האצ'יסון צריכה להשתלט על סאני

מחזיקי אג"ח סקיילקס - יש לכם קלפי מיקוח, להאצ'יסון יש הרבה מה להפסיד

ההודעה על הסכם בן דב-האצ'יסון בשבוע שעבר מהווה דה פאקטו את יריית הפתיחה בגיבוש הסדר חוב עם מחזיקי האג"ח של סקיילקס. מכאן נראה שאין דרך חזרה; כבר אי אפשר לבטל הכול ולחזור למצב שבו החברה התנהלה קודם, עם מצבת חובות כבדה ונכסים ששוויים הולך ומצטמק.

אולם מחזיקי האג"ח צריכים לראות בעסקה המתגבשת נקודת פתיחה למו"מ, ולא לקבלה כמו שהיא. עם כל הכבוד לפלונטר המורכב שנוצר בקבוצת סאני-סקיילקס-פרטנר ולכך שהאצי'סון נחשבת לבעל בית חזק, על המשקיעים המוסדיים לא להירתע.

הקלפים של מחזיקי האג"ח

מחזיקי האג"ח צריכים לזכור שיש להם קלפי מיקוח שמאפשרים להם לשפר את מצבם, ושלהאצ'יסון ולבן דב יש הרבה מה להפסיד אם העסקה לא תצא לפועל - האצ'יסון ככל הנראה תיפרד מ-300 מיליון דולר שהלוותה לסקיילקס אי-שם ב-2009, ואילו בן דב ייפרד מכל עסקיו הציבוריים.

אז מה האלטרנטיבה? מה כבר יכולים מחזיקי האג"ח של סקיילקס לדרוש? לפניכם מתווה חלופי:

במקום העסקה הסיבובית המתוכננת, שלפיה תשלם האצ'יסון 125 מיליון דולר לסאני (שבה שולט בן דב) תמורת מניות השליטה בסקיילקס, ובכך תאפשר לה לרכוש מידי סקיילקס את פעילות סמסונג בישראל, אפשר לחלק את הכסף בצורה שונה, הוגנת יותר.

האצ'יסון צריכה להיכנס לקומה העליונה של פירמידת החובות שבנה בן דב, כלומר - להשתלט על סאני. בשביל לעשות זאת, היא תצטרך להזרים לסאני כ-60 מיליון דולר בלבד - היקף החוב של האחרונה למחזיקי האג"ח.

בדרך זו, תוכל האצ'יסון לשלוט בסאני, שכיום נמצאת בהפרה של תנאי החוב (ולפיכך יש למחזיקים עילת פרעון מיידי), ולהפוך לבעלת השליטה בחברה הבת סקיילקס, השולטת בפרטנר ובזכיינית סמסונג בישראל וששווה עוד כמה מאות מיליוני שקלים.

עם 65 מיליון דולר נוספים והמזומן הקיים בקופה של סקיילקס, האצ'יסון יכולה לבצע פירעון מוקדם לחלק מחוב האג"ח של סקיילקס, ולהסתפק בתספורת סמלית של אחוזים בודדים. כך מקבלת האצ'יסון שליטה על חברה עם חובות פחותים מהמצב הקיים, ועם יותר נכסים (ההחזקה ביבואנית סמסונג) לעומת ההסכם הנוכחי של בן דב והאצ'יסון.

מחזיקי אג"ח סאני מרוויחים מעסקה כזו, שכן מובטח להם פירעון מלא של החוב כלפיהם. גם מחזיקי אג"ח סקיילקס משפרים את מצבם לעומת המצב כיום - התספורת אפסית, והם הופכים לבעלי חוב בחברה שבה גם פרטנר וגם זכיינית סמסונג.

כן, יש גם מפסיד במתווה זה לעומת ההסכם הקיים - אילן בן דב. זה ייוותר ללא כלום - לא פרטנר וגם לא הבייבי האהוב עליו, ייבוא מכשירי סמסונג. אולם בעולם עסקים תקין כך צריכים דברים להתרחש: קודם כל דואגים לבעלי החוב ורק בסוף לבעלי המניות.

האם מחזיקי האג"ח המוסדיים של סקיילקס מסוגלים להוביל מאבק על מתווה כזה? לא בטוח. לזכותו של בן דב משחקת העובדה שיש מספר רב של סדרות עם אינטרסים שונים. למחזיקי האג"ח ללא ביטחונות יש הרבה מה להפסיד, ולכן משתלם להם להיענות להצעה הנוכחית ולא לקחת את הסיכון שהמצב יתדרדר לפירוק.

אך מחזיקי האג"ח צריכים להסתכל מעבר לאינטרסים הצרים של כל סדרה וסדרה, להבין שבן דב מוכר נכסים שבפועל שייכים להם. עליהם להתאחד, לנהל מו"מ ישירות מול האצי'סון, ולדרוש מתווה אחר שבו הם יקבלו יותר.