דירוג קרדן אן.וי ירד: "אתגר משמעותי בפירעון חוב בשנת 2014"

מדובר בחוב בהיקף של 140 מיליון אירו ■ אג"ח החברה כבר נסחרות בתשואת זבל של עד 35%, וכעת הורידה S&P מעלות את דירוג האג"ח ל-BBB והצמידה לו תחזית שלילית

מחזיקי האג"ח של קרדן אן.וי שלחו את שתי הסדרות שהנפיקה החברה לתשואות זבל של 30%-35%, בעקבות ההרעה הניכרת במצבה הפיננסי והחששות מיכולתה להתמודד עם התחייבויותיה, וכעת גם בחברת הדירוג S&P מעלות מעלים חשש דומה.

במעלות הודיעו אמש על הורדת דירוג החוב של חברת ההחזקות, שבשליטת יוסף גרינפלד ואבנר שנור, ברמה אחת ל-BBB, ומעריכים את רמת הנזילות של החברה ב"פחות ממספקת". עוד שינו במעלות את תחזית הדירוג לשלילית, כך שבמקרה שהחברה לא תצליח לשפר את מצבה הפיננסי, סביר כי ההידרדרות בדירוג האשראי שלה תימשך.

במעלות מסבירים כי הורדת הדירוג נעשתה בעקבות עלייה בשיעור ה-LTV (Loan To Value) תוך שנה מ-50% ל-60%, שמיוחסת "לירידת ערך חדה במניות החברה הבת GTC פולין, ול'שריפת מזומנים' ברמת חברת ההחזקה".

בנוסף מציינים במעלות כי קרדן סבלה ממחיקות ערך ניכרות בחברות הפרטיות שלה, "בעיקר כתוצאה מאקלים עסקי קשה ומאתגר במדינות ה-CEE (Central Eastern Europe)". בשל מצבה, במעלות מציינים כי "בעוד אנו מעריכים שלחברה מקורות מספיקים על מנת לעמוד בשימושים של 2012 ו-2013, אנו מאמינים שהיא תעמוד בפני אתגר משמעותי בפירעון חוב של כ-140 מיליון אירו בשנת 2014".

נחתכה ב-80% בשנה האחרונה

לקרדן אג"ח בהיקף של 2.5 מיליארד שקל, והפירעון המשמעותי הקרוב הוא ברבעון הראשון של 2013, בהיקף של 74 מיליון אירו. כדי לשפר במידת מה את מצבה הפיננסי, החברה השלימה באחרונה רכישה עצמית של אג"ח בהיקף של כרבע מיליארד שקל ערך נקוב, כלומר כ-10% מהיקף החוב שלה למחזיקים. לפי הערכות, בדוחותיה קרדן תרשום ממהלך זה רווח הון של כ-50 מיליון שקל.

קרדן אן.וי. מתמקדת בשלושה תחומי פעילות מעבר לים, בעיקר במדינות מזרח אירופה: נדל"ן (באמצעות GTC פולין), שירותים פיננסיים (KFS) ותשתיות מים (Tahal). החברה נקלעה למשבר בעקבות הפסדי ענק שרשמו החברות הבנות, ומנייתה נחתכה בכ-80% בשנה האחרונה, למחיר המשקף לה שווי שוק של פחות מ-300 מיליון שקל.

כדי להתמודד עם התחייבויותיה, במעלות צופים כי קרדן "עשויה לממש נכסים, בקנה מידה יחסית גדול. לפיכך, קיימת חשיפה מהותית לסיכוני אי-ביצוע בזמן (execution risk) של מכירת נכסים, בהינתן חוסר הסחירות של נכסי החברה והעובדה שהיא פועלת בשווקים מתפתחים שהינם מסוכנים יותר מטבען". במעלות מעריכים כי שווי תיק נכסיה של קרדן ירד בתוך שנה מ-1.2 מיליארד אירו לכ-800 מיליון אירו כיום.

עוד מציינים במעלות כי יתרות מזומן ונכסים סחירים בהיקף של כ-130 מיליון אירו, יחד עם החזרי הלוואות מחברות בנות, "יספיקו לתשלום פירעון החוב וכן להוצאות כלליות והוצאות הנהלה למשך 18 חודשים, דהיינו עד הרבעון הרביעי של 2013".

"עם זאת", מוסיפים בחברת הדירוג, "תזרים המזומנים ברמת חברות ההחזקה ימשיך להיות שלילי, וקרדן תיאלץ לכסות את עלויות המימון שלה על ידי שחיקת היתרות הנזילות שלה, מימוש נכסים או לקיחת חוב נוסף".

במעלות מסבירים כי התחזית השלילית "משקפת את האתגרים העומדים בפני קרדן בפרופיל הנזילות שלה", וכי התחזית "משקפת את האקלים העסקי בטווח הקרוב במדינות ה-CEE ובסין". במעלות סבורים כי "תזרים מזומנים חלש מאוד ברמת חברת ההחזקה ייאלץ את החברה למכור נכסים על מנת לעמוד בפירעונות החוב של שנת 2014".