פוטרה סמנכ"לית משאבי האנוש בכלל ביטוח

הפיטורים - על רקע התארגנות העובדים ■ הנימוק של המנכ"ל שי טלמון לפיטורי עירית כהן: "הארגון נמצא על פרשת דרכים" ■ במקומה מונה ניס אגמון, שנחשב אהוד על העובדים

מנכ"ל קבוצת כלל ביטוח , שי טלמון, הבהיר לא אחת עד כמה הוא מתנגד להקמת ועד עובדים בכלל ובענף הביטוח כולו, אולם מי שמשלמת לפי שעה את מחיר העימות מול העובדים היא המשנה למנכ"ל, עירית כהן, שאחראית על משאבי האנוש.

טלמון הסביר היום (א') כי פיטר את כהן (64), אחת הוותיקות והבכירות בקבוצת כלל, משום שהארגון נמצא לדבריו "על פרשת דרכים", ולכן נדרש לבצע שינוי. לפי הודעת ההנהלה, "טלמון הודה לה על תרומתה לקבוצה ואיחל לה הצלחה בהמשך הדרך".

לפי הערכות, פיטוריה של כהן נבעו מרצון למנות במקומה דמות שמזוהה יותר עם העובדים, כזו שתביא לדעיכת ההתארגנות ללא עימות. כך מונה לתפקיד באופן מפתיע ניס אגמון, שמשמש כיום כסמנכ"ל פיתוח עסקי בכלל. אגמון נחשב לאדם אמין וכריזמטי, האהוב מאוד על העובדים. מינויו לתפקיד אמור לבשר על ערוץ חדש של הידברות בין העובדים להנהלה, ומתוך כוונה להשאיר את ההסתדרות "מחוץ לתמונה".

יוקם ועד מנהלים?

אחת השאיפות של כלל, כך לפי הערכות, היא למקד את המאמץ בשכבת המנהלים בדרגי הביניים והבכירים יותר - אלה שפחות מזוהים עם ההתארגנות. ואולם, נראה כי דווקא בקרב המנהלים האלה ישנו קול גובר הקורא להצטרף ליתר העובדים המתארגנים.

אחד המנהלים שעמו שוחחנו, חשף כי מתגבשת האפשרות להקים "ועד מנהלים", בדומה לנהוג במערכת הבנקאית: "אנחנו עוד לא יודעים בוודאות אם נלך ביחד או כוועד מנהלים נפרד, אבל אנחנו ודאי מבינים שיש כאן התנהלות צינית של ההנהלה, בין היתר על רקע הפיטורים של עירית כהן".

אותם מנהלים שמדברים על הרעיון להקים ועד מנהלים, מסבירים כי הרציונל שעומד מאחורי הדבר הוא הרצון למנוע את התרחיש שאירע בבנק דיסקונט למשכנתאות. שם, לפני כשנתיים, הצליחה ההנהלה לשכנע את המנהלים שלא להצטרף להתארגנות של יתר העובדים, אולם כשנחתם הסכם המיזוג עם בנק דיסקונט, רבים מאותם מנהלים פוטרו ואיבדו את עבודתם.

"אנשים כאן לא טיפשים. הרבה מנהלים ואפילו מנהלים בכירים, יודעים לקרוא את התמונה ורוצים להיות ערוכים לכל תרחיש, בין אם יגיע או לא, בצורה מאוגדת", מסביר אותו מנהל.

כלל מזהירה את ההסתדרות

ביום רביעי האחרון התקיימה פגישה בין יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, אבי ניסנקורן, לבין המשנה למנכ"ל כלל, רמי דיין, שגם יזם את הפגישה. במהלך סוף השבוע הודיע דיין כי הוא דוחה את הדרישה של ההסתדרות להימנע מכל "התערבות" בהליך ההתאגדות של העובדים, וכי כלל ביטוח שומרת לעצמה את הזכות, על פי הפסיקה הקיימת בדין הישראלי, להביע את דעתה על ההתארגנות.

בנוסף, ביום שישי האחרון שיגרה הנהלת כלל מכתב לניסנקורן ובו הזהירה את הארגון לבל פעילים של ההסתדרות ייכנסו למשרדי כלל ביטוח ללא תיאום מראש - תיאום המחויב בחוק. בהסתדרות טענו כי המכתב של כלל נועד כל כולו לחזק את הניסיון של ההנהלה לצייר את ההסתדרות כמי שמנסה לפעול "מבחוץ" ולגרום לפרובוקציות, בעוד שהחתמת העובדים על הצטרפות לארגון נעשית מבפנים, על ידי העובדים עצמם.