האוצר: "שוקלים להעלות את גובה מכסות יצוא הגז"

אופטימיות בחברות הדלק ושביעות רצון רבה מהשימועים של השבועות האחרונים ■ גורמים בכירים באוצר: "לא הסתרנו שהעמדה המקורית של המשרד דיברה על מכסות יצוא גבוהות יותר" ■ בשבועות הקרובים יפורסמו מסקנות הוועדה הסופיות

אופטימיות בחברות הדלק לקראת פרסום המסקנות הסופיות של הוועדה לבחינת מדיניות הממשלה בנושא משק הגז הטבעי בראשות מנכ"ל משרד האנרגיה והמים שאול צמח ("ועדת צמח"). כך נודע ל"גלובס". על פי גורמים בכירים, נרשמה שביעות רצון רבה מהשימועים של הימים האחרונים לקראת פרסום המסקנות.

נזכיר כי פרסום המסקנות הסופיות של הוועדה נדחה לפני כמה ימים בשבועות ספורים, כנראה במטרה לגבש מדיניות ממשלתית כוללת בשיתוף עם משרדי האוצר והאנרגיה וכן עם הממונה על ההגבלים העסקיים בעניין חוזי הגז של השותפות ב"תמר".

גורמים בכירים באוצר מסרו ל"גלובס" כי "לא הסתרנו שהעמדה המקורית של המשרד דיברה על מכסות יצוא גבוהות יותר". כמו כן, הם מסרו כי הם אכן שוקלים לפעול לתיקון מסוים בחלק מהמסקנות לרבות העלאת גובה המכסות שנקבעו במסגרת הוועדה, בניגוד להערכות המוקדמות, "וזאת על מנת להבטיח את יצוא הגז ואת הגברת התחרות במשק הישראלי".

נזכיר כי בתחילת אפריל פרסמה הוועדה את מסקנות הביניים לקראת השימועים שנערכו עד הימים האחרונים. על פי מסקנות הביניים, ישראל תשמור בידיה עתודת גז אסטרטגית בהיקף של 400 מיליארד מ"ק (BCM) ותאפשר יצוא של גז בכמויות שמעל מכסה זו.

הוועדה מעריכה בנוסף כי עד שנת 2040 תזדקק ישראל לכמות של כ-420 מיליארד מ"ק (BCM) של גז, כאשר כיום נמצאים בידיה מאגרים בהיקף של כ-750 מיליארד מ"ק. הוועדה ממליצה לשמור 50% מעתודות הגז בתגליות "תמר" ו"לוויתן" לשימוש פנים, ואת השאר להפנות ליצוא.

ראש האופוזיציה שלי יחימוביץ' הגיבה לפרסום, וציינה כי "הגז הטבעי הוא משאב אסטרטגי חיוני, וייצואו יפגע בחוסנה הכלכלי של ישראל ובביטחונה האנרגטי. הדבר יוביל ישירות להתייקרות החשמל ומוצרי היסוד במשק. המדיניות שמובילה ממשלת נתניהו, בניגוד לדעת אנשי המקצוע בתחום, נובעת מראייה קצרת טווח ומכניעה ללחצים של טייקוני הגז, שרוצים למכור את משאבי הטבע של ישראל למרבה במחיר בשווקי העולם. זאת, בניגוד לאינטרס הלאומי של הציבור בישראל".

יחימוביץ' הוסיפה כי "בכוונתי להניח הצעת חוק אשר תבטיח כי אזרחי ישראל, התעשייה הישראלית ומשק האנרגיה הם שייהנו מאוצרות הטבע של ישראל".