ההון סיכון ההודי מחפש השקעות בחברות חקלאות ישראליות

מארק קאהן מחברת Godrej Agrovet ההודית שביקר בישראל: "אנחנו מחפשים הזדמנויות"

קרנות ההון סיכון מחפשות בשנים האחרונות אפיקי השקעה חדשים. אפשר למצוא כיום כספי הון סיכון שמעורבים בתחום החלל, האנרגיה הגרעינית, הרכב, וגם בקלינטק. הסגמנט המרכזי בתחום הקלינטק, שמשך משקיעים רבים, היה האנרגיה הסולארית, תחום שנראה שקרנו ירדה מעט בשנתיים האחרונות. לעומתו, עלה באופן ניכר השילוב של יוזמות חדשות עם פילוסופיה וגישה טכנולוגית של קלינטק, מדובר בשיפור תשתיות בסיסיות, שרלוונטיות לעולם החקלאות והמזון.

עדות משמעותית לגישה הזו היה ניתן לראות בתערוכת אגריטק שנערכה לאחרונה בתל אביב. בעוד שרוב הפתרונות הטכנולוגיים המסורתיים מיועדים לארה"ב ולעולם המערבי, הפתרונות בתחום המזון שמיועדים לשפר את הביצועים בגידולי השדה והחי, אמורים להגיע למדינות המתפתחות. עם דגש על הודו, סין ואמריקה הלטינית.

"יכולים לעזור"

קצת על המוטיבציה של ההון סיכון בהתנהלות בתחום, ניתן היה להבין מאחד המבקרים בתערוכה, מארק קאהן, סמנכ"ל האסטרטגיה והפיתוח העסקי בחברת Godrej Agrovet ההודית, ושותף בקרן ההון סיכון Omnivore ההודית שמשקיעה בחברות סטארט-אפ בתחום. "אנחנו מחפשים הזדמנויות בחברות ישראליות שמעוניינות לחדור לשוק החקלאות ההודי", אומר קאהן, "אם מישהו מסתכל על הודו כעל שוק מטרה, אנחנו יכולים מאוד לעזור".

המנדט של Omnivore הוא להשקיע בעיקר בחברות בשלב מוקדם, שניתן יהיה לנצל את המוצרים שלהם לשיפור התפוקה בחקלאות ההודית. הפוטנציאל ניכר כשבוחנים את המספרים של החקלאות ההודית. 50% מהתוצר במדינה מבוסס על חקלאות, וכ-60% מהאוכלוסייה, עם 10 מיליון חוות, מתפרנסים מחקלאות. עם זאת, התפוקה היא נמוכה. הודו היא יצרנית החלב הגדולה בעולם, אך התפוקה הממוצעת ליום, לפרה, היא של 5 ליטר. בישראל, היא מתקרבת ל-60 ליטר.

"יש פה המון טכנולוגיות בעלות פוטנציאל, כאשר הודו תהיה שוק מרכזי עבור החברות האלו", משוכנע קאהן. הסיבה, לדבריו, היא שברוב המדינות המתפתחות - כגון סין ובאמריקה הדרומית - יהיה לטכנולוגיה הישראלית הרבה יותר קשה להיכנס.

הקרן עצמה מנהלת סכום צנוע יחסית, 50 מיליון דולר בלבד, כאשר המשקיעה הגדולה בה היא Godrej Agrovet, ובין השאר כוללת משקיעים מוסדיים וכן גופים ממשלתיים בהודו.

גודל הקרן הוא סביר להודו, מאמין קאהן, ולדבריו: "אין כל כך הרבה כסף בתחום הזה, כך שאם משקיע טוב מגיע, אנשים יקשיבו". בישראל, הדור החדש של החברות שעומדות על הפרק להשקעה כבר אינן מגיעות מהתעשייה הקיבוצית כפי שהיה בעבר, ואלו גם החברות שמעניינות את קאהן, שמספר כי עד כה ביצעה הקרן שתי השקעות, וימשיכו לחפש השקעות כאן.