לפידות מנסה להשתלט על סאני של אילן בן-דב: רכשה אג"ח ב-35 מיליון שקל - כשליש מסך החוב

(עדכון) - חברת חיפושי הנפט שבשליטת יעקב לוקסנבורג מאשרת בדיווח לבורסה את חשיפת "גלובס" מהבוקר ■ מקורבים ללפידות: השוק מתמחר את פרטנר בחסר ■ אג"ח סאני נסחרות בתשואה של מעל 150%

הירידות החדות בניירות הערך של חברת ההחזקות סאני , שבשליטת אילן בן-דב, מביאות למה שנראה כניסיון להשתלט על נכסיה העיקריים של החברה או חלק מהם. כפי שנחשף הבוקר באתר "גלובס", בימים האחרונים רכשה חברת חיפושי הנפט לפידות , הנמצאת בשליטת הברוקר לשעבר יעקב לוקסנבורג (לוקסי), אג"ח סאני והחברה-הבת שלה סקיילקס בהיקף של 35 מיליון שקל. לפידות לא ציינה כמה אג"ח ע.נ היא מחזיקה, ובשוק ההון מעריכים כי החזקתה עשויה להגיע עד שליש מאג"ח סאני שבמחזור.

העניין שמגלה לוקסנבורג באג"ח סאני, נובע על-פי הערכות מהאפשרות להשתלט על החברה, ועל נכסיה העיקריים של החברה-הבת סקיילקס: מניות השליטה בחברת הסלולר פרטנר והיבואנית הרווחית של מכשירי הקצה של סמסונג. בשבוע הבא תתכנס אסיפת מחזיקי אג"ח בסאני, שבה תעמוד על סדר היום אפשרות להעמיד את האג"ח לפירעון מיידי, בשל אי-עמידתה של סאני בתנאי החוב (בנוסף, סאני לא עומדת בתנאי הלוואות שקיבלה מבנקים).

את תגובתו של לוקסנבורג או מי מטעמו לא ניתן היה להשיג היום, ולא ברור אם הוא מתכנן להשתלט על סאני או סקיילקס בצורה עוינת, או שמא הוא פועל בתיאום עם בן-דב עקב הערכתו כי פרטנר מתומחרת כיום בחסר. ייתכן גם כי לוקסנבורג מתכוון לרשום רווח מהיר מההשקעה, ואינו מתכוון להחזיק באג"ח לטווח ארוך.

בשבוע שעבר נרשמו מחזורים ערים באג"ח של שתי החברות. בארבעה ימי מסחר הגיעו המחזורים באג"ח מסדרות א', ב' ו-ג' של סאני לכ-27 מיליון שקל - יותר משליש משווי השוק של האג"ח. היקף החוב המתואם של סאני למחזיקי האג"ח עומד על כ-240 מיליון שקל. אג"ח סאני נסחרות היום במחיר שפל של סביב 30 אגורות, המשקף להן "תשואת זבל" של עד 160%.

באג"ח סקיילקס, ובעיקר בסדרות הגדולות (א' עד ד'), נרשמו מחזורים של כ-70 מיליון שקל בשמונה ימי מסחר. לסקיילקס התחייבויות אג"ח של כ-3 מיליארד שקל (עיקר המימון לרכישת פרטנר), והן נסחרות במחיר של עד 75 אגורות (תשואה של עד 80%).

סאני היא החברה שבאמצעותה שולט בן-דב בחברת סקיילקס, ודרכה בחברת הסלולר פרטנר. סאני, המחזיקה ב-78.7% ממניות סקיילקס, נסחרת בשווי של 78 מיליון שקל, לאחר שמנייתה צנחה בכ-70% מתחילת השנה. מניית סקיילקס נפלה בכ-60%, וזו של פרטנר ב-46%.

כאמור, לאור מצבה של סאני צפויה להתכנס בשבוע הבא אסיפת מחזיקי אג"ח של החברה, לדרישת הנאמן. החברה הודיעה בשבוע שעבר, כי אין לה מניות נוספות של חברת סקיילקס, שאותן היא יכולה לשעבד לטובת מחזיקי האג"ח, בהתאם למנגנון שנקבע בהנפקה.

מנגנון זה קבע, כי אם ירד שווי השוק של מניות סקיילקס המשועבדות לפחות מ-130% מהערך הנקוב של האג"ח, היא תשעבד מניות סקיילקס נוספות, כך שערכן יגדל ל-150% מערך האג"ח; אך בעקבות הירידות החדות בימים האחרונים ירד ערך מניות סקיילקס המשועבדות, ולכן על סאני לשעבד כעת מניות נוספות בשווי של 52 מיליון שקל. לסאני אין מניות סקיילקס חופשיות בהיקף כזה, ולכן המחזיקים רשאים לדרוש פירעון מיידי.

מלבד חובות האג"ח, יש לסאני חוב לבנק מזרחי טפחות של כ-27 מיליון שקל. הבוקר דיווחה סאני כי קיבלה הודעה מהבנק, כי לאור ירידת השווי במניות פרטנר ששועבדו להבטחת פירעון החוב הבנקאי, ירד יחס הבטוחה לחוב אל מתחת ל-150%. לאור זאת, גם למזרחי טפחות קמה עילת פירעון מיידי, אלא אם החברה תפעל באופן מיידי להחזיר את היחס אל מעל 160%.

כנגד אשראי זה שועבדו 2.17 מיליון מניות פרטנר, אשר שווין נכון לאתמול היה 39.3 מיליון שקל (יחס של 144.5% בטוחה לחוב). עוד הודיע הבנק, כי אג"ח סקיילקס מסדרה א' שמופקדות בחשבונות הבנק כביטחון, יעוכבו עד לפירעון מלוא האשראי.

את 2011 סיכמה סאני בהפסד עצום של 445 מיליון שקל, בעיקר בגין ירידת ערך מוניטין שביצעה סקיילקס בפרטנר, וכן בשל ירידה ברווחי חברת הסלולר. בעקבות ההפסדים הונה העצמי של סאני הצטמק ביותר מ-50% ל-317 מיליון שקל.

צרותיו של בן-דב אינן מסתכמות בסאני. מאותן סיבות שבעטיין הגיעה האחרונה למצבה הנוכחי, גם סקיילקס נמצאת במצב לא פשוט. החברה הציגה הפסד שנתי של 540 מיליון שקל אשתקד, והונה העצמי (סולו) צנח ב-52% ל-581 מיליון שקל. שווי עודפי החלוקה שלה הוא כ-62 מיליון שקל, ומולם ניצבות התחייבויות (סולו) של 3.5 מיליארד שקל; רובן למחזיקי האג"ח. השנה נדרשת החברה לתשלום של כחצי מיליארד שקל למחזיקים.

הברוקר שהפך לבעל הון לוטש עיניים לפרטנר

זקני שוק ההון מכירים היטב את שמו של יעקב ("לוקסי") לוקסנבורג, בעל השליטה בחברת חיפושי הנפט והגז "לפידות", ואחד הפיננסיירים הוותיקים בשוק. לוקסנבורג (55) אמנם ירד בעשור האחרון מהכותרות הכלכליות, אך בתחילת העשור הקודם הוא כיכב בהן לא מעט, בין היתר על רקע השתלטות מוצלחת על חברת גבור ספורט, וקופונים נאים שגזר מייעוץ להנפקות.

לוקסי החל את דרכו בשוק ההון כברוקר, וגם היום, כשהוא חולש על חברה בעלת פעילות ריאלית כלפידות, הוא מוכיח מדי שנה כי הוא יודע היטב מתי לקנות ולמכור ני"ע. ההוכחה הטובה ביותר לכך היא רווחי ההון שהוא מפיק מדי שנה עבור קופת המזומנים הנדיבה של לפידות, ה"בייבי" הנוכחית שלו.

לוקסי רכש את השליטה בלפידות בשנת 2000, תמורת עשרות מיליוני שקלים בודדים, מידי המיליארדר ברוס רפפורט, ארבע שנים לאחר שזה רכש אותה מידי המדינה.

במהלך העשור האחרון תפחה הקופה של לפידות, בעיקר הודות לתיק ההשקעות המוצלח שניהל עבורה לוקסי, וכרגע (נכון לסוף 2011) היא מסתכמת ב-268 מיליון שקל. כפי שכתבנו כאן באחרונה, לפידות מנסה לאתר היכן להשקיע חלק מהונה, והיא סימנה את השנה הנוכחית כשנה של הזדמנויות בארץ ובחו"ל.

מניות וקידוחים

לפידות נסחרת לפי שווי של 315 מיליון שקל, מתחת להונה העצמי. החברה בנתה לעצמה שלוש רגלי פעילות: אספקת שירותי קידוח, שליטה בשותפות לחיפושי נפט וגז וקופת מזומנים נדיבה, שכרגע חלקה מופנה לטובת השקעה באג"ח סאני.

בראש ובראשונה, לצד פעילות ההשקעה שלה, משמשת לפידות כקבלנית קידוח, כלומר מספקת שירותי קידוח של נפט ומים ביבשה. לפידות היא קבלנית הקידוחים היבשתיים המובילה בארץ - עובדה שהופכת אותה לסוג של מונופול בתחומה. נוסף לכך שולטת החברה בשותפות הנפט "לפידות חלץ", שנסחרת לפי שווי של 177 מיליון שקל, ולה שני רישיונות קידוח יבשתיים בשדה חלץ ("אירוס", ו"חלץ כוכב") - רישיונות שכבר מפיקים נפט, אם כי בכמויות שוליות יחסית.

כמו כן, יש לחברה שני רישיונות ימיים, "עוז" ו"אריה", הממוקמים מול חופי נתניה. הפוטנציאל הטמון ברישיונות אלו עדיין לא ידוע. רק באחרונה הודיעה לפידות חלץ כי תבצע סקר סיסמי בשטח "עוז", וזה יחל עד אמצע יוני, יימשך כחודש, ותוצאותיו ייוודעו תשעה חודשים אחרי, דהיינו לקראת אמצע 2013. במקרה של "אריה", עדיין לא פורסמה הודעה דומה.

פירמידת בן דב
 פירמידת בן דב