"אין כסף לחלץ את ספרד, ורוצים להציל את איטליה?"

אחרי הורדות הדירוג לאג"ח הממשלתיות בספרד בעקבות החילוץ לבנקים במדינה - אנליסטים תוהים: כיצד יגיבו השווקים לבקשת חילוץ לאיטליה?

רף החרדה בבורסות אירופה ובשווקים הגלובליים גובר מתחילת השבוע. הסיבה, באופן מפתיע, היא תוכנית חילוץ למערכת הבנקאית בספרד. אחרי החדשות בדבר הסיוע האפשרי לספרד, עבר הפוקוס לאיטליה - והחלו לעלות ספקולציות בשווקים כי הכלכלה השלישית בגודלה באירופה, המחזיקה בחובות של כ-2 טריליון אירו, תזדקק גם היא לסיוע.

"השווקים מודאגים מאד מכך שאין מספיק כסף באיחוד האירופי לחלץ את ספרד", כך סבור ניקולס שפירו, מנהל בכיר ב-Spiro Sovereign Strategy. "אם אין לך מספיק כסף להציל את הבנקים בספרד, מה יקרה כשאיטליה תדרוש סיוע משלה?".

למרות חבילת החילוץ למערכת הבנקאית בספרד, יצאו אמש סוכנויות הדירוג בשלל מהלכים להורדות דירוג: בפיץ' הורידו דירוג של 18 בנקים בספרד, באגאן ג'ונס וכן במודי'ס הורידו את דירוג האשראי של אג"ח הממשלה (במודי'ס הורידו גם את דירוג קפריסין).

"אנו רוצה מיתון בספרד. הבעיה הגדולה היא הצמיחה. המשקיעים מודאגים מאד ותוהים אם ספרד מסוגלת לשרת את חובותיה", אמר אלסנדרו קפואנו, ראש דסק מחקר ב-IG Markets.

אולם למרות החששות, גייסה אתמול איטליה כ-6.5 מיליארד אירו באג"ח, כאשר הריבית עלתה לרמתה הגבוהה ביותר מאז דצמבר - תזכורת טובה לכך כאשר מסתכלים על המספרים באיטליה, האבטלה, החוב והגירעון מעודדים יותר מאלה של ספרד.

"הבנקים באיטליה הרבה יותר יציבים (מאלה בספרד). גם הגירעון באיטליה נמוך הרבה יותר ועשוי להגיע לרמה אפסית עד סוף השנה. שתי המדינות במצבים יחסית שונים", סיכם קפואנו.