"לגיטימי שמנכ"ל חדש בטבע יבחן הפרויקטים שבפיתוח"

כך אמר היום ראובן קרופיק, מנכ"ל כלל ביוטכנולוגיה ■ יו"ר כת"ב אבי פישר: "מרכז המו"פ של כת"ב יהיה המקום הראשון שקבוצת בלווטניק תבקר לאחר שתושלם רכישת כת"ש"

כלל תעשיות ביוטכנולוגיה ערכה היום כנס משקיעים בבורסה בתל אביב. הכנס נקבע זמן רב מראש, אך תפס את החברה במקרה ברגע מכונן. בעלת המניות הגדולה בה, אי.די.בי, עומדת למכור את רוב אחזקתה בכת"ש, החברה האם של כת"ב, לקבוצת Access של לן בלווטניק, ואילו בטבע, בעלת המניות השניה בגודלה בחברה ושותפתה האסטרטגית במגוון פרוייקטים, הכריז המנכ"ל רק בשבוע שעבר על "משמעת ומיקוד במו"פ", והוא נמצא בתהיך של בחינה מחדש של כל פרוייקטי המו"פ שמפעילה טבע, בוניהם אלה שנבנו סביב החברות אנדרומדה, מדיוונד, קיורטק וגמידה סל של כת"ב.

"לגיטימי שמנכ"ל חדש יבחן את הפרוייקטים שבפיתוח", אמר יו"ר כת"ב ראובן קרופיק. "נקבל בכבוד את מה שהם יגידו. טבע הייתה ותהיה שותף מדהים".

אבי פישר, שימשיך לכהן כיו"ר כת"ב גם אחרי מכירתה לקבוצת בלווטניק, בחר במפתיע להתחיל את השיחה דווקא בכישלון הגדול של כת"ב בשנה האחרונה, ניסוי שלב III בדי פארם שלא הצליח להשיג תוצאות מובהקות. הפרוייקט המוביל של החברה נקבר, והמניה איבדה 80% מערכה.

"ראובן דיבר באותו יום עם המדיה, לא התחבא, לא הייתה שום עסקת בעלי עניין בשבועות לפני כן. כעבור שבועיים שלושה כבר ישב ראובן מולי עם תוכניות מדוייקות להפיכת די פארם לאשכול פעילות בתחום מחלות המוח. בתחום הביומד, שבו הכישלונות נפוצים גם בחברות הכי טובות, לדעת לצאת מכישלון זה לא פחות חשוב מאשר להגיע הצלחה".

קרופיק אמר כי: "למרות אי הוודאות השנה, כת"ב הצליחה לפעול בעצמאות מאוד גדולה כדי לקיים את כל תוכניותיה ולבצר את מעמדה העסקי תוך הישארות על מקורותיה שלה. הפיננסיים והאנושיים".

כלל ביוטכנולוגיה פעלה השנה ובשנה שעברה, ותמשיך לפעול, ליצירת צברי חברות בתחומי הליבה שלה. בסוף השבוע שעבר טרומבוטק מוזגה לדי פארם, וייתכנו עוד מיזוגים של חברות בתחום הנוירולוגי לדי פארם. כמו כן מוזגו שתי חברות צעירות של החברה בתחום הנוגדנים, אילוטן ופרוטאב. בתחום הפצעים מוזגו תחת הסכם עם טבע החברות מדיוונד ופוליהיל.

באשר לתחום הסרטן, לכת"ב מספר חברות בתחום זה - קיורטק שהיא כרגע בשליטת טבע, גמידה סל העצמאית וביוקנסל, ואין מתוכנן כרגע מיזוג ביניהן, אולם קרופיק אומר כי בהחלט יבחנו פלטפורמה בתום הסרטן. המועמדת ההגיונית לתפקיד הכלי שיכיל את הפעילויות הנוספות היא ביוקנסל. כת"ב לקחה על עצמה השנה את החוב של חברת ביוקנסל, והגדילה בה את חלקה.

"השקענו השנה כסף בכל אחת מן החברות שלנו שהייתה זקוקה לו לשם התקדמותה", אומר קרופיק. "אני מאמין שחברות פיתוח וחוב אלה דברים שלא הולכים ביחד, ובחברות שלי ובכת"ב נפעל לכך שלעולם לא יהיה חוב".

בשנה הקרובה צפויים מספר אירועים חשובים בחברה. בטווח של החודש הקרוב, אולי לפני כן, צפויה להתקבל תשובת ה-FDA באשר לאישור השיווק באירופה למוצר הטיפול בכוויות של חברת מדיוונד. "סיפקנו לרשויות את כל המידע שלנו וכבר קיבלנו שאלות וענינו עליהן, ועתה נותר רק לחכות", הוא אומר. אם המוצר יאושר, הוא ישווק על ידי טבע. "מלבד טיפול כוויות, יש לו פוטנציאל גם ליישומים אחרים, שהם שווקי ענק", הוסיף.

בקרוב יפורסמו התוצאות המלאות מניסוי שלב III באנדרומדה ויסתיים גיוס החולים לזרוע השניה של הניסוי. "רשמית, התשובה של ה-FDA אמורה להגיע תוך כשלוש שנים, אך יש כמה שיטות שניתן לבחון כדי לקדם זאת", אמר קרופיק.

בחברת גמידה סל כבר נערכים לאפשרות הסבירה של תוצאות טובות בניסוי שלב III ותחילת שיווק המוצר עד סוף השנה, במיזם משותף עם טבע. בביוקנסל יהיו עד סוף השנה תוצאות משלושה ניסויי שלב II בסרטן.

קרופיק ציין כי כת"ב חושבת קדימה, על הקפיצה הבאה. "כדי להיות שחקן משמעותי בשוק פיתוח התרופות, אנחנו נצטרך לא מעט כסף. אי עושים זאת? על ידי גיוס בחו"ל? רכישת חברות? הפיכת החברה לפרטיחת? אני עדיין לא יודע, אבל רוצה להניח את דעתכם שאנחנו חושבים על זה".

הוא הזכיר שוב את השת"פ עם טבע וציין: " התועלות של כת"ב והפרוטפוליו שלה, קיימות אם זה יהיה אצל טבע או כל חברה אחרת. אני שמח שזה אצל טבע".

באשר לקרן ההשקעות במכשור רפואי שהקימה כת"ב, אומר קרופיק: "לא היה נראה לי הגיוני לא לנצל את הידע שצברנו, את היכולת הרגולטורית, את הכרת השוק והרופאים. הכניסה לתחום הציוד שבו האקזיטים אמורים להיות מהירים יותר, יכולה לנרמל את התוצאות שלנו".