלים את עלות הבורר וכך לאפשר את ההליך כולו.

לדברי רבין, התנהלות המדינה מעוררת תהיות לאור העובדה כי במקרים בהם המדינה היא התובעת, ולה יש אינטרס לקדם את ההליך המשפטי, כמו במקרה של רצון המדינה להגדיל את תגמוליה מכיל, היא כן מאשרת שכר של 1,450 שקל לבורר בכיר.

בנוסף, על מנת להפחית את הלחץ על מערכת בתי המשפט, עו"ד רבין הציעה כי בכל בית משפט מחוזי ימונה סגן נשיא שיהיה אחראי על הפניית תיקים רלוונטיים לבוררות. מדובר בתיקים גדולים שההליך המשפטי בהם עשוי להימשך שנים ארוכות. לדבריה, יש למסד הליך ובמסגרתו כבר בעת קבלת כתב התביעה במזכירות בתי המשפט, סגן הנשיא יהיה אחראי על זימונם של באי כח הצדדים לשיחה במסגרתה ינסו להגיע להסכמה, משותפת, על הפניית התיק הרלוונטי להליך של בוררות. לדבריה, הליך שכזה עשוי להעביר כ-25%-30% מהתיקים הגדולים ממערכת בתי המשפט אל בוררויות חיצוניות ולהקל בצורה ניכרת על העומס הבלתי נסבל בבתי המשפט.