ההסתדרות נלחמת על משרות הניהול לוועדים

הארגון מנסה לבטל החלטה משפטית שעשויה למנוע מאנשי ועד לשמש במקביל כמנהלים ■ גורם המקורב לנושא: "זו מלחמת עולם"

בכירים בהסתדרות הכללית, בראשות עופר עיני, מנהלים בחודשיים האחרונים מאבק סיזיפי הרחק מאור הזרקורים, כנגד החלטה משפטית שעשויה לערער את מעמדם של עשרות ראשי ועדים, עד כדי סיום תפקידם של כמה מראשי הוועדים הבולטים במשק.

מדובר בפסיקה שנויה במחלוקת של רשות השיפוט בהסתדרות שניתנה בראשית חודש אפריל האחרון, שקבעה כי עובדים שמכהנים כמנהלים ויש להם מידה של סמכות ביחס לעובדים שכפופים להם, לא יכולים לשמש במקביל כחברי ועד - זאת אלא אם מדובר בוועד מנהלים כפי שנהוג בבנקים.

לפי אותה פסיקה, 4 חברי ועד בחברת דואר ישראל המשמשים כמנהלי סניפים או מנהלי תחומים, נדרשו להתפטר מחברותם בוועד בתוך 60 ימים, ואם לא יעשו כן - על מוסדות ההסתדרות להביא לסיום תפקידם. למעשה, נמצא כי 90% מחברי הוועד הארצי של הדואר הם מנהלים.

חשש מתביעות נוספות

אלא, שלפי בדיקת "גלובס", לא רק שההסתדרות לא יישמה את פסיקתה של רשות השיפוט, מסתבר שראשי הארגון עושים מאמצים כבירים כדי להפוך את ההחלטה. ההסתדרות ביקשה באופן חריג לקיים דיון חוזר בעניין - אך הפעם באמצעות הרכב מורחב בראשות שלושה שופטים. אייל דרעי, דוור בחברת הדואר וחבר בוועד הצפוני שהגיש את התביעה לרשות השיפוט לפני שלוש שנים באמצעות עו"ד חיים כהן, מיהר לפנות לבית הדין האזורי לעבודה בת"א, שצפוי לקיים דיון בעניין ביום שני הקרוב.

"החשש של ההסתדרות הוא לא מהמקרה הנקודתי בחברת הדואר, אלא מההשלכות של הפסיקה על כלל הוועדים במשק", מסביר גורם המקורב לארגון. "יש הרבה ראשי ועדים שמחזיקים בתפקידי ניהול ואפילו בתפקידים בכירים, אז מבחינת ההסתדרות מדובר במלחמת עולם", הוא מוסיף. גורם אחר טוען מנגד כי לא מדובר בפסיקה עקרונית שמהווה תקדים מחייב עבור כלל המשק, למעט חברת הדואר, אך קשה שלא להתרשם כי הפסיקה הזאת תביא לתביעות נוספות, שעשויות להסתיים בתוצאה דומה.

בין ראשות ועד לניהול אגף

דוגמאות לא חסר: יו"ר הוועד של בנק הפועלים, שרלי אמזלג, משמש כמנהל סניף גדול בירושלים. כבר בתחילת העשור הקודם נמתחה עליו ביקורת על שהסכים לפיטורי 900 מעובדי הבנק, אף שהיה רווחי למדי. אמזלג נבחר לראשות הוועד זמן קצר לפני הליך הפיטורים, כאשר קודמו בתפקיד, אריק פינטו, מונה לתפקיד סמנכ"ל כוח אדם.

יו"ר הוועד של רשות שדות התעופה, פנחס עידן, משמש כמנהל אגף שאחראי על תחזוקת מטוסי בואינג 747. גם יו"ר ועד ההנדסאים והטכנאים ברשות, אבי ניסבוים, משמש כראש אגף. מבקר המדינה העיר בעבר כי לדעת משרדו קיים חשש לניגוד עניינים בין תפקידם הניהולי של השניים לבין היותם ראשי ועדים, וכי על הנהלת רש"ת להציב בפניהם שתי ברירות - או לסיים את תפקידם כמנהלי אגפים או להפסיק לשמש כראשי ועד.

כמו כן, יו"ר ועד העובדים של משרד הביטחון, איקו חסון, משמש מאז שנת 2008 כחבר בפורום הבכיר של משרד הביטחון ולמעשה כחבר הנהלה. בתפקידו הביצועי הוא משמש כסגן בכיר לתקשוב ולמודיעין במנהל הרכש. יו"ר ועד העובדים של שירות התעסוקה, אהרון חוטובלי, משמש כמנהל תחום רכש, נכסים ולוגיסטיקה. הוא בין הבודדים בשירות, בצד מספר מצומצם של מנהלים בכירים ובהם המנכ"ל, שנחשבים למורשי חתימה בביצוע עסקאות במאות אלפי שקלים. יו"ר הוועד של תנובה, אחיאב שמחי, משמש כמנהל אגף תפעול משק, וכמנהל רכש קטגורי קונצרני.

בהסתדרות מסבירים כי מדובר בפסיקה בעייתית מאוד, שכן היא עלולה ליצור הפרד ומשול בין קבוצות עובדים - מנהלים ואלה שאינם בתפקידי ניהול - זאת בצד חשש לריבוי ועדים במקומות שאין צורך בדבר. גורם בארגון מזכיר כי אפילו יו"ר הוועד של עובדי תחנות הדלק בסונול הוא מנהל של 3 תחנות, ולא יעלה על הדעת לצפות שהוא לא יוכל לשמש כאיש ועד רק משום שבתוקף תפקידו הוא עוסק בקליטת עובדים לתחנות. לדברי גורם אחר, מדובר בפסיקה "מתיפייפת" שרק פוגעת בכוחם של העובדים.

ניסיון לגמד את התפקיד

בפסיקה של רשות השיפוט מתאר השופט, ד"ר נתן ברון, כי אותם מנהלים בחברת הדואר ניסו "לגמד" כדבריו את האופי הניהולי שבתפקידם. כך למשל, המנהלים טענו כי אף שהם מראיינים עובדים לפני קבלתם לעבודה ועורכים משובים לעובדים קיימים, הרי שלחוות הדעת שלהם אין כל משמעות.

"אינני מקבל תיאור זה", קבע השופט. "זכותו של מנהל 'בכיר' לא לקבל חוות דעתו של מנהל 'זוטר', אבל ברור שלכל חוות דעת יש ערך מסוים". לדברי השופט, לא יעלה על הדעת שאחד המנהלים משמש כמנהלו הישיר של התובע, אייל דרעי, בשעה ששניהם יושבים בוועד וכל סכסוך או מחלוקת ביניהם או בין דרעי להנהלה, יכול להציב את אותו מנהל "בניגוד עניינים ברור".

תקנון הוועדים שגיבשה ההסתדרות בשנת 2000, הגדיר במפורש מספר מסוים של תפקידים שאותם אסור למלא במקביל לכהונה בוועד, בהם מנכ"ל, גזבר, מנהל משאבי אנוש או בעל תפקיד אחד שעוסק ישירות בגיוס עובדים. כן נקבע בתקנון, כי בכל מקרה אחד שבו יש חשש לניגוד עניינים, על האגף לאיגוד מקצועי להכריע בו. השופט הורה כי פסיקתו תועבר לידי אנשי בית נבחרי ההסתדרות, כדי שאלה ישקלו להכניס תיקונים חדשים בתקנון, "כדי להביא ליתר בהירות ושקיפות בוועדי העובדים".

אבל לא כולם מסכימים עם הפסיקה הזאת. "אין ספק שסמנכ"ל לא יכול להיות איש ועד, אבל לדעתי אין בעיה עם מנהלים בדרגים נמוכים יותר", אומר גורם המזוהה עם שורה של ועדי עובדים. "חשוב שבוועד העובדים יכהנו אנשים ותיקים ומנוסים, שיכולים להפגין יותר עמוד שדרה וכוח מול ההנהלה".

אפילו אילן לוין, עד לאחרונה הממונה על השכר במשרד האוצר, סבור כי אין סיבה למנוע ממנהלים לשמש כראשי ועדים: "אנשי ועד צריכים להיות מנהיגים, ובאופן טבעי מנהיגים הם אנשים ששואפים לקידום ושיש להם פוטנציאל לניהול. במקום להתנהל מול עובדים זוטרים, אני כמעסיק מעדיף מולי אנשים שמכירים את העסק ומודעים לצרכים שלו".

הקרב על הועד
 הקרב על הועד