"טבע קיבלה פטור מס במיליארדים - והשקיעה בישראל"

(עדכון) - דיון בכנסת בסוגיית הדיבידנדים הכלואים, שנחשפה ב"גלובס" ■ סמנכ"ל הכספים של טבע: "שילמנו מס בהיקף 834 מיליון שקל אשתקד; פקידי אוצר הדליפו שומות לעיתונות וזה חמור" ■ שר האוצר שטייניץ לא הגיע לדיון

ועדת הכספים תתנגד להקלות במס על התאגידים הגדולים שנהנים מהחוק לעידוד השקעות הון - כך עולה מדיון מיוחד שהתקיים היום (ב') בוועדה, סביב סוגיית הרווחים הכלואים שנחשפה ב"גלובס". (לסיפור המלא)

"בין העלאת המע''מ או קיצוצים בהוצאות החברתיות, לבין גבייה מקסימלית מהחברות הללו על הדיבידנדים - העמדה שלנו ברורה: עדיפות תינתן לתשלום מס מלא לחברות העתק הללו", אמר יו''ר הוועדה, ח''כ משה גפני (יהדות התורה). "שר האוצר אמר לי כי העלאת המע''מ עומדת על השולחן. נצטרך לקצץ מבלי שמעמד הביניים והשכבות החלשות ייפגעו", הוסיף.

משרד האוצר לא שלח נציגים לדיון, ועורר את זעמהשל הוועדה. "איפה פקידי האוצר? איפה פקידי אגף התקציבים?", אמר גפני, שגם חשף כי "שר האוצר ביקש לומר לי שהוא לא רוצה לבוא לכאן. הוא ביקש ממני להוריד את הנושא מסדר היום. הוא אמר לי 'העליתי את העניין ולא התקבלה החלטה, ובכל מקרה, אגיע לוועדת הכספים עם הצעת חוק'".

"טבע שילמה 4% מס"

את עמדת האוצר חשפה ליאת גרבר, הממונה על החקיקה ברשות המסים. "השר טרם קיבל החלטה בנדון", אמרה. "אנו בשלב איסוף נתונים. הדבר מחייב תיקון חקיקה ראשית". לדבריה, "אי אפשר לחייב את החברות לחלק את הדיבידנדים. אינני יכולה להתייחס לסכומים, אבל הם סכומים גדולים מאוד".

בחברות הגדולות תקפו את האוצר. "לא פנינו לאף אחד. לא ביקשנו הנחות. אנו לא מכירים את ההצעה, אין לנו יד בה ולא ביקשנו להוציא אף כסף לחו''ל. אנו נשארים בישראל ומתכננים רק להגדיל את הפעילות שלנו בישראל", אמר אייל דשא, מנהל הכספים הראשי של טבע, הזוכה הגדולה מחוק עידוד השקעות הון. לדבריו, "טבע שילמה 834 מיליון שקלים כמס ב-2011, שיעור מס חברות של 4%". נזכיר כי שיעור מס חברות הסטטוטורי עומד על 26%. דשא הודה כי "אנו פועלים במסגרת החוק לעידוד השקעות הון כבר הרבה שנים. קיבלנו פטורי מס במיליארדי שקלים, וזה לא סוד. אבל מרבית הכסף הושקע שוב בישראל", אמר דשא שהוסיף כי "פקידי האוצר הדליפו שומות לעיתונות וזה חמור".