פרופסור מהטכניון עתר לביהמ"ש: "לא רוצה לצאת לגמלאות"

לטענת פרופ' משה גביש, חובת הפרישה של אנשים בשל גיל בלבד סותרת את חוק יסוד כבוד האדם וחירותו ואת חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה

משה גביש, פרופסור בכיר לפרמקולוגיה בטכניון, לא רוצה לצאת לגמלאות למרות הגיעו לגיל 67 עוד שנתיים וחצי, ועותר נגד המוסד שמחייב אותו לצאת לפנסיה.

"אני עובד בטכניון 32 שנה, ובעוד שנתיים וחצי יגיע גיל הפרישה שלי", סיפר גביש בראיון לתוכנית "עושים צהריים" בגלי צה"ל. "אני רואה את האנשים שפורשים, כל הפעילות שלהם מצטמצמת. זו חוויה קשה".

רעייתו, עו"ד שושנה גביש, הגישה את העתירה בשמו. "לדעתי זה לחלוטין לא חוקי, חובת הפרישה של אנשים בשל גיל בלבד סותרת את חוק יסוד כבוד האדם וחירותו ואת חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה", מסבירה שושנה, "היא פוגעת בצורה אנושה באנשים שמגיעים לגיל 67".

עו"ד גביש דחתה את הטיעון לפיו על הפרופסור לפרוש כדי לפנות מקום לצעירים ממנו. "הטיעון הזה מניח שמבוגרים מועסקים על חשבון צעירים, וזה לא מקובל עליי. אפילו היה הדבר כך - אין בכך כדי להצדיק את הפגיעה חסרת התקנה באנשים בגיל 67 שכוחם במותניהם. אני מייצגת את בעלי שעוד שנתיים וחצי עומד בפני פרישה, אבל מייצגת גם את כל האנשים שעומדים בפני פרישה ורוצים לעבוד".

ד"ר עמית גורביץ', עורך דין לדיני עבודה, מסביר כי מדובר בעתירה חשובה שיכולה לשנות את פני שוק העבודה בישראל, אם תתקבל. "חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה אוסר אפליה מחמת גיל, אבל חוק גיל הפרישה קובע גיל שאם מגיעים אליו - חובת הפרישה קיימת, וזה לא נחשב כאפליה".

לדבריו, "אני חושב שזו עתירה יפהפיה, שמובילה את בית המשפט לנהוג באקטיביזם שיפוטי, בכך שהיא טוענת שחוק גיל הפרישה אינו חוקתי, שרירותי, ולא מבדיל בין מקצועות מסויימים. זו פעם ראשונה שטיעון כזה עולה".

עו"ד גורביץ' העריך כי ייקח זמן רב מאד עד שהדיון בנושא יסתיים, וכי בסופו של דבר תגיע העתירה לבג"ץ.