בגלל ארדואן: ארה"ב מנעה מישראל השתתפות בפורום

ראש ממשלת טורקיה מתנגד בתוקף להשתתפות ישראל בפורום הגלובלי ללוחמה בטרור ■ הפורום הינו יוזמה של נשיא ארצות הברית ברק אובמה, שבחר בטורקיה לעמוד בראשו יחד עם ארה"ב

ארה"ב מנעה את השתתפות ישראל בפורום הגלובלי ללוחמה בטרור (GCTF), שמושב הבכורה שלו נפתח אתמול (ו') באיסטנבול, למרות שישראל היא אחת מהמדינות בעלות הניסיון העשיר ביותר בעולם בסיכול טרור. גורם פרו-ישראלי בוושינגטון אמר ל"גלובס", כי הדרת ישראל מהפורום נובעת מהתנגדות נחרצת של של ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן. ישראל עשתה מאמצים רבים לקבל הזמנה לפורום והעובדה שהיא נותרה בחוץ, למרות שיתוף הפעולה הישראלי-אמריקני ההדוק בענייני מודיעין, חוללה אכזבה עמוקה בירושלים.

יוזמת הפורום נחשבת אחד מעמודי התווך של מדיניות אובמה לביעור הטרור, והיא החלה לקרום עור וגידים לפני כשנה. הבית הלבן מתאר את היוזמה כ"גישה לשימוש נבון בכוח נגד הטרור" ובחר בטורקיה לשמש יו"ר משותף של הפורום, יחד עם ארה"ב.

בפורום משתתפות 29 מדינות ועשר מתוכן הן מדינות ערביות ו/או מוסלמיות: אלג'יריה, מצרים, אינדונזיה, ירדן, מרוקו, פקיסטאן, קטאר, סעודיה, טורקיה והאמירויות הערביות המיוחדות. עם הקבוצה נמנות גם רוסיה, סין והודו, קבוצת מדינות מערביות גדולות והאיחוד האירופי.

"כבר מתחילתו מבקש הפורום לגשר על הפערים העמוקים בקהיליה הבינלאומית שמפרידים בין המדינות המערביות התורמות לבין מדינות שבהן יש רוב מוסלמי", אמר פקיד אמריקני בכיר בתדרוך לכתבים לפני פתיחת מושב הפורום. "אני חושב שהארגון כבר השיג מטרה זו באופן יעיל למדי".

גורמיים רפובליקניים מאשימים את ממשל אובמה, שהרכב הקבוצה, ובמיוחד העובדה שכשליש ממנה מורכב ממדינות מוסלמיות, מעיד על כך שהבית הלבן מנסה להעמיק את הקשרים בין ארה"ב לעולם המוסלמי על חשבון ישראל.

בתגובה לשאלות רבות על הדרת ישראל מהפורום באיסטנבול, שהועלו בתדרוכים ובמסיבות עיתונאים של הממשל, בחר משרד החוץ האמריקני להבליט אמש (ליל שבת) את השאלה הבאה ואת תשובת דובר המשרד עליה: "האם ביקשה ישראל להשתתף בפורום הגלובלי ללוחמה בטרור? האם ארה"ב, יו"ר משותף של הפורום ביקשה לשתף את ישראל ביזמה?"

תשובה הייתה ש"הרעיון שלנו לפורום גלובלי למלחמה בטרור היה להושיב יחדיו מספר מצומצם של מדינות תורמות מסורתיות, מדינות בקו העימות (עם טרוריסטים) ומעצמות מהעולם המתפתח כדי לגבש פלטפורמה איתנה יותר, ובה בעת יצוגית, ללוחמה בטרור. כמה מהשותפות הקרובות ביותר שלנו, עם ניסיון ניכר בסיכול ובמניעת טרור, אינן נמנות עם המדינות המייסדות של הפורום. דנו בפורום ובדרכים לערב את ישראל בפעילויות הקבוצה בכמה הזדמנויות ואנו מחויבים לכך שהדבר הזה (שיתוף ישראל בפורום) אכן יקרה".

גורמים פרו-ישראלים מציינים, שממשל אובמה בחר להתעלם מהעובדה שטורקיה, בעלת תפקיד מרכזי בארגון, מתנגדת להגדיר את חמאס כארגון טרור, למרות שהוא מצוי ברשימת ארגוני הטרור של הסטייט דיפרטמנט. כך, למשל, אמר ארדואן בראיון לכלי תקשורת בארה"ב במאי אשתקד: "תרשו לי להשמיע מסר ברור מאוד; אינני רואה בחמאס ארגון טרור. זו תנועת התנגדות שמנסה להגן על ארצה מפני הכיבוש". הוא ציין אז שחמאס זכה בבחירות בעזה ב-2006 ולכן, "הגדרת הארגון כטרוריסט תהיה עלבון לרצונו של העם הפלסטיני".

בה בעת מוסיפה טורקיה להגדיר את תנועת ההתנגדות הכורדית, PKK, שפועלת להקמת מדינה כורדית בחלקים מטורקיה ועיראק, כארגון טרור, וארה"ב תומכת בעמדתה.