יניב פגוט: "החששות מתוצאות הבחירות ביוון מוגזמים"

האסטרטג הראשי של איילון: "הסכנה המרכזית שאנו מזהים ככזו אשר עלולה לנבוע ממערכת הבחירות ביוון הינה חוסר הכרעה אשר ישלח את היוונים בפעם השלישית לקלפי" ■ "קיפאון פוליטי נוסף עלול לרסק את מערכת הבנקאות היוונית"

"אנו סבורים כי החששות והתקוות סביב תוצאות הבחירות ביוון מוגזמים וכי ניתוח הנתונים הציבוריים העומדים לרשות הכלל המשקללים את הרטוריקה של מנהיגי שלושת המפלגות הגדולות ביוון יחדיו עם רצון העם המובא בסקרים להיוותר בגוש האירו ולשפר תנאי חבילת הסיוע מלמד כי בתסריט המרכזי ישארו היוונים בגוש האירו הן תחת שלטון קואליציה בראשות הדמוקרטים החדשים והן תחת קואליציה סימפטית פחות לגוש האירו בראשות מפלגת השמאל הרדיקאלי Syriza". כך מעריך היום (א') האסטרטג הראשי של קבוצת איילון, יניב פגוט, לקראת ההכרעה ביוון.

שלוש שנים לאחר שהמשבר היווני החל לטלטל את השווקים הגלובליים, לא נמצא המכניזם לוותר על חברות יוון בגוש האירו מבלי לגרום לתאונת שרשרת פיננסית אשר תפגע קשות במערכת הפיננסית האירופאית ותאיים על עתיד גוש האירו. בהיעדר נוסחת קסם להוציא את יוון מגוש האירו בנזקים נסבלים צפויים מנהיגי הטרויקה למצמץ ראשונים במאבק הלא נגמר על הגמשת חבילת הסיוע ליוון ויסתפקו במחויבות של הקואליציה החדשה לתוכניות צנע דיאט.

לפי פגוט, "הסכנה המרכזית אשר אנו מזהים ככזו אשר עלולה לנבוע ממערכת הבחירות ביוון הינה חוסר הכרעה אשר ישלח את היוונים בפעם השלישית לקלפי בפרק זמן של שבועות מועטים. קיפאון פוליטי נוסף עלול לרסק את מערכת הבנקאות היוונית אשר עוברת מזה חודשים ארוכים ריצה שקטה על הבנק ובמצטבר איבדה כ- 80 מיליארדי אירו פיקדונות לטובת הפקדה בבנקים זרים וכספות ביתיות מחשש לחזרה לדרכמה והגבלת תנועות הון במטבע זר בתרחיש שכזה".

פגוט הבנקים המרכזים הגלובליים, כך נראה, עומדים עם היד על הדק תוכניות התמרוץ והנזילות זאת בכדי לקדם פני תאונת שרשרת יוונית, זאת לאחר שתוכנית הסיוע לבנקים הספרדיים אשר הושקה בשבוע שעבר כשלה הן במבחן התכנון והן במבחן התוצאה בשווקים. ההנהגה הכלכלית של גוש האירו ניפקה לשווקים תוכנית חילוץ בנקאית חלקית ולא אפויה אשר במקום להקטין את הסיכון הפיננסי של חוב ממשלת ספרד הביאה לגידול בסיכון שכן המכניזם שנבחר להזרמת הכסף לבנקים הספרדיים באמצעות המדינה הספרדית יגדיל את יחס החוב תוצר הספרדי לרמות של כ-90% בתום שנת 2012 וכן ייצר הלכה למעשה חוב בכיר אל מול חוב מן המניין של ממשלת ספרד.

אירופה כמהה לאיחוד בנקאי מלא הכולל פיקוח בנקאי מרכזי, חוק ביטוח פיקדונות, בנק רע אליו יופנו הנכסים רעילים ומשאבים ניכרים על מנת לחזק את בסיס ההון במערכת הפיננסית האירופאית. ללא אלה ועוד לא תוכל אירופה לחלץ את מערכת הבנקאות הספרדית ותחווה במהרה התפשטות הלהבות למערכת הבנקאות באיטליה ומשם המרחק למערכת הפיננסית של צרפת וגרמניה קצר.

עוד מציין פגוט כי הנהגת אירופה חייבת לייצב את המערכת הפיננסית באמצעות הקצאת משאבי ענק לאחוד הבנקאי המדובר ואף לעשות שימוש במינוף משאבי קרן הייצוב במתכונת של הפיכתה למוסד בנקאי על מנת להגדיל את כח האש העומד לרשותה של קרן הייצוב. "בעוד העיניים ברחבי הגלובוס נשואות לעברה של יוון ובניסיון להעריך איזו חבילת תמריצים חדשה מכינים לנו הבנקים המרכזיים הגלובליים בשבוע הקרוב, חשוב הרבה יותר לתפישתנו כי אירופה תשיק במהרה מגה תוכנית לאחוד בנקאי וכי גרמניה תאשר הקצאת משאבים לתוכנית שכזו".