30% מהישראלים יפסיקו לעשן בגלל מחירי הסיגריות הגבוהים

סקר של פייזר לקראת יום ללא עישון: 45% מהישראלים הכי מתקשים לוותר על הסיגריה הראשונה של הבוקר ■ 30% תופסים את העישון כגורם ל"הנאה וכיף"

29% מהישראלים מחליטים להפסיק לעשן בגלל העלות הגבוהה של הסיגריות בישראל - כך עולה מסקר שערכה ענקית התרופות פייזר, לקראת היום הבינלאומי ללא עישון שיחול ביום חמישי הקרוב.

הסקר נערך על-ידי מכון המחקר MarketWatch, בקרב מדגם מייצג של 461 נשאלים בישראל שמעשנים לפחות 6 סיגריות ביום והצליחו בעבר להפסיק לעשן במשך שבועיים לפחות.

לפי הממצאים, שיקולים אסתטיים (ריח רע, קמטים ושיניים צהובות) הם הגורם המרכזי לרצון להיגמל מעישון (42%). גם סיבות רפואיות (41%) מטרידות את המעשן הישראלי, ואחר-כך לחץ של המשפחה והחברים (36%) וכאמור העלות הגבוהה.

30% מהנשאלים תופסים את העישון כפעולה שמסבה להם "הנאה, תענוג וכיף", ו-26% הגדירו את העישון כ"מרגיע". עם זאת, כאשר נשאלו אותה שאלה והתבקשו לענות עליה מתוך מאגר תשובות שהוצג בפניהם (שיטת סקר הנקראת "שיטת המודעות הנעזרת"), התייחסו אותם המעשנים בעיקר לקונוטציות השליליות של חוויית העישון - 77% הגדירו את העישון כ"התמכרות", ו-66% דיברו על כך שזהו "הרגל רע".

מהסקר עולה גם כי הישראלים הכי מתקשים לוותר על הסיגריה הראשונה של הבוקר (45%), גם עבור גברים וגם עבור נשים. 28% מהנשאלים יתקשו לוותר על כל סיגריה שהיא.

"סיגריה אחת ודי"?

ומהו המקום בו מעשנים הכי הרבה? מקום העבודה ניצב בגאון במקום הראשון (18.6%), כאשר "עם קפה" (15%) ו"בבילוי" (14%) גם הם מקומות אהובים עבור המעשנים.

51% מהנשאלים ניסו להפסיק לעשן פעם או פעמיים, 31% ניסו להפסיק 3-5 פעמים והיתר ניסו להפסיק פעמים רבות יותר. חלקם אפילו כבר לא זוכרים כמה פעמים ניסו להפסיק לעשן (5%). ובאיזו שיטה הם בחרו? 81% ניסו להפסיק לעשן "לבד", ללא עזרה או טיפול כלשהי.

הנתונים בעולם מראים כי רק 3-5% מהמעשנים המנסים להיגמל לבד יישארו לא מעשנים לאחר 6-12 חודשים. כאשר ניסו להפסיק לעשן, סבלו הנשאלים בעיקר מתיאבון מוגבר (50%) ומדחף עז לעשן (49%).

חלק גדול מהנשאלים חש בדיעבד כי מפגשים בסדנה קבוצתית לגמילה מעישון יכלו למנוע מהם חזרה לעישון מלא (19%), ואילו 17% חשים כי אילו רק היה לידם יועץ אישי זמין (17%) או לפחות חבר שנגמל (11%), היו מצליחים להפסיק לעשן.

גם הסיבות לחזרה לעישון מגוונות: 34% מהנחקרים חזרו לעשן מכיוון שהאמינו שהם "מספיק חזקים לעשן סיגריה אחת ודי", 33% חזרו לעשן בגלל משבר, ו-30% פשוט התגעגעו לסיגריה.

עוד עולה מהסקר כי 58% מהנחקרים שוקלים השתתפות בסדנאות להפסקת עישון, על מנת לקבל טיפול תרופתי מסובסד. אם הטיפול התרופתי לא יסובסד על-ידי המדינה ויעלה כ-600 שקל, 87% לא יבחרו בדרך זו להפסיק לעשן.