תביעה נגד תנובה: "סגרה פעילות ברומניה עם שובל חובות"

חברות פרסום ומדיה רומניות טוענות כי תנובה מתנערת מחובות של 14 מיליון אירו

"חברת תנובה, ששוויה נאמד במיליארדי שקלים, החליטה ביום בהיר אחד לסגור את פעילותה ברומניה כאשר היא מותירה אחריה שובל של חובות במיליונים רבים, מהם היא מנסה להתנער". כך טוענות חברת פרסום רומנית וחברת מדיה רומנית בתביעה בסך כ-4 מיליון שקל שהגישו היום (א') למחוזי בת"א נגד חברות תנובה ישראל, תנובה אינטרנשיונל, ו"תנובה רומניה" (התאגיד שפעל בשם תנובה ברומניה).

באמצעות עו"ד גד מינא טוענות החברות, Saatachi & saatachi וZenith- Media Communication, שסיפקו שירותי מדיה ותקשורת ל"תנובה רומניה" בשנתיים האחרונות, כי ענקית המזון הישראלית מנסה להתנער מהחובות בסך כ-14 מיליון אירו, שהותירה "תנובה רומניה" לעובדים, ספקים, איכרים, בנקים, תחנות טלוויזיה, ובכללם החוב לתובעות. לדבריהן, תנובה צריכה לשאת באחריות לחובותיה של "תנובה רומניה", שכן זו פעלה בשליחותה ובהנחייתה. "תנובה היא שניהלה ושלטה ללא עוררין בחברה הרומנית. אין מדובר כלל ועיקר בחברה עצמאית ולפיכך, הניסיון של תנובה להתנער מחובותיה, תוך שימוש במסך התאגדות מדומה אין לו כל יסוד ודינו להיכשל", נכתב בתביעה.

החברות הרומניות מותחות ביקורת נוקבת על התנהלותה של תנובה. "בימים אלו, בהם מדובר רבות על 'תספורות', שמבצעים בעלי שליטה בחובות של חברות שבשליטתם, עושה תנובה לספקיה 'קרחת' ומותירה אותם אף ללא שערה אחת", טוענות התובעות ומוסיפות: "בעוד שתנובה, ששוויה נאמד בכמעט 9 מיליארד שקל, חייבת מיליונים ברומניה, אין היא מהססת לחלק לבעלי מניותיה מאות מיליוני שקלים כדיבידנד".

"חוסר תום לב"

כבר בינואר 2012 חשף "גלובס" טענות של אנשי עסקים, שפועלים ברומניה, כי תנובה נטשה אותם והתחמקה מתשלום חובות, שנוצרו עקב סגירת פעילות החברה ברומניה.

ב-2004 החלה תנובה לפעול ברומניה באמצעות "תנובה, ,רומניה". לפי התביעה, התאגיד הרומני נשלט על-ידי תנובה כ"בובה על חוט" ונוהל על-ידיה כל העת. ב-2010 התקשרו שתי התובעות בהסכמים עם התאגיד הרומני, על-פיו סיפקו שירותי מדיה ופרסום לחברה. בדצמבר 2011 סגרה תנובה את פעילותה ברומניה. בתביעה נטען כי החלטת הסגירה "נפלה כרעם ביום בהיר הן על המנהלים המקומיים של תנובה ברומניה, שלא ידעו מהעניין, והן על ספקיה של תנובה".

לדברי התובעות, תנובה שקלה במשך זמן מה את הפסקת פעילותה ברומניה, אך היא המשיכה לצרוך מהן שירותים ולהגדיל את חשיפתן, למרות שידעה כי אין היא מתכוונת לשלם על שירותם אלה. התנהלות זאת, נטען, מהווה תרמית וחוסר תום לב מצד תנובה.

התובעות מציינות כי הן הסתמכו על יכולותיה של תנובה ולא האמינו שהיא תזנח אותן עם חובות במיליונים. לדבריהן, הן אמנם הגישו תביעות חוב נגד "תנובה רומניה", שאושרו בהליך הפירוק אליו נכנסה, "אך הסיכוי שייפרעו הנו קלוש ביותר.

גם קרן אייפקס, בעלת השליטה בתנובה, זוכה לביקורת קשה בתביעה. לדברי התובעות, "קרן איפקס, שחורתת על דגלה ערכים של יושר, מוסר והגינות, בוחרת להתנער מערכים אלו, במקום בו מדובר בהשאת רווחיה".

מתנובה נמסר כי "על בסיס פניות קודמות של התובעים לתנובה, אין לתביעה ולטענות הכלולות בה כל שחר או בסיס. החברות החייבות לכאורה, TRD ו-TRM, נמצאות בפירוק מכוח החלטות בית משפט ברומניה, והחברות הללו מנוהלות על-ידי מפרק, שמונה על-ידי ביהמ"ש הרומני". עוד נמסר מטעמה של תנובה כי "קשה להשתחרר מהרושם שהתביעה מוגשת בישראל, רק במטרה להפעיל לחץ על תנובה לשלם סכומים, שהיא אינה חייבת בהם".