"ייתכן שהמשקיעים של ערן מזרחי ניסו להימנע מתשלום מס"

פרשת המעילה לכאורה של ערן מזרחי, בעל חברת השקעות מסביון, עלולה לפתוח תיבת פנדורה ■ עו"ד אודי ברזילי: "משקיעים שבוחרים בבתי השקעות עלומים וצדדיים, כמו במקרה הזה, הרבה פעמים פועלים בכסף שהוא כסף לא מוצהר"

פרשת המעילה לכאורה של ערן מזרחי, בעל חברת השקעות מסביון, עלולה לפתוח תיבת פנדורה הרבה יותר גדולה ממה שנגלה לעין עד כה. בעוד מזרחי עצמו מעורב לכאורה בתרגיל עוקץ, במסגרתו נטל לכאורה מיליוני שקלים ממשקיעים שביקשו להשקיע את כספם דרכו, גם המשקיעים עצמם עשויים להיחקר בחשד לביצוע מעשים פליליים בתחום המס.

לדברי עו"ד אודי ברזילי, מומחה למיסוי, המייצג בין השאר בתיקי עבירות פליליות בתחום המס, "אנשים שנוטים להשקיע במערכות צדדיות, ולא באמצעות מערכות רשמיות, הרבה פעמים פועלים בכסף שהוא כסף לא מוצהר. לכסף כזה יש בעיה. לא ניתן להכניס אותו למערכות רשמיות, לעבור דרך בתי השקעות מוכרים ובנקים, כי אז מישהו יכול לשאול שאלות מאיפה צץ הכסף, ואותם אנשים יצטרכו לתת הסברים".

לפי החשד, מזרחי הציג את עצמו במהלך 2009 בפני משקיעים כמנהל בית השקעות בשם "ערן מזרחי השקעות ופיננסים בע"מ", ששינה את שמו בשלב מאוחר יותר לשם "סיטדל פיננסים והשקעות בע"מ".

לפי החשד, מדובר במערכות צדדיות שהקים ולא בבתי השקעות שנוהלו "על-פי הספר", ועל כן היו אידיאליות עבור משקיעים שרצו להשתמש בכספים לא מוצהרים מתחת לרדאר של רשויות המס במדינה.

עוד מוסיף ברזילי כי רווח שייגרף מהשקעות אמור לעבור דרך הרשויות. משקיעים שרוצים לעשות כסף קל, "בגוון שחור", לא מעוניינים בכך. לדבריו, "אם יש רווח, אז הוא צריך לעבור דרך המערכת הבנקאית, והיא מנכה מס במקור. משקיעים שבוחרים בבתי השקעות עלומים וצדדיים, כמו שנטען במקרה הנוכחי, מעוניינים להימנע מתשלום המס הזה.

"מעבר לכך, אם אתה פועל יותר מדי בשוק ההון, אתה נמצא בסיכון שיגידו לך שזו פעילות עסקית. היום מס הכנסה מאוד מגזים ואומר ללא מעט משקיעים 'אם יש לך כמה עשרות פעולות בחודש, אז אתה נחשב לסוחר', ואז שיעור המס גבוה יותר. מקפיצים את שיעור המס משיעור של 25% לשיעור של 50%, שזו הרמה של הסוחרים. יהיו סוחרים שיבחרו בנתיבים לא חוקיים כדי להימנע מכך".

רב הנסתר על הגלוי

פרשת "בנק ההשקעות" של מוני פנאן היא דוגמה טובה לכך. מה שהחל כבדיקת מעשיו של פנאן, ששם קץ לחייו בעיצומה של החקירה, הפך למסכת חקירות מקיפה של מאמנים ושחקנים בתחום הכדורסל והכדורגל, שנחשדו בכך שהשקיעו דרך פנאן, במטרה להתחמק ממס.

בפברואר השנה נודע כי 13 שופטי כדורסל וכדורגל ישראליים בינלאומיים, שנחקרו והודו בהעלמות מס משיפוט מחו"ל, שילמו כופר בסך כולל של כמיליון שקל למדינה בתמורה לוויתור על ההליך הפלילי נגדם. הפרשה נחשפה כתוצאה מגילויים וחשיפות, שעלו במסגרת פרשת פנאן, אך העלמות המס שנחשפו אינן תוצאה של פרשה זו בהכרח.

לדברי ברזילי, "האנשים שהשקיעו אצל פנאן למעשה העלימו מס. חלקם התגלו ולבסוף שילמו כופר, אך יש הרבה מאוד אנשים שהשקיעו אצלו, הפסידו הרבה כסף ולא נחשפו, מכיוון שלא רצו להיחקר בחשד להעלמת מס".

- אז יכולה להיפתח תיבת פנדורה בפרשת ערן מזרחי, ורשות המסים עשויה לפתוח בחקירות נגד המשקיעים?

"רב הנסתר על הגלוי במקרים האלה. אין תיעוד ואנשים לא מתלוננים, כי הם לא רוצים לחשוף את המעשים האסורים, אז אף אחד לא יודע מה היקף הכספים שהועלמו. מי ששם בבנק מחתרתי מיליון שקל שחור, לא יילך להתלונן במשטרה על אובדן הכסף. כנראה שהדברים האלה יישארו סמויים מן העין".