XTL רוכשת את כיטוב בעסקה שהיקפה עשוי להגיע ל-48 מיליון ד'

העסקה תתבצע במזומן ובמניות, בהתאם לעמידה ביעדים ■ לכיטוב תרופה העומדת להיכנס לשלב III

XTL ממשיכה לחזק את צנרת המוצרים שלה, והיום חתמה החברה על מזכר כוונות לרכישת חברה שברשותה מוצר שעומד להיכנס לשלב III של הניסויים הקליניים. החברה הנרכשת היא כיטוב (Kitov), שהקים ד"ר מוריס לסטר, מנכ"ל ביוליין בעבר, יחד עם בכירים בתעשיית התרפות האמריקנית, ובראשם ד"ר פול ווימאק. האחרון הוא בעל ניסיון רב בפיתוח תרופות והיה בעבר בוחן של ה-FDA, ובמסגרת העסקה הוא ימונה ליו"ר פעיל ב-XTL.

העסקה מבוצעת במניות ובמזומן לפי שווי שיכול להגיע עד 48 מיליון דולר. תחילה יקבלו בעלי המניות של כיטוב 19.9% מ-XTL, ובהמשך יקבלו תשלומים במזומן ובמניות, כתלות באבני דרך, בהתאם להתקדמות הפיתוח, עד מקסימום של 26.6% מ-XTL. מניות XTL שיתקבלו בשלב הראשון, 19.9% כאמור, יהיו חסומות וישתחררו בהדרגה בפרק זמן של בין שנה לשנתיים מהיום. המניות שיתקבלו בגין העמידה באבני דרך, יהיו סחירות מיידית. מעבר לכך, תשלם XTL עד 1.5 מיליון דולר כתמיכה במימון הניסוי של כיטוב, שלהערכת החברה אמור לעלות כ-9 מיליון דולר ולהימשך כשנה וחצי.

המוצר של XTL הוא כדור משולב המכיל תרופה לא-סטרואידית לטיפול בכאבים, יחד עם תרופה להפחתת לחץ דם. תרופות לא-סטרואידיות (כמו איבופורן, למשל), עלולות להעלות את לחץ הדם, ולכן לעיתים קרובות מקבלים החולים יחד עם תרופות מן הסוג הזה גם תרופה להורדת לחץ דם. אלא שהחולים נוטים לקחת את התרופה המקלה על הכאב במינון יתר, בזמן שאת תרופת המניעה הם נוטלים בחסר, שכן עליית לחץ הדם היא מצב שהחולה לא סובל ממנו באופן מיידי. כאן בא לידי ביטוי היתרון של התרופה הנוכחית, שמחברת את שתי הפונקציות באותו הכדור, מבלי לפגוע ביעילות או הבטיחות של אף אחת מהן.

הסכמות עם ה-FDA

כיוון שמדובר במוצר משולב המכיל שני מוצרים קיימים, החברה תצטרך לעשות רק ניסוי בטיחות קצר לצד כניסה ישירה לשלב III של הניסויים הקליניים. בכירי כיטוב כבר נפגשו עם ה-FDA, רשות התרופות והמזון האמריקנית, והסכימו עם הרשות על פרוטוקול ניסוי ותוצאות רצויות, שאם המוצר יעמוד בהן הוא יאושר.

XTL נסחרת לפי שווי של 256 מיליון שקל, ונכון לסוף הרבעון האחרון היו בקופתה 3.9 מיליון דולר. בעקבות ההודעה עלתה מנייתה במהלך יום המסחר בת"א ב-6.5%. לאחרונה חודש המסחר ב-XTL גם בוול סטריט, שם היא נסחרת מעבר לדלפק (OTC).

בעסקה הנוכחית ישנה מעין סגירת מעגל משום שמוריס לסטר היה אחד מן המייסדים של XTL המקורית, שנוהלה בהמשך על ידי מייקל וייס ורון בנצור, ועסקה גם היא בפיתוח תרופות. אולם XTL הנוכחית היא למעשה חברה אחרת, וקשורה לחברה שהקים לסטר רק בשם, בתחום העיסוק ובזיכיון לפעילות הצהבת. הנהלתה ומוצריה העיקריים כבר התחלפו לחלוטין.