סורוס: יש 3 חודשים לפתור את משבר החובות באירופה

סורוס: "המשבר היווני יגיע לשיא בסתיו. עד אז תתחיל גם כלכלת גרמניה להיחלש, והקנצלרית אנגלה מרקל תגלה שקשה לה יותר מאשר כעת לשכנע את הציבור הגרמני להסכים לנטילת אחריות אירופית נוספת"

מועטים הסיכויים שגרמניה והבנק המרכזי שלה, הבונדסבנק, יובילו בשלושת החודשים הבאים את הפתרון למשבר האג"ח בגוש האירו, ובעוד שלושה חודשים כבר יהיה מאוחר מדי. כך טען אתמול (שבת) המיליארדר האמריקני ג'ורג' סורוס.

בנאום בכנס כלכלי בעיר טרנטו שבאיטליה, אמר סורוס שמשבר האירו - שאותו הגדיר כמשבר אג"ח ריבוניות וכמשבר בנקאות שלובים באופן הדוק זה בזה - מאיים להרוס את האיחוד האירופי ולהכניס אותו לתקופה של 'עשור אבוד' בדומה ל"עשור האבוד" של אמריקה הלטינית בשנות השמונים.

"גורל דומה ממתין עתה לאירופה. זוהי האחריות שבה גרמניה ומדינות נושות אחרות חייבות להכיר. אבל אין שום סימן שזה קורה", אמר סורוס. הוא העריך שהבחירות שייערכו ביוון יניבו ממשלה שתהיה מוכנה לדבוק בהסכמי ההצלה, אך תגלה שהדבר בלתי-אפשרי.

"המשבר היווני יגיע לשיא בסתיו. עד אז תתחיל גם כלכלת גרמניה להיחלש, והקנצלרית אנגלה מרקל תגלה שקשה לה יותר מאשר כעת לשכנע את הציבור הגרמני להסכים לנטילת אחריות אירופית נוספת. זה מה שיוצר חלון של שלושה חודשים", אמר סורוס.

הוא הוסיף שכל "האשמה ונטל" תיקון חוסר האיזון בגוש האירו נופלים בחלקן של מדינות הפריפריה החלשות, אך מדינות הליבה של הגוש נושאות באחריות גדולה יותר ויותר למשבר.

"ה'מרכז' אחראי לגיבוש המערכת הלקויה, להחלת אמנות לקויות, ליישום צעדי מדיניות לקויים ולעשיית מעט מדי מאוחר מדי דרך קבע", אמר סורוס.

הוא קרא לכונן תוכנית ביטוח פיקדונות אירופית ולהעניק לבנקים גישה ישירה לקרן ההצלה של גוש האירו, וכן לפיקוח ורגולציה פיננסיים משותפים. כמו כן קרא סורוס לצעדים שינמיכו את עלויות האשראי של המדינות שצברו חובות כבדים, והזהיר שאם לא יינקטו צעדים כאלה, תפחת תמיכת הציבור האיטלקי ברפורמות, והדבר יקשה על הממשלה ליישמן.

"יש דרכים שונות להוריד את עלויות האשראי, אבל כולן מצריכות את תמיכתו לפעילה של הבונדסבנק ושל ממשלת גרמניה", ציין סורוס. לדבריו, גוש האירו יזדקק בסופו של דבר לרשות פיננסית שתוכל לקחת על עצמה את מרבית סיכון הפירעון של מדינות הלאום.

סורוס אמר שהמערכת הפיננסית באירופה מתפוררת ומתארגנת מחדש על בסיס קווים לאומיים, וכי בעוד כמה שנים עשוי הדבר לאפשר פירוק מסודר של גוש האירו. אך " התפרקות מוקדמת תהיה מבולגנת" וכמעט בטוח שתגרום לקריסת האיחוד האירופי עצמו, העריך סורוס.

הוא אמר שהרשויות בגרמניה יצטרכו לעשות "מאמץ יוצא דופן" כדי לגייס בשלושת החודשים הבאים תמיכה לצעדים הדרושים לבלימת המגמות הנוכחיות. "עלינו לעשות כל מה שביכולתנו לשכנע את גרמניה להפגין מנהיגות ולשמור על קיומו של האיחוד האירופי כתופעה המופלאה שהוא היה בעבר", אמר סורוס.