המונופול מול הדואופול

שר השיכון רוצה הצפת דירות? הבנקים פועלים ולאומי ידאגו שזה לא יקרה

70% מהמימון הבנקאי לנדל"ן - שנכון להיום, בהעדר מעורבות של גופים מוסדיים, הנפקות בבורסה וכיוצ"ב הוא כמעט אפיק המימון היחיד, ודאי בתחום המגורים - מגיע מדואופול של בנקים. בשנת 2011, חשיפת הפועלים והלאומי לנדל"ן עמדה על 164 מיליארד שקל, מתוך סך כולל של 242 מיליארד שנתנו שבעת הבנקים המסחריים. ביחד עם בנק דיסקונט (34 מיליארד בסוף 2011) מדובר כבר בשליטה על 82% מהשוק. ולמי ששכח, לפני כשבועיים גילינו ששלוש חברות יכולות לקיים בביצה הקטנה שלנו אוליגופול די מושלם.

שר השיכון אריאל אטיאס מבין באיחור שמונופול הקרקעות בראשו הוא עומד (93% מקרקעות המדינה מנוהלות בידי המינהל), לא ממש יכול אל מול דואופול הבנקים, שלא ממש רואה איתו עין בעין. המינהל מבטיח להציף את המדינה בקרקעות? דואופול המימון, שדואג בעיקר לאלפי ההלוואות שכבר רשומות בספרים, דואג להבטיח שחלילה לא נוצף בדירות ונזעזע כאן את כללי המשחק.

בנק ישראל עזר להם עם מגבלות מסוגים שונים (מגבלה ענפית, ישיבות אזהרה מתוקשרות ועוד), הם עצמם העלו עוד טיפה את הריבית והמציאו עמלות חדשות ומשונות (כמו עמלת "אי ניצול מסגרת אשראי", שקונסת דה פקטו יזמים שלא זקוקים לכסף) - ועצרו די בקלות את ענף הנדל"ן.