אנליסטים על הרחבת ה"טוויסט": "לא תהיה אפקטיבית"

תגובות מעורבות בוול סטריט בתגובה להודעת ה'פד' על הארכת "אופריישן טוויסט" ■ מנהל השקעות: "לכלכלת ארה"ב הרבה איומים - זו לא החלטה חכמה"

אנליסטים בוול סטריט יוצאים הבוקר (ה') בתגובות מעורבות להודעת הפדרל ריזרב אמש, כי יאריך את תוכנית "אופריישן טוויסט" שלו בכדי לאושש את הצמיחה ושוק העבודה המקרטעים בארה"ב.

"טוויסט נוסף יעזור רק במעט כדי לאושש את הצמיחה, אבל ה'פד' כנראה באמת רוצה להראות שהוא עושה משהו בנושא", כתב במזכר ללקוחותיו איאן שפרדסון, כלכלן ראשי ב-High Frequency Economics.

זאת, לאחר שאתמול הודיע הבנק המרכזי בארה"ב כי מבצע "אופריישן טוויסט" יוארך בעוד כ-267 מיליארד דולר עד סוף השנה, לאחר שבמסגרתו כבר החליף ה'פד' אג"ח קצרות טווח בארוכות טווח, בהיקף של כ-400 מיליארד דולר.

"זו לא החלטה חכמה", סבור פול אדלשטיין, מנהל השקעות ב-IHS Global. "יש יותר מדי סיכונים בכלכלה העולמית - משבר החוב בגוש האירו וההאטה בסין מאיימים על ההתאוששות בארה"ב. ובינתיים, יש לנו חודשיים רצופים עם תוספת של מתחת ל-100 אלף משרות חדשות בארה"ב".

ציפיות רבות תלו הכלכלנים לקראת החלטת הריבית ומסיבת העיתונאים של ה'פד' אמש. רבים ציפו כי הבנק המרכזי ירמוז על האפשרות לתוכנית רכישות אג"ח שלישית (QE3) תוך הרחבת מאזני ה'פד', אשר לפי דיווחים בסוכניות הזרות צפויה הייתה להתמקד באג"ח מגובות-משכנתאות.

מנגד, אנליסטים אחרים סבורים כי בניגוד להתבטאותו של יו"ר ה'פד' ברננקי כי לבנק המרכזי ישנם כלים נוספים לניתוב הכלכלה האמריקנית, ייתכן ול'פד' פשוט "נגמרה התחמושת" - וגם QE3 כבר לא תעזור משמעותית לכלכלה.

"אני לא חושב שהמשך הטוויסט או הגדלת מאזני ה'פד' (על בסיס רכישות אג"ח במסגרת QE) יהיו אפקטיביים", ציין הכלכלן פיטר פישר מקרן ההשקעות בלאקרוק, בראיון ל-CNBC. "כשה'פד' ממשיך לרכוש אג"ח ארוכות טווח, הוא מונע מהשוק ובעיקר מהבנקים את הנכסים הטובים ביותר שניתן לרכוש".