"התמ"ת יוצר הפחדה אצל מעסיקים באופן הסברת החוק"

החוק להגברת האכיפה בדיני עבודה נכנס היום לתוקף ■ אוריאל לין במכתב לשר התמ"ת שלום שמחון: מזכירות של משרד התמ"ת הודיעו לבעלי עסקים בטלפון מהם החובות - ויצרו הפחדה

המבצע של משרד התמ"ת, במסגרתו מעביר המשרד למעסיקים מידע על החוק להגברת האכיפה בדיני עבודה - שנכנס לתוקפו היום (ג') - גורם לפחד אצל המעסיקים ויש להפסיקו באופן מיידי. כך טוען נשיא לשכת המסחר, אוריאל לין במכתב ששלח אתמול (ב') לשר התמ"ת, שלום שמחון.

לדברי לין, ללשכת המסחר הגיעו תלונות של אנשי עסקים, לפיהן מזכירות מטעם משרד התמ"ת התקשרו באחרונה ישירות לבעלי עסקים והודיעו להם מהם החובות המוטלות עליהם לפי החוק החדש. לין טוען במכתבו כי העברת מידע טלפוני על הוראות חוק מורכבות אינו יכול להוות מידע מוסמך, וקיים סיכוי גבוהה שהמידע יהיה לא מדויק ואף מטעה. לדבריו, הוראות חוק מורכבות - יש להעביר רק בכתב ובאישור מוסמך של יועצים משפטיים.

"זהו מהלך פסול ואני מבקש להפסיקו מיידית. צוות עובדים אנונימי אינו גורם מוסמך להסביר הוראות חוק מורכבות. זה יוצר תחושה של הפחדה", כתב לין. "הוראות חוק אפשר להעביר לכל העסקים על-פי אישור ונוסח של יועצים משפטיים, על מנת שהמסרים המועברים יהיו מדויקים ככל הנחוץ על-פי הוראות החוק. כל דרך אחרת של העברת מידע יוצרת אוירה של הפחדה ואי הבנה, וכבר קיבלתי תגובות המעידות שאכן זה המצב", הדגיש לין בפנייתו.

הליך מינהלי מקוצר

החוק להגברת האכיפה בדיני עבודה, שקודם על-ידי משרד התמ"ת, נועד לשפר את מצבם של כלל העובדים בישראל, לרבות עובדי הקבלן בתחומי השמירה והאבטחה, הניקיון וההסעדה. זאת, באמצעות שורת אמצעים שיחייבו גופים פרטיים וממשלתיים כאחד לפעול בהתאם לחוק. הבשורה המרכזית של החוק היא הוספת אכיפה המינהלית בנוסף לאכיפה הפלילית, במסגרתה יונהגו התראות מינהליות ויוטלו עיצומים כספיים על מעסיקים, שמפרים את דיני העבודה.