מנכ"ל סיסקו: "תראו אותנו מתרחבים בישראל בקרוב"

ג'ון צ'יימברס טוען שארה"ב חייבת להוריד את המס מתחת ל-35% ורומז לבועה מחודשת בתחום האינטרנט: "יתכן ויש דברים שמתלהבים מהם יותר מדי. כשיש 50 בוגרי אוניברסיטה שכולם הולכים לרשתות חברתיות - זה לא טבעי"

4.5 שנים עברו מאז הביקור הפומבי האחרון שביצע ג'ון צ'יימברס, מנכ"ל ענקית ציוד התקשורת סיסקו, בישראל. הסיבה הרשמית לביקור הנוכחי היא הזמנה מהנשיא שמעון פרס, להשתתף בוועידת הנשיא בירושלים, הסיבות הפחות רשמיות הן ביקורים אצל גורמי ממשלה עימם נמצאת סיסקו במגעים, עובדים, וכמובן הרכישה האחרונה שהתבצעה עם רלוונטיות ישראלית - חברת NDS שנרכשה במארס תמורת כ-5 מיליארד דולר.

אצל צ'יימברס, נראה ששום דבר לא השתנה. הוא נכנס למסיבת העיתונאים שארגנה החברה היום בירושלים לאחר ארוחת צהריים חגיגית עם לקוחות מובילים של החברה בישראל, וסדרת פגישות עם שר האוצר וראש הממשלה. צ'יימברס ידוע כפריק של יחסי ציבור. הוא מחלק לנוכחים כרטיס ביקור שעליו כיתוב גם בעברית ושואל בסוף הפגישה האם יכלו לעשות משהו אחרת בהתנהלות. מלבד זה הוא ידוע במראה המוקפד, הכריזמה, המבטא הדרומי שמשולב בחיתוך הדיבור המהיר, ותמיד שופע אופטימיות וחיוכים, גם כאשר על הפרק תקופה לא קלה בשוק שאליו פונה החברה.

אבל גם אם אצל צ'יימברס, לא השתנה דבר מלבד הגיל, סיסקו של היום אינה סיסקו של אז. שווי החברה עבר טלטלות בשנים האחרונות, ועומד היום על 92 מיליארד דולר, כ-40% נמוך לעומת שווי החברה באותם הימים. סיסקו נאלצה אשתקד לבצע קיצוצים נרחבים, של כ-10% מכוח האדם, לסגור חלק מהפעילויות שרכשה בשנים האחרונות. כמו כן, ביצעה קיצוצים נרחבים בהיקף הפעילות הישראלית. אבל אם יש מסר מרכזי מהביקור הנוכחי, הרי שסיסקו רואה את הפעילות בישראל באור אחר כרגע.

"תראו אותנו מתרחבים פה בקרוב", קובע צ'יימברס, "יש פה המון הזדמנויות. זו המדינה השנייה לאחר ארה"ב במונחי סטארט-אפים ויזמות. יש פה חברות שלא גדלות מספיק ומה שאנחנו עושים זה להכניס את החברות לתוך המשפחה של סיסקו ולהגדיל את הפעילות שלהם. אני לא חושב שיש זמן טוב יותר להשקיע כאן, גם בשותפויות, בהשקעות הון סיכון, ועזרה לשותפים שלנו להתרחב".

ההצהרה הזו של צ'יימברס לא מגיעה בוואקום. ההודעה במרץ על כוונתה לרכוש את ספקית האבטחה לשידורי הטלוויזיה, NDS, שמחזיקה במרכז פיתוח נרחב בישראל, זוהתה כרלוונטית לפעילות בישראל.

"כאשר יש לנו גם את הבסיס של NDS כאן, נוכל להיכנס לתחומים כגון אבטחה בישראל", מציין צ'יימברס, והמשיך להתייחס לרכישת NDS. "למרות שהמטה שלה בבריטניה, הלב והנשמה שלה בישראל", הוסיף

האמון של צ'יימברס בישראל מגיע גם ליחסים האישיים שהוא מציין בינו לבין הנשיא שמעון פרס. "15 שנה של חברות", הוא מצהיר. בכלל, לאחר הפגישה עם ראש הממשלה נתניהו, טוען צ'יימברס כי "זו מדינה שאני מאמין במנהיגים שלה וביזמות שבה, ואני מאמין שאפשר למצוא נוסחא מנצחת לשני הצדדים". הדברים נאמרים כל רקע סיכום על הקמת צוות עבודה משותף לממשלת ישראל ולסיסקו ש"יבחן דרכים להרחבת שיתוף הפעולה ביניהן".

"שיעור המס בארה"ב חייב להשתנות"

לצ'יימברס יש התייחסות מאוד חד משמעית לגבי נושא המיסוי במדינות בהן פועלת סיסקו. היום הגיע משרד האוצר להחלטה לגבי הטבות מס שינתנו לחברות בינלאומיות שהרווחים שלהן "כלואים" משיקולי מס בישראל. "אנחנו כמעט ולא משקיעים בארה"ב כי המס הוא 35%, ועדיף לנו להשקיע במדינות אחרות בהן המס מגיע לאחוזים בודדים", הוא מגיב, "אני מקווה שארה"ב תשנה את דעתה בנושא. אנחנו מאוד גאים להיות אמריקנים אבל מדיניות המס שם חייבת להשתנות. זה גם משפיע על המוטיבציה שלנו לגבי המקום שבו נרצה להשקיע ולפעול".

סיסקו, כפי שעולה מהדוחות האחרונים לרבעון הראשון של 2012, עדין מובילה ללא עוררין את שוק מתגי התקשורת (Switchs) עם כ-70% מהשוק. עם זאת, חוסר היציבות הכלכלית באירופה ובעולם, וחוסר הבהירות לגבי ההוצאות הארגוניות על ציוד מחשוב ותקשורת, מקשים על המשך הדרך. על פי הערכות החברה, היא צפויה למכור ברבעון הנוכחי בהיקף של כ-11.6 מיליארד דולר, צפי החברה לצמיחה עומד כעת על מספר אחוזים בודדים, לעומת צפי קבוע לגידול שנתי שבין 12-17% עד לפני שנתיים.

מהצד המקצועי, מסתבר שצ'יימברס לא מתלהב כל כך מטרנד האבטחה שהתרומם לאחרונה בעקבות חדירות בעולם הסייבר. "אנחנו חיים באווירה בינלאומית בה חברות ומדינות הם בינלאומיות, ואני מאמין שזה טוב וזה הכיוון לעתיד. התעשיה הולכת לכיוון של סטנדרטים פתוחים, ובמונחי אבטחה זו בעיה כי אין כזה דבר שמשהו מאובטח באופן מלא. הדבר החשוב הוא שיהיו סטנדרטים פתוחים בכדי להתמודד עם התקני המחשוב החדשים. הרווחים שעומדים על הפרק מהארכיטקטורה הפתוחה הם כל כך גדולים שעדיף לסבול קצת בתחום האבטחה", הוא טוען.

"יש לרשתות החברתיות עתיד מזהיר"

אם יש נקודה שחורה ברורה בעבר של צ'יימברס הרי זו הקריסה בשווי החברה עם התפוצצות בועת האינטרנט בשנים 2001-2002. כעת, כאשר ברקע נראית בועת אינטרנט נוספת מתרוממת, צ'יימברס מכיר בסימן השאלה מעל לחברות הרשתות החברתיות. "יתכן ויש דברים שמתלהבים מהם יותר מדי", הוא אומר, "אין מה לעשות, כאשר יש 50 בוגרי אוניברסיטה שכולם הולכים לרשתות חברתיות קשה להימנע מההרגשה שזה לא טבעי.

"נראה חברות נהדרות שיצאו מהתקופה הזו, כמו שראינו את סיסקו ומיקרוסופט בעבר. אנחנו נראה את הפייסבוק של העולם שיסתכלו על השנים האלו כזמן שבו נבנו חברות גדולות. האם אנחנו רוצים להימנע מהגלים האלו של עליות ונפילות? בוודאי. אבל אין מה לעשות, אנחנו מתלהבים ממשהו ואחרי זה מתרסקים בעקבות זה. ובכל אופן אני מאמין שיש לרשתות חברתיות עתיד מזהיר".

צ'יימברס, דורג אשתקד בפורבס כמנכ"ל בעל רמת השכר התשיעית בגובהה בעולם. בשנה שעברה, הוא לקח הביתה קרוב ל-38 מיליון דולר, רובם כתוצאה מהמניות שברשותו. לאחר 17 שנה בתפקיד, נשמעות בתקופה האחרונה יותר ויותר השערות כי זמם הפרישה שלו קרוב. צ'יימברס מתייחס לזה וטוען כי יש תוכניות ירושה. קבועה ואני מתייחס לזה בכל פגישה עם הדירקטוריון. לפעמים יש שמועות ואני לא אתייחס לזה. אני אוהב את מה שאני עושה". רגע לפני שיצא מהחדר, אמר צ'יימברס, "נראה אותכם בפעם הבאה", והוסיף עם חיוך "כמנכ"ל".

הרכישות הישראליות
 הרכישות הישראליות