"מחיר הפופקורן בקולנוע לא סביר - יש להתערב בחקיקה"

האם ועדת הכלכלה תסלול את הדרך לתיקון חוק הגנת הצרכן, שיאפשר להכניס אוכל ושתייה לבתי הקולנוע?

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ כרמל שאמה-הכהן, המשיכה אתמול (ג') להכין קריאה שנייה ושלישית את ההצעה הממשלתית לתיקון חוק הגנת הצרכן, שנועדה להרחיב את סמכויות הרשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן במשרד התמ"ת, להעניק לרשות סמכויות אכיפה ופיקוח וסמכויות להטיל עיצומים כספיים על מי שיפר את החוק. אתמול עלה לדיון נושא המחירים הגבוהים של מזון ושתייה בבתי הקולנוע.

הוועדה החלה לדון באפשרות להוסיף לחוק סעיף שנועד להילחם בתופעה של מכירת מזון ומשקאות במחירים מופקעים, בעיקר בהופעות או במקומות סגורים כמו בקולנוע. לפי ההצעה, בעלי העסקים לא יוכלו למנוע מהצרכנים להביא לאותם מקומות מזון או משקאות.

היועצת המשפטית של הרשות להגנת הצרכן הסבירה כי מקום שמוכר אוכל ושתייה (כמו בתי קולנוע או מגרשי כדורגל אך למעט מסעדות) לא יוכל לאסור על צרכנים להכניס למקום אוכל ושתייה. בעל עסק יוכל לאסור על הכנסת מזון ושתייה רק אם אסור למכור זאת במקום.

ההצעה עוררה התנגדות מצד התאחדות בתי הקולנוע. היועץ המשפטי של ההתאחדות, עו"ד שאול שרצר, אמר כי ההצעה תוביל לסגירת בתי קולנוע בפריפריה: "גם היום רוב בתי הקולנוע מאפשרים להכניס מזון ומשקה, וכ-20% מבתי הקולנוע בפריפריה לא מאפשרים זאת, כחלק מהמודל העסקי שלהם. זה מה שמפריד בין הפסד גדול לקצת רווח ויכול להביא לפגיעה בבתי הקולנוע החלשים וסגירת בתי קולנוע בפריפריה".

שרצר טען כי הלקוח שבא לבית הקולנוע אינו צרכן שבוי ויכול לאכול ולשתות מחוץ לקולנוע או אפילו בבית, ולא חייב לקנות את הפופקורן. הוא אף השווה בין בחירה של הורים לקנות ילדים פופקורן ושתייה בקולנוע לבין ההחלטה אם לקנות לילדים כרטיס טיסה במחלקת תיירים או במחלקת עסקים, ואמר כי כל אחד צריך לעשות את הבחירה שלו. "זה הכול שיקול כלכלי", אמר שרצר.

ח"כ שאמה-הכהן הגיב ואמר כי "כשארגון בתי הקולנוע מעז להשוות בין בקשה של ילדים לפופקורן ושתייה בקולנוע לבין הבקשה לטוס במחלקת עסקים - זה מעיד עד כמה הם מנותקים. מחיר הפופקורן לא סביר. אין לנו ברירה אלא להתערב בחקיקה כדי לשמור על הצרכנים".