מדדי מנהלי הרכש בתחום הייצור באירופה ממשיכים לרדת

קצב ההתכווצות בחודש מאי של המדד בגרמניה היה הגבוה ביותר מזה 3 שנים ■ המדד ירד ל-45 נקודות כשהצפי היה לעלייה לרמה של 47 נקודות ■ גם המדד של גוש האירו ירד ל-45 נקודות

משבר החוב באירופה שמראה סימנים של החרפה בתקופה האחרונה פוגע גם בגרמניה, הכלכלה החזקה ביותר בגוש האירו. מדד מנהלי הרכש של מגזר הייצור במדינה לחודש מאי רשם את הצניחה החדה ביותר מזה 3 שנים והוא ממשיך להצביע על התכווצות.

המדד לחודש מאי ירד לרמה של 45 נקודות מרמה של 46.2 נקודות שנרשמה בחודש אפריל כשהצפי היה לעלייה לרמה של 47 נקודות. נזכיר שכל קריאה מתחת ל-50 נקודות משמעותה התכווצות בהיקף הפעילות בעוד שקריאה מעל ל-50 נקודות מצביעה על צמיחה.

דווקא במדד הפחות חשוב עבור גרמניה, המדד בתחום השירותים, נרשמה תוצאה טובה יחסית כשהמדד לחודש מאי נותר ללא שינוי על רמה של 52.2 נקודות לעומת צפי לירידה קלה לרמה של 52, שעדיין מצביעה על צמיחה בתחום. מדובר בנתון פחות חשוב עבור גרמניה שכן הכלכלה הגרמנית מבוססת יותר על תחום הייצור ופחות על תחום מתן השירותים.

אולם הירידה במדד מנהלי הרכש בתחום הייצור לא הייתה נחלתה של גרמניה בלבד אלא של כל גוש האירו. המדד לחודש מאי של גוש האירו רשם גם הוא ירידה לרמה של 45 נקודות מרמה של 45.9 נקודות שנרשמה בחודש אפריל כשהצפי היה לעליה קלה לרמה של 46 נקודות.

גם תחום השירותים בגוש האירו ספג מהלומה קטנה כשרשם ירידה לרמה של 46.5 נקודות מרמה קודמת של 46.9 נקודות שנרשמה באפריל כשהצפי היה לירידה לרמה של 46.7 נקודות. המדד המשוקלל של גוש האירו רשם ירידה ל-45.9 נקודות מרמה קודמת של 46.7 נקודות כשהצפי היה לירידה מתונה ל-46.6 נקודות.

גם הסנטמנט העסקי שפורסם היום בגרמניה לא מבשר טובות. במדד שמפורסם על ידי סוכנות IFO עולה שהסנטמנט העסקי בגרמניה ירד בחודש מאי לרמה של 106.9 נקודות מרמה קודמת של 109.9 נקודות כשהצפי היה לירידה לרמה של 109.4 נקודות.

"הנתונים של היום מתאימים עם תוצאות התוצר המקומי הגולמי במדינות גוש האירו שצפויות לרשום ירידה של 0.5% לפחות", אמר כריס וויליאמסון, מנהל סוכנות Markit הגרמנית שמפרסמת את הנתונים של גרמניה. "זאת בעקבות הסיכונים הגוברים מצד מדינות הפריפריה שמשפיעות על גרמניה וצרפת - שתי הכלכלות החזקות בגוש".