ברוורמן עוקץ את שטייניץ: "צריך מנהיגות - לא סיסמאות"

ח"כ פרופ' אבישי ברוורמן: "ישראל היא המדינה האי שוויונית ביותר בעולם המערבי. יש פה ריכוזיות, אין כאן תחרות, והעסקים הקטנים נותנים תרומה קטנה מדי"

"אם גוש האירו אכן יתפרק, מה שהיה ב-2008 ייראה כדבר קטן מאוד לעומת מה שיקרה לכלכלת העולם בעתיד הקרוב", כך אומר רז לרמן, מנהל הבנקאות הפרטית ב-HSBCישראל, בכנס אקונומיקס של "גלובס" ולשכת המסחר ת"א והמרכז שמתקיים היום (ג') בת"א. לרמן דיבר במושב תחת הכותרת "מגלובלי ללוקאלי - הכוחות המרכזיים המשפיעים על כלכלת ישראל".

לדבריו, "משבר החוב האירופי חייב להיתפס בפרספקטיבה הרבה יותר גדולה מזו שאנחנו תופסים אותו. אנחנו ב-HSBC לא מאמינים שאירופה מתפרקת, אבל אנחנו כן במצב מאוד מאתגר שבו גוש האירו יהפוך למשהו שלא הכרנו. רמת הסיכונים היום גבוהה הרבה יותר מב-2008 - וזה גם משפיע על כלכלת ישראל".

ברוורמן: "ניהול כושל של שטייניץ ב-3 השנים האחרונות"

אחריו עלה לדבר ח"כ פרופ' אבישי ברוורמן, שדווקא אמר שהוא כן חושב שגוש האירו הולך להתפרק, בשונה מלרמן מ-HSBC. ברוורמן דיבר גם על המדיניות הממשלתית, ושל שר האוצר שטייניץ בפרט: "אם אנחנו היום היינו יוצרים בת"א בנקי השקעות כמו גולדמן זאקס עם יחס הלימות דומה - כל הכסף של הפנסיה של הציבור היה על קרן הצבי, ומה שהציל אותנו זה הבירוקרטיה הממשלתית".

"אבל כאן אני בא לומר את כל מה שלא טוב בכלכלת ישראל ובניהולו הכושל של שטייניץ ב-3 השנים האחרונות", אמר ברוורמן. "ישראל היא המדינה האי שוויונית ביותר בעולם המערבי. יש פה ריכוזיות, אין כאן תחרות, והעסקים הקטנים נותנים תרומה קטנה מדי".

לדבריו, "לפני שנה וחצי שר האוצר הראה לי תמונה ורודה ביותר לדעתו - אין גרעונות, הצמיחה מעולה והכל מיתרגם לאזרחים. אחרי שנה וחצי אני לא מבין על מה הוא דיבר. שנית - תקציב הביטחון והגירעון. החשש הגדול שלי הוא שלשר האוצר אין שום שליטה על תקציב הביטחון ואנחנו נראה עלייה בו ומנגד ירידה בתקציב החברתי".

לגבי המסים, ברוורמן אומר שהמסים העקיפים על המעמד הבינוני והשכבות החלשות יביאו להתרחקות של כלכלה צודקת וזה בעייתי מבחינת האזרחים. "שורה תחתונה - צריך מנהיגות במדינת ישראל ולא רק סיסמאות", עקץ ברוורמן את שר האוצר.

גיורא איילנד: לא לשנות אסטרטגיה עם מצרים

אחרון עלה לדבר גיורא איילנד, לשעבר ראש המועצה לביטחון לאומי והיועץ האסטרטגי של שותפות חיפושי הנפט גבעות. איילנד דיבר על המציאות הגיאופוליטית והביטחונית סביבנו שמשפיעה על כלכלת ישראל: "הסכם השלום עם מצרים, או יותר נכון אי הלוחמה של ישראל ומצרים, בר השפעה עצומה על כלכלת ישראל, ההסכם הזה גם איפשר לשמור על תקציב ביטחון מרוסן".

"נשאלת שאלה אם קרה משהו מאז שמחייב אותנו לשנות את האסטרטגיה עם מצרים. אני חושב שלא משנה מי יעלה לשלטון במצרים, לא צריך לשנות את האסטרטגיה איתם ולחתור עדיין לאי-לוחמה - גם אם זה אומר ביטולי הסכמים אחרים. ההשפעה של אי לוחמה היא לא רק מדינית-בטחונית, היא דרמטית גם לכלכלת ישראל".

לגבי סוגיית סוריה, איילנד אומר כי לא ניתן להעריך בוודאות מה ההשפעה של ההרג של אסד בבני עמו על ישראל - תלוי מאיזו זווית אתה מתבונן. "אם אסד יפול ויעלה שלטון מוסלמי קיצוני, ברור מה ההשפעה של זה עלינו. אפשרות שנייה היא שסוריה תתפרק לחלוטין וביחד איתה הסלמה בעולם הערבי ובמזרח התיכון. ניתן לומר עכשיו שהכי טוב לנו הוא בשאר אסד שנלחם על הלגיטימיות שלו בפני העולם - שיישאר המצב כך כמה שאפשר, זה כואב מבחינת העם הסורי שנרצח, אבל מבחינת ישראל זה התרחיש הטוב ביותר".