הבנקים בעולם בכוננות עליונה לקראת הבחירות מחר ביוון

הבחירות ביוון מחר עלולות להוביל לפרישה אפשרית של המדינה מגוש האירו מה שיציב לחצים קשים על השווקים בעולם ■ בחודשים האחרונים הבנקים הקימו צוותים מיוחדים לטיפול במשבר שכזה

הבנקים בארצות הברית ובעולם נמצאים בסוף השבוע האחרון בכוננות עליונה לקראת הבחירות הגורליות שיתקיימו מחר ביוון ועלולים להכריע את עתידה של יוון בגוש האירו. המנהלים והעובדים בבנקים הגדולים בארצות הברית יעקבו במהלך יום ראשון אחרי תוצאות הבחירות במדינה הים-תיכונית על מנת להגיב בהתאם להתפתחויות שם.

כלקח מתוצאות המשבר של 2008, הבנקים הגדולים בארצות הברית עמלו בשנה האחרונה על יצירת תוכניות חירום למקרה של החרפה במשבר החוב באירופה. בחודשים האחרונים הכנת תוכניות החירום נכנסה להילוך גבוה עם התגברות החששות מפרישה אפשרית של יוון מגוש האירו וההשלכות שיהיו לכך על הגוש ועל הכלכלה העולמית כולה.

בלונדון וניו-יורק הקימו הבנקים שם צוותים מיוחדים לשעת חירום ותרגלו במהלך השונה תסריטים שונים בכלכלה העולמית. הבנקים גם תדרכו את הלקוחות שלהם לגבי אופי התגובה שלהם בתסריטים שונים: החל מפרישה של מדינה אחת מגוש האירו ועד התפרקות המלאה של האיחוד האירופי.

הבנקים הגדולים בעולם שיש להם חשיפה משמעותית לאירופה ביצעו לאחרונה מבחנים שבדקו אם יוכלו לבצע פעולות בסיסיות, כמו העברת כספים ללקוחות בין מדינות, במידה ואחת המדינות תעזוב את גוש האירו. במהלך הרבעון הנוכחי, רוב העובדים של סיטיגרופ עברו סימולציה לפיה פרישה של אחת המדינות מגוש האירו יצרה לחצים כבדים על הכלכלה העולמית. אחד האספקטים שנבדקו בסימולציה הזאת היה תפקודה של מערכת התשלומים הפנימית של הבנק.

סיטיגרופ במיוחד נמצא בבעיה במדינה והכלכלה האירופית תקרוס שכן על פי הדיווחים של הבנק לרשויות בארצות הברית, לבנק יש חובות, אגרות חוב שחשופים לנכסים בעייתיים באירופה בהיקף של 84 מיליארד דולר, כשרק 8 מיליארד דולר מהם מבוטחים באמצעות ערובויות שונות.