שר הביטחון הגנרל

שר הביטחון יכול להשתחרר מהאמונה שהוא יודע יותר ממפקד הצבא?

אם יש משהו שאפשר ללמוד מפרשת הרפז זה ששווה - בעצם צריך - לבדוק את הנטייה למנות לשר הביטחון אדם שהיה איש צבא בכיר. הרציונל הוא שאיש צבא בכיר מכיר את התחום. זו שטות, כי תחום הביטחון רחב בהרבה מכל מה שמוכר לבכירי הצבא. הביטחון אינו רק לחימה, אלא הוא בעיקר כל מה שמסביב, האלמנטים האמורים לתמוך בלחימה. כמו ארגון, ייצור ורכישת נשק, מחסני חירום וכיו"ב. אנשי צבא בדרך כלל מכירים תחום אחד או שניים שבו עסקו במהלך שירותם, לא את התחום כולו.

לא רק עמיר פרץ

מי שמתנגד לשר ביטחון-אזרח קופץ מיד עם השם עמיר פרץ. אבל פרץ לא היה האזרח היחיד בתפקיד זה. היו גם, בין השאר, דוד בן גוריון, לוי אשכול, מנחם בגין, משה ארנס - לאף אחד לא היו טענות על תפקודם. אם כבר, אז אישים אלה הם שהקימו וחיזקו את הצבא, כל אחד בדרכו.

גנרלים, מטבע הדברים, מתמקדים בדרך כלל בצד המיליטריסטי של הצבא - וזה בסדר, אבל זה רק פן אחד, שבתקופה הטכנולוגית שלנו לא בטוח שהוא החשוב ביותר. הלוואי שהיה לנו היום מישהו מסוגו של פרס (אגב, פרס עצמו, גם היום, היה עושה עבודה טובה יותר משרי הביטחון האחרונים, לדעתי).

כל חוליי הגנרליות

שרי ביטחון גנרלים מביאים אתם לתפקיד את כל חוליי הגנרליות. המטכ"ל עצמו הוא, על פי אנשים החברים בו, מאורת נחשים, אלה אנשים הנמצאים בדרכם למקום כלשהו - רמטכ"לות, חברות בממשלה, בכנסת - משהו. בשביל להגיע לשם צריך לעשות עבודת לובינג יסודית, הכוללת תככים, תחמנות, לפעמים זיופים, כמו בפרשת הרפז. כאשר אחד מאלה מגיע לתפקיד שר הביטחון, יש לו כבר קופה גדולה - לא רק של שרצים, אלא גם של חשבונות. שום החלטה שיקבל או מינוי שיחליט עליו - לא יכולים להיות נקיים מחשבונות אלה.

מבחינה מבנית-עניינית, אנחנו מקבלים היום מצב שבצמרת הביטחון מכהנים רמטכ"לים. האם שר הביטחון הגנרל יכול להימנע ממעורבות בנושאים שהם בפירוש בתחומו של הרמטכ"ל? האם שר הביטחון הגנרל יכול להשתחרר מהאמונה שהוא יודע טוב יותר מזה שמכהן כמפקד הצבא?

רמטכ"ל פנוי לעבודה

שני גנרלים - ואף לא מנהל ראוי אחד. וזה מה שחסר. אדם שכישוריו המנהליים והביצועיים כבר מוכחים, ואין לו שום חשבון עם אף אחד בצבא. אדם שיוכל לבוא ולעבוד בבניית תקציב נכון, יצירת מערך מחסני חירום מתפקדים, ניהול הרכש, ההוצאות וההכנסות. באופן כזה יוכל הרמטכ"ל להתפנות למה שהוא צריך ואמור לדעת לעשות. הוא גם יוכל להתפנות ממלחמות עם שר הביטחון ואנשיו לטובת עיסוק במלחמות נגד אויבים אמיתיים.