בכירים במועצה האירופית: "אין דרך חזרה מגוש האירו"

נשיא המועצה האירופית, הרמן ואן רומפוי: "עלינו לחזק את האיחוד המוניטרי על ידי עוד אינטגרציה בנקאית, פיסקלית וכלכלית" ■ ראש המועצה האירופית לעניינים מוניטריים, אולי רן: "שוקלים לשבור את השרשרת בין המדינות לבנקים"

נשיא המועצה האירופית (הזרוע המבצעת של האיחוד האירופי), הרמן ואן רומפוי, עונה היום (ב') לאלו שטוענים כי פירוק גוש האירו הוא הפתרון היחיד למשבר המתמשך באירופה, על רקע ההסתבכות של מגזר הבנקאות בספרד ופורטוגל והתחזיות בנוגע לעזיבתה הקרובה של יוון את גוש האירו.

לטענתו, אינטגרציה גדולה יותר של סקטור הבנקאות ומדיניות פיסקלית היא הפתרון היחיד לבעיות בגוש האירו. "אני רוצה להיות ברור - אין דרך חזרה מגוש האירו. יש רק דרך קדימה לעבר יותר אינטגרציה", אמר ואן רומפוי בסנט. פטרסבורג לאחר פסגת האיחוד האירופי-רוסיה.

"עלינו לחזק את האיחוד המוניטרי על ידי עוד אינטגרציה בנקאית, פיסקלית וכלכלית ואחריות ממשלית ודמוקרטית", הוסיף וציין שוב כי האיחוד האירופי מעוניין שיוון תשאר בגוש האירו - "ותכבד את ההתחיבויות שלה".

ואילו אולי רן, ראש המועצה האירופית לעניינים מוניטריים, התייחס היום באופן מפורש לאפשרות כי קרן הייצוב האירופית (ESM) תזרים כספים ישירות לבנקים, אופציה עליה דובר רבות בתקופה האחרונה אולם לא זכתה להתייחסות רשמית. קרן הייצוב, נזכיר, אמורה להכנס לתוקפה בחודש הקרוב. "אנחנו שוקלים את הנושא הזה ברצינות - שבירת השרשרת בין המדינות לבנקים", אמר רן לאחר פגישה שערך עם שר האוצר הצרפתי, פייר מוסקוביץ'.

דבריהם של ואן רומפוי ורן מגיעים בתקופה בה רבים מעריכים כי סופו של גוש האירו קרוב מתמיד. הכלכלן הנודע וזוכה פרס הנובל פול קרוגמן, לדוגמה, חוזה את סופו של גוש האירו בתוך שנתיים. בנוסף לכך, בתקופה האחרונה ישנם דיונים רבים בקרב בכירים אירופאים אודות יצירת איחוד בנקאי של 17 מדינות גוש האירו , שאמור להגן על המגזר הבנקאי השביר ביבשת. גם נגיד הבנק המרכזי האירופי, מריו דראגי, תמך בשבוע שעבר ברעיון, בדומה לעמדת ממשלת ספרד, שמעדיפה הזרמה ישירה מאשר הוצאה ממשלתית נוספת בה יהיה לה קשה לעמוד.

רק גרמניה, הכלכלה החזקה באירופה, מתנגדת לרעיון, בשל הערכתה כי הזרמה ישירה של כספים מהקרן לבנקים מתקשים ביבשת תביא לכך שממשלות כגון ספרד ופורטוגל לא יצטרכו להסדיר את הגרעון שלהן ויסתמכו על תשלום עקיף של משלמי המסים בגוש האירו.